کمیسیون انتخابات: رسانه‌ها در پوشش انتخابات ریاست‌جمهوری اصول خبرنگاری را رعایت کنند

اطلاعات روز: کمیته‌ی رسانه‌های کمیسیون مستقل انتخابات از رسانه‌ها می‌خواهد که در نشر خبرهای مرتبط به انتخابات ریاست‌‌جمهوری اصل «بی‌طرفی»، «دقت» و «توازن» را در نظر گرفته و با نامزدان برخورد یکسان داشته باشند.

رفیع صدیقی، رییس این کمیته که امروز (یک‌شنبه، 6 اسد) در یک نشست خبری در کابل سخن می‌گفت، یادآور شد که اگر رسانه‌ها به ارزش‌های اساسی کار اطلاع‌رسانی در روند انتخابات توجه نکنند، کمیته‌ی رسانه‌ها براساس قانون انتخابات به اتخاذ تدابیر انضباطی متوسل خواهد شد.

آقای صدیقی گفت که «رسانه‌ها مکلف هستند در جریان اطلاع‌رسانی به کرامت انسانی نامزدان و نماینده‌های دسته‌های انتخاباتی احترام گذاشته و به هتک حرمت شخصیت‌ها متوسل نشوند.»

رییس کمیته‌ی رسانه‌های کمیسیون مستقل انتخابات از نشر هرگونه آمار و ارقام به نفع نامزدان مشخص هشدار داده و افزود در صورتی که در جریان مبارزات انتخاباتی رسانه‌ها به نشر آمار و نظرسنجی‌های غیرواقعی به نفع نامزد و نامزدان مشخصی بپردازند، از سوی این کمیته مورد پی‌گرد قانونی قرار خواهد گرفت.

به گفته‌ی صدیقی، در صورتی که رسانه‌ها به تخلف متهم شوند، در چهار مرحله جریمه خواهند شد: «مرحله اول حکم به اصلاح و هشدار است، مرحله‌ی دوم جریمه نقدی از پنج هزار الی صد هزار افغانی، مرحله‌ی سوم معرفی به نهادهای عدلی و قضایی بعد از تایید کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی و در مرحله‌ی چهارم اعتبارنامه‌ی نهادهای رسانه‌ای ابطال خواهد شد.»

آقای صدیقی علاوه کرد: «همان‌گونه که کمیسیون مستقل انتخابات و کمسیون شکایت‌های انتخاباتی و کمیته‌ی رسانه‌ها مکلف بر اجرای مسئولیت‌هاست، مردم افغانستان، جامعه جهانی، دولت افغانستان، احزاب سیاسی و نهادهای رسانه‌ای مکلفیت دارند که نسبت به این پروسه‌ی ملی مسئولانه برخورد کنند.»

گفتنی است که مبارزات انتخاباتی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری امروز (شنبه، 6 اسد) رسما آغاز شده و برای دو ماه ادامه خواهد داشت. انتخابات ریاست‌جمهوری نیز قرار است به تاریخ ششم میزان سال جاری برگزار شود.

برای رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری، 18 نفر به‌شمول رییس‌جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور خود را نامزد کرده‌اند.