کمیسیون شکایات به نامزدان: از کمپین پیش از وقت خودداری کنید

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی اعلام کرده است که شکایت‌هایی در مورد راه‌اندازی مبارزات انتخاباتی قبل از وقت را دریافت کرده است. این کمیسیون همچنان از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری خواسته است که از راه‌اندازی مبارزات پیش از وقت خودداری کنند.

در اعلامیه‌ی کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی که امروز (شنبه، 29 سرطان) منتشر شده، آمده است که این کمیسیون در حال بررسی شکایت‌ها در مورد راه‌اندازی مبارزات انتخاباتی قبل از وقت است که از سوی مردم و رسانه‌ها دریافت کرده است.

براساس اعلامیه، مدت‌زمان مبارزات انتخاباتی برای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری در قانون انتخابات 60 روز در نظر گرفته شده و مطابق بند دهم فقره‌ی اول ماده نودوهشتم این قانون، راه‌اندازی مبارزات انتخاباتی قبل یا بعد از وقت تعیین‌شده، تخلف انتخاباتی محسوب می‌شود.

کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری خواسته است که «از راه‌اندازی هر نوع گردهمایی‌ها، تبلیغات قبل از وقت، رقابت‌های منفی و فعالیت‌هایی که ماهیت تبلیغاتی دارند»، جهت کمپین‌های انتخاباتی خودداری کنند.

این کمیسیون همچنان از مردم خواسته است تا در صورت مشاهده‌ی هر نوع کمپین پیش از وقت از سوی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، موضوع را با کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی شریک کنند.

در اعلامیه‌ی این کمیسیون گفته شده است که تبلیغات انتخاباتی پیش از وقت نامزدان با در نظرداشت میزان تخلفات، اخطاریه، محروم‌شدن از بخش یا تمام میعاد کمپین انتخاباتی، محروم‌شدن از شرکت در انتخابات و یا جریمه‌ی نقدی را در پی خواهد داشت.

این در حالی است که شماری از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری از جمله محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله به سوءاستفاده از قدرت در راه‌اندازی کمپین‌های انتخاباتی پیش از وقت متهم شده‌اند.

روز گذشته (جمعه، 28 سرطان) گروه حمایت از انتخابات افغانستان نیز اعلام کرده بود ادعاهایی را که در پیوند به سوءاستفاده از قدرت در کمپین‌های انتخاباتی مطرح می‌شوند، جدی می‌گیرند و به این باور هستند که چنین اتهامات چه واقعیت داشته باشد و یا صرف برای ابراز نگرانی مطرح شود، باید نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، مردم و شرکای بین‌المللی افغانستان را مطمیین سازد که اصول رقابت سالم و عادلانه رعایت می‌شود.