وزارت خارجه‌ی افغانستان
MFA

واکنش وزارت خارجه به گزارش میک: گزارش جانب‌دارانه تهیه شده است

اطلاعات روز: وزارت خارجه‌‎ی کشور یافته‌های گزارش تحقیقی کمیته‌ی مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه علیه فساد اداری (میک) در مورد روند استخدام کارمندان در این وزارت را رد کرده و گفته است که در تهیه‌ی این گزارش به معلومات غلط اتکا شده و اصل بی‌طرفی در آن در نظر گرفته نشده است.

در اعلامیه‌ی این وزارت که امروز (جمعه، 18 اسد) منتشر شده، آمده است که در این گزارش از اصلاحات انجام شده در وزارت خارجه چشم‌پوشی شده و در آن سفارشات تکراری و نابجا ارایه شده است.

در اعلامیه آمده است: «وزارت امور خارجه این گزارش را به دلیل اتکا به معلومات غلط، چشم‌پوشی از اصلاحات صورت گرفته در این وزارت، ارایه‌ی سفارشات تکراری و نابجا، تأثیرپذیری از عقده‌ها و گرایش‌های شخصی ترتیب‌کنندگان آن و برخورد سلیقه‌ای و سیاسی در برابر این وزارت، بی‌بنیاد دانسته و به شدت رد می‌نماید.»

وزارت خارجه در این اعلامیه گفته است که روند استخدام و جذب نیروی انسانی شفاف، در راستای اصلاحات و مطابق به قانون کارکنان خدمات دیپلوماتیک و قونسلی و الگوهای پذیرفته‌شده‌ی جهانی است.

به نقل از اعلامیه، در دو سال اخیر تمامی استخدام‌ها در وزارت خارجه براساس امتحان شفاف کانکور بوده است. همچنان گفته شده است که از سال 2015 میلادی به این طرف تلاش‌های جدی برای جلوگیری از مداخلات در روند استخدام مأمورین در وزارت خارجه و مقرری‌ها در بیرون از کشور صورت گرفته است.

وزارت خارجه همچنان گفته است که تمامی کارمندان این وزارت دارای سویه‌ی لیسانس، ماستری و دکتورا اند و کارمندان فارغ صنف دوازدهم که قبلا استخدام شده بودند، اخیرا از وظایف‌شان «منفصل» شده‌اند.

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه آمده است که یکی از معیارهای تقرر در بیرون از کشور، دانستن یکی از زبان‌های بین‌المللی که این وزارت به آن نیاز دارد و نیز داشتن سند کورس سیاسی – دیپلوماسی این وزارت است.

به نقل از اعلامیه، مواردی که از سوی کمیته‌ی مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه علیه فساد اداری به عنوان سفارشات ارایه شده، از قبل در وزارت خارجه عملی شده و یا در حال عملی‌شدن است.

وزارت خارجه در عین حال تأکید کرده است که به پیشبرد اصلاحات اساسی و غیرسلیقه‌ای در این وزارت متعهد بوده و فعالیت‌های خویش را در این عرصه ادامه می‌دهد.

این در حالی است که کمیته‌ی مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه علیه فساد اداری (میک) روز چهارشنبه (16 اسد) با نشر یک گزارش تحقیقی اعلام کرد که استخدام کارمندان در وزارت خارجه و اعزام دیپلمات‌ها به بیرون از کشور با مشکلات واسطه‌بازی، امتیازدهی، امتیاز‌گیری و بی‌قانونی روبه‌رو بوده و ۴۰ درصد کارمندان استخدام‌شده بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ بدون گذراندن آزمون ورودی، از طریق واسطه و کانال‌های غیررسمی در این وزارت استخدام شده‌اند.

در این گزارش همچنان آمده بود که بیش‌تر کارمندان وزارت خارجه دوره‌ی دیپلماسی را نخوانده‌اند، حدود ۸ درصد دیپلمات‌ها کسانی‌اند که تنها تا صنف ۱۲ تحصیل دارند، ۱۵ درصد کارمندان تحصیلات نامرتبط به مسایل دیپلماسی دارند، الزام دانستن یک زبان خارجی تنها از کارمندان که از طریق کانکور ورودی استخدام شده‌اند، ارزیابی شده است و شماری از کارمندان هم که از طریق کانکور ورودی استخدام شده‌اند، بعداً در آزمون زبان ناکام مانده‌اند.

کمیته‌ی مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه علیه فساد اداری در این تحقیق چند سفارش برای بهبود وضع در وزارت خارجه ارایه کرده بود.

از وزارت خارجه خواسته شده بود که یک سیستم مدیریت معلومات منابع بشری برای ذخیره‌سازی همه‌ی تصامیم مربوط به استخدام و اعزام کارمندان در مطابق با رهنمود پالیسی منابع بشری وزارت خارجه ظرف شش ماه پس از نشر این گزارش ایجاد شود.

همچنان از وزارت خارجه خواسته شده است که برای شفافیت و یک‌پارچگی در عملکرد، یک انستیتوت تخصصی در زمینه‌ی استخدام و آموزش دیپلمات‌ها ظرف یک سال پس از نشر این گزارش ایجاد گردد.