واکنش مقامات افغانستان به دست‌گیری داعش از دانشگاه ـ طنز

واکنش مقامات افغانستان به دست‌گیری داعش از دانشگاه ـ طنز

عیسا قلندر

بعد از آن‌که دستگاه امنیت ملی چند نفر را به جرم همکاری با داعش و سازماندهی دست‌کم سه حمله‌ی خونین در کابل از دانشگاه کابل بازداشت کردند، مقامات افغانستان واکنش‌های جالبی در این زمینه نشان داده‌اند. من چند تای این واکنش‌ها را تحت عنوان «سبد واکنش مقامات کشور در ارتباط به دست‌گیری همکاران داعش از دانشگاه کابل» به شما در قالب کمک‌های بلاعوض اهدا می‌کنم.

بالاترین مقام کشور در واکنش به دست‌گیری همکاران داعش از دانشگاه کابل، به دیدار وزیر تحصیلات عالی رفت و از او پرسید که چه خبرها؟ سرپرست وزارت تحصیلات عالی به این مقام بالا گفت «آب از بالا گِل‌آلود است جناب رییس صاحب. من تازه به این‌جا آمده‌ام. این‌جا پایین رود است، هرچه کبوترها را می‌گویم آب ننوشید که گِل‌آلود است، اما کو گوش شنوا؟ فقط که تمام این مدت روزه گرفته بوده و حالا ساعت افطار باشد.» گفته می‌شود که رییس‌جمهور به شکل مخصوصی خندیده (از همان خنده‌هایی که شنیدنش برای افراد زیر سن 18 به‌لحاظ روانی ممنوع است) و به سرپرست وزارت تحصیلات عالی هدایات لازم را داده است. ناجوان ارگ ریاست‌جمهوری هدایات آقای غنی را با ما شریک نمی‌کند. فقط می‌گوید که آقای عبدالتواب بالاکرزی، با استفاده از هدایات گران‌سنگ رییس‌جمهور چیز آکادمیک دانشگاه‌ها را بالا خواهد گرفت.

بعد از آقای غنی، آقای دانش به این خبر واکنش نشان داده. او در یک سخنرانی غرای محمدی گفته «سال‌هایی‌که من متصدی وزارت تحصیلات عالی بودم، استادان ثقافت اسلامی به‌جای تزریق افراطیت و باورهای تندروانه در ذهن دانشجویان دانشگاه‌ها، محبوبیت خواننده‌های مانند آریانا جان سعید، مژده جان جمال‌زاده، شبنم ثریا، آبه میرزا و… را ترویج می‌کردند. چرا که من معتقد بودم هنر و آواز هنرمندانه یکی از مکمل‌های خوب برای درس و تحقیق در دانشگاه‌های کشور است. یا بهتر است هنر را گولی تقویتی درس و تحقیق بنامیم. آن زمان دیگر گذشته. حالا استادان ثقافت بی‌ترس شده‌اند. دانشجویان را تشویق می‌کنند که به صف داعش و طالب بروند، حمله‌ی انتحاری سازماندهی کنند. فقط می‌گویم که ترس خوب چیز است و فعلا بی‌ترسی بی‌آب‌مان کرده.»

بعد از این دو مقام، رییس دانشگاه کابل می‌خواست واکنش نشان بدهد، اما سیمینار علمی در مورد بندر چابهار پیش آمد و دیگر فرصت نشد. گفته می‌شود این سیمینار علمی با دعا و نیایش آغاز شده و با ثنا و حمد سیدالمرسلین خاتمه یافته است. هم‌چنان این سیمینار از طرف دانشکده‌ی شرعیات تحریم شده، چرا که استادان این دانشکده ادعا می‌کرده که پرداختن به بندر چابهار مسأله‌ای علمی نیست و سوال‌شان این بوده که در کجای قرآن یا در کدام حدیث آمده که بندر چابهار مسأله‌ای علمی است؟ استادان شرعیات با ارسال این جمله «علم فقط به خدا مربوط می‌شود و باید در قرآن یا احادیث معتبره آمده باشد»، از اشتراک در این برنامه خودداری کرده‌اند.

مرجعی دیگری که به دست‌گیری همکاران داعش از دانشگاه واکنش نشان داده، پارلمان کشور است. یکی از وکلای مجلس که هویت جغرافیایی‌اش نشستن در کنار سید عبدالقیوم سجادی است، با آب‌کش کردن دهن‌اش روی فرش پارلمان به این قضیه واکنش نشان داد. این وکیل در صحبت با خبرنگاران گفت: «فکر می‌کردم دهنم را منگ گرفته. باز وقتی که همکاران ما در پوهنتون آبروی ملت را می‌ریزند، چرا ما نتوانیم دهن خود را در پارلمان آب‌کش کنیم؟ من یک شوپ آب از بوتل گرفتم، قودوم قودوم داخل دهنم چرخاندم و با فروتنی روی فرش انداختم. بقیه‌اش را نوشیدم، خدا شاهد است. یک ساعت بعدش هم فرش خشک شده بود. آقای سجادی شاهد است.»

چهارمین واکنش به دست‌گیری آن استاد و آن شاگردان داعشی از طرف شورای علمای افغانستان است. این شورا با استناد به حدیث «اسمعو و اطیعو و ان استعمل علیکم عبداً حبشیٌ کانه راسا زبیبه» گفته است: «اطاعت از علمای افغانستان بسیار پایین آمده. جوانان ما از ما اطاعت نمی‌کنند، حال آن‌که سرهای ما هم مثل زبیبه نیست. به همین خاطر، داعش در پوهنتون و دانشگاه وجود دارد. اگر به دل ما باشد، این جوانان به جای این‌که داعش می‌شوند، بهتر است یگان ابن‌سینا شوند یا امام بخاری شوند و دل جامعه‌ی اسلام را روشن کنند.» هم‌چنان علمای کشور از حکومت خواسته است که این شورا را کمک مالی کند تا بتواند با دایرکردن ورکشاپ‌های موثر، میزان اطاعت مردم به‌خصوص قشر جوان جامعه از علما را بالا ببرد. یکی از این علما گفت که شخصا نشانه‌های قیامت را می‌بیند و می‌ترسد که در زمستان آینده به‌جای برف، راکت ببارد.

نهادها و شخصیت‌های دیگر تا کنون واکنش نشان نداده‌اند. یک تعدادشان گفته که دست‌گیری چند نفر ارزش واکنش نشان‌دادن را ندارد. یک تعدادی هم گفته که اگر این‌جا واکنش نشان بدهیم، فردا مجبوریم در آزادی‌شان از بند زندان نیز واکنش نشان بدهیم. بهتر آن است که احتیاط کنیم. چرا که سر هیچ‌کس باور نیست. قرار است ما و شما خدا حافظی کنیم، پس خدا حافظ‌تان الهی.