جلوگیری از تقلب در انتخابات؛ «فهرست رأی‌دهندگان به اشکال چاپی و دیجیتالی تهیه شده است»

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل انتخابات کشور می‌گوید که به‌منظور جلوگیری از تقلب «سازمان‌یافته» در انتخابات ریاست‌جمهوری کشور، فهرست رأی‌دهندگان براساس فیصله‌ی این کمیسیون به دو شکل چاپی و دیجیتالی تهیه شده است.

حبیب‌الرحمان ننگ، رییس عمومی دبیرخانه‌ی این کمیسیون که امروز (پنج‌شنبه، ۱۷ اسد) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که فهرست چاپی یک‌جا با مواد انتخاباتی به محل رأی‌دهی فرستاده و فهرست دیجیتالی نیز در ماشین بیومتریک این محلات نصب می‌شود.

به گفته‌ی او، نصب و ارسال این فهرست در محل رأی‌دهی، ۹۰ درصد از تقلبات انتخاباتی جلوگیری می‌کند.

از سویی هم، آقای ننگ در این نشست افزود که تمامی مقدمات استفاده از تکنالوژی فراهم ساخته شده است و به همین منظور بیش از ۱۸ هزار دستگاه بیومتریک هم‌اکنون در کمیسیون مستقل انتخابات آماده‌ی استفاده می‌باشد.

همچنان او گفت که روند انتقال ۱۷ هزار دستگاه بیومتریک دیگر برای استفاده در انتخابات ریاست‌جمهوری کشور نیز ادامه دارد و  تا فردا (جمعه، ۱۸ سرطان) روند انتقال آخرین محموله‌ی آن به کشور تکمیل خواهد شد.

با این حال اما پیش‌تر این کمیسیون گفته بود که در این انتخابات از نزدیک به ۳۹ هزار دستگاه بیومتریک برای ثبت مشخصات رأی‌دهندگان استفاده خواهد شد.

استفاده از دستگاه بیومتریک از ماده‌های قانون تعدیل‌شده‌ی انتخابات می‌باشد که براساس این مواد قانون انتخابات، باید تمامی مراحل روند انتخابات با استفاده از این دستگاه انجام شود. اما روند نام‌نویسی و فهرست رأی‌دهندگان انتخابات ریاست‌جمهوری کشور بدون استفاده از دستگاه بیومتریک انجام شده است.

قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری کشور به تاریخ ششم میزان سال جاری برگزار شود.