سازمان ملل سند حمایت مالی از کمیسیون‌های انتخاباتی را امضا کرد

اطلاعات روز: سازمال ملل متحد امروز (پنج‌شنبه، ۱۰ اسد) سند حمایت مالی از کمیسیون‌های مستقل انتخابات و شکایت‌های انتخاباتی افغانستان را با رییسان این کمیسیون‌ها در کابل به امضا کرد.

تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ی خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان در محفل امضای این سند گفت که بخش حمایت از انتخابات سازمان ملل برای ظرفیت‌سازی در کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان و حمایت از روند انتخابات متعهد است.

آقای یاماموتو افزود که سازمان ملل به برگزاری انتخابات به رهبری و مالکیت افغان‌ها کاملا متعهد است و در این راستا کار می‌کند. او تأکید کرد که این سازمان تعهدات مالی خود را در روند برگزاری انتخابات افغانستان ادامه می‌دهد.

نمانیده‌ی خاص سازمال ملل متحد برای افغانستان همچنان گفت که هم‌اکنون ۴۳ کارشناس بین‌المللی و ۱۳۴ کارشناس داخلی این سازمان در بخش‌های مشوره‌دهی و خدمات تخنیکی با کمیسیون‌های انتخاباتی کشور کار می‌کنند.

رییسان کمیسیون‌های‌ انتخاباتی به برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه در کشور تأکید کردند

حواعلم نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که انتخابات تنها میکانیزم انتقال قدرت مسالمت‌آمیر در کشور می‌باشد و این کمیسیون به برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه متعهد می‌باشد.

رییس کمیسیون مستقل انتخابات همچنان با اشاره کمک‌های جامعه‌ی جهانی در روند برگزاری انتخابات در کشور گفت که جامعه‌ی جهانی در بخش‌های مالی، تخنیکی و لوژیستکی کمک‌کننده‌ی «خوبی» در راستای برگزاری انتخابات با این کمیسیون بوده است.

او دموکراسی «نوپا»ی افغانستان و انتخابات را از مهم‌ترین شاخص‌های ثمره‌ی تلاش جامعه‌ی جهانی و مردم افغانستان خوانده، تأکید کرد که بدون کمک جامعه‌ی، برگزاری انتخابات سالم در کشور امکان‌پذیر نمی‌باشد.

 در همین حال زهر‌بیان شینواری، رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز در این نشست گفت که برای برگزاری انتخابات موفق لازم است تا تمامی شرکای انتخاباتی، به‌خصوص جامعه‌ی جهانی با کمیسیون‌های انتخاباتی همکاری کنند.

خانم شینواری از جامعه‌ی جهانی خواست که در جهت ادامه‌ی سیستم ای‌دی‌آر (بیومتریک) و بخش‌های مالی به کمک‌هایش با این کمیسیون‌ها ادامه دهند.

از سویی هم، او افزود که کمیسیون‌های انتخاباتی اطمینان می‌دهند که این کمک‌ها را بی‌جای و به کارهای غیرضروری مصرف نمی‌کند.

انتخابات ریاست‌جمهوری کشور قرار است به تاریخ ششم میزان برگزار شود. برای رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری، ۱۸ نفر به‌شمول رییس‌جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور خود را نامزد کرده‌اند.

 کارزار انتتخاباتی این انتخابات چهار روز پیش (یک‌شنبه، ۶ اسد) در کشور آغاز شد. در قانون انتخابات کشور مدت زمان این کارزارها برای نامزدان این انتخابات مدت دو ماه (۶۰ روز) تعیین شده است.