صدیق صدیقی، سخن‌گوی ارگ ریاست‌جمهوری

صدیقی: به ماه عسل رهبران طالبان پایان داده شود

اطلاعات روز: ارگ ریاست‌جمهوری کشور می‌گوید که رهبران طالبان در کشورهای پاکستان و قطر به راحتی گشت‌وگذار می‌کنند و جنگ‌جویان این گروه در افغانستان دست به «کشتار» می‌زنند.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری که امروز (پنج‌شنبه، ۳ اسد) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که باید بر طالبان فشار آورده شود تا این کشتار در افغانستان متوقف شود و «ماه عسل رهبران طالبان در قطر و پاکستان نیز پایان یابد.»

آقای صدیقی افزود: «از امریکا، متحدان و کشورهای منطقه خواهان این هستیم که بالای طالبان و رهبران‌شان در قطر فشار بیاورند تا از جنگ دست بکشند.»

از سویی هم، او با اشاره به سفر زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان به کابل در جریان نهمین سفرش به خاطر تسهیل گفت‌وگوها در این روند گفت که برای بحث بیشتر روی روند صلح، نیاز است تا آقای خلیل‌زاد در کابل بماند.

آقای صدیقی همچنان با اشاره به تعیین تیم مذاکره‌کننده‌ی گفت‌گوهای بین‌الافغانی افزود که پیشرفت صورت گرفته است و درآینده‌ی نزدیک این تیم تکمیل خواهد شد. به گفته‌ی او، این تیم «فشرده» خواهد بود و تشکیل آن نیز همه‌شمول می‌باشد.

ریاست جمهوری افغانستان درحالی این گفته‌ها را مطرح می‌کند که آقای خلیل‌زاد دو روز پیش (سه‌شنبه، ۱ اسد) وارد کابل شده است. او در جریان این سفرش با مقام‌های دولت، نمایندگان جامعه‌ی مدنی و گروه‌های حمایت‌کننده‌ی حقوق زنان در مورد روند صلح و گام بعدی این روند از جمله مشخص‌شدن «یک تیم ملی مذاکره‌کننده برای اشتراک در نشست بین‌الافغانی صلح» مشورت خواهد کرد.

وزارت خارجه امریکا گفته است که آقای خلیل‌زاد در جریان این سفر که تا دهم ماه اسد ادامه می‌یابد، به قطر می‌رود و دور تازه‌ی مذاکرت میان نمایندگان امریکا و طالبان را آغاز می‌کند.

سخن‌گوی ریاست‌جمهوری افغانستان در حالی از افزایش فشارها بر رهبران طالبان به منظور کشتار در کابل خبر می‌دهد که در سه انفجار امروز در کابل، دست‌کم ۱۱ غیرنظامی کشته و ۴۵ غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

طالبان مسئولیت یکی از حملات را به عهده گرفته و گفته که نیروهای خارجی را در مربوطات حوزه نهم شهر کابل هدف قرار داده‌اند اما دست داشتن در حمله بر کارمندان وزارت معدن را رد کرده است.