واشنگتن پُست: امریکا برای خروج شش هزار سربازش از افغانستان آمادگی می‌گیرد

اطلاعات روز: رسانه‌های امریکایی گزارش کرده‌اند که حکومت ایالات متحده‌ی امریکا به رهبری رییس‌جمهور ترمپ در حال آمادگی گرفتن برای بیرون کردن حدود شش هزار سربازش از افغانستان است.

روزنامه واشنگتن پُست به نقل از چند مقام امریکایی گزارش داده است که آمادگی‌ها برای خروج هزاران سرباز، براساس یک توافق اولیه میان امریکا و طالبان، گرفته می‌شود.

امریکا در حال حاضر حدود 14 هزار سرباز در افغانستان دارد. به نقل از این مقام‌ها، شمار نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان به هشت تا نُه هزار نفر خواهد رسید. با این حساب، امریکا در حال حاضر برای خروج شش هزار سربازش از افغانستان آمادگی می‌گیرد.

مقام‌های امریکایی گفته‌اند که در مقابل کاهش نیروهای این کشور در افغانستان، نیاز است تا گروه طالبان آتش‌بس اعلام کرده و رابطه‌ی‌شان با شبکه‌ی القاعده را نیز قطع کنند.

یک مقام امریکایی به روزنامه واشنگتن پُست گفته است که در حدود 80 تا 90 درصد توافق امریکا با طالبان نهایی شده اما توافق روی 10 تا 20 درصد دیگر آن بسیار دشورا خواهد بود.

یک مقام دیگر امریکایی به این روزنامه گفته است که نهایی‌شدن توافق، کاهش بیشتر سربازان امریکایی و رسیدن به یک توافق وسیع صلح در افغانستان، نیازمند آغاز مذاکرات بین‌الافغانی میان حکومت افغانستان و گروه طالبان نیز خواهد بود.

این در حالی است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان پس از هشت روز توقف، روز چهارشنبه (9 اسد) کابل را به مقصد قطر ترک کرد.

آقای خلیل‌زاد در یک پیام تویتری نوشته بود در صورتی که کارها طبق برنامه پیش برود، توافق با طالبان نهایی خواهد شد.

او نوشته بود: «به دوحه می‌روم، اما قبل از آن توقفی در اسلام‌آباد خواهم داشت. در دوحه، اگر طالبان سهم خود را انجام دهند، ما هم سهم خود را انجام خواهیم داد، و توافق‌نامه را که روی آن کار می‌کردیم، نهایی خواهیم کرد.»

از سویی هم مقام‌های امریکایی به روزنامه واشنگتن پوست گفته‌اند که یک توافق فراگیر صلح پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان به‌دست آمده می‌تواند. این مقام‌ها در عین حال هشدار داده‌اند که ممکن است رهبران طالبان نهایی‌سازی این توافق را به تأخیر بیندازند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی گروه طالبان نیز به روزنامه واشنگتن پُست از اظهار نظر درباره‌ی توافق اولیه میان این گروه و امریکا خودداری کرده، اما گفته است که هر گونه پیشرفت به جدی‌بودن «امریکایی»ها بستگی دارد.

بحث آمادگی امریکا برای خروج حدود شش هزار سرباز این کشور از افغانستان در حالی مطرح شده است که پیشتر مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا گفته بود که روند خروج نیروهای کشورش از افغانستان پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در ماه نومبر سال ۲۰۲۰ میلادی آغاز می‌شود.

آقای پمپئو این اظهارات را در نشستی در «باشگاه اقتصادی واشنگتن» مطرح کرده بود. او در پاسخ به پرسشی در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان گفته بود که این دستور را از دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری امریکا دریافت کرده است.

به گفته‌ی او، این دستور آقای ترمپ «بی‌ابهام» و به معنی پایان‌دادن به «جنگ‌های بی‌پایان» افغانستان می‌باشد.

وزیر خارجه‌ی امریکا اما اخیرا گفته است که رسانه‌ها صحبت‌های او در مورد خروج از افغانستان را نادرست تعبیر کرده‌اند.

آقای پمپئو گفته است که هیچ تاریخی برای خروج نیروهای از افغانستان تعیین نشده و ایالات متحده حضور نظامی خود در افغانستان را براساس شرایط کاهش خواهد داد زیرا به گفته‌ی او امریکا می‌خواهد مطمیین شود که در افغانستان به نام تروریزم چیزی باقی نمانده است.