بسته‌ماندن بیش از دوهزار مرکز رأی‌دهی و نگرانی نهادهای ناظر از برگزارنشدن انتخابات سراسری

وزارت مالیه برای پرداخت ۶.۹ میلیارد افغانی به کمیسیون‌های انتخاباتی اعلام آمادگی کرد

اطلاعات روز: وزارت مالیه‌ی کشور اعلام کرده است که این وزارت آماده است تا مبلغ ۶.۹ ملیارد افغانی را به کمیسیون‌های مستقل انتخابات و رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی پرداخت کند.

در اعلامیه‌ای که امروز (پنج‌شنبه، ۲۰ سرطان) از سوی این وزارت به نشر رسیده، آمده است که ۵.۹ میلیارد آن به کمیسیون‌های انتخاباتی برای مصرف در ثبت‌نام تقویتی رأی‌دهندگان، بودجه‌ی عملیاتی انتخابات ریاست‌جمهوری در دور اول و دور دوم احتمالی این انتخابات اختصاص داده می‌شود.

همچنان بر اساس این اعلامیه، ۱۳۸.۴ میلیون دیگر آن برای پرداخت معاشات تلاشی‌کنندگان زنانه و ۸۸۱ میلیون آن نیز برای کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی تخصیص یافته است.

وزارت مالیه کشور تأکید کرده است که برای پرداخت این مبلغ به کمیسیون‌های انتخاباتی، آمادگی لازم را دارد و این کمیسیون‌ها می‌توانند برای مطالبه‌ی پول‌های درنظرگرفته‌شده اقدام کنند.

از سویی هم در اعلامیه‌ی این وزارت آمده است که همکاران بین‌المللی افغانستان از طریق برنامه‌ی انکشاف بین‌المللی سازمان ملل متحد مبلغ ۵۹ میلیون دالر امریکایی (۴.۴ میلیارد افغانی) دیگر نیز برای بودجه‌ی انتخابات کمک می‌کنند که روند پرداخت آن به زودی تکمیل می‌شود.

در عین حال وزارت مالیه کشور افزوده است که این وزارت چهار تن از متخصصان را به منظور تسهیل بودجوی به کمیسیون‌های انتخاباتی معرفی کرده‌ است.

با این حال شمروز خان مسجدی، سخن‌گوی این وزارت نیز به روزنامه اطلاعات روز گفت که با اعلام پرداخت ۶.۹ میلیارد افغانی از سوی وزارت مالیه و ۵۹ ملیون دالر امریکایی از سوی همکاران بین‌المللی افغانستان مشکل بودجوی انتخابات ریاست‌جمهوری به گونه‌ی کامل رفع می‌شود.

بر اساس زمان‌بندی کمیسیون مستقل انتخابات، انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی قرار است در ششم میزان امسال برگزار شود.