Reuters

سازمان ملل متحد حمله‌ی انتحاری در یک مراسم عروسی در کابل را محکوم کرد

اطلاعات روز: هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با نشر اعلامیه‌ای حمله‌ی انتحاری در یک مراسم عروسی در غرب کابل را محکوم کرده است.

در اعلامیه‌ی یوناما که امروز (یک‌شنبه، ۲۷ اسد) به نشر رسیده، این حمله «جنایت»، «عمیقا نگران‌کننده» و «بزدلانه» توصیف شده است. به نقل از اعلامیه، در این رویداد غیرنظامیان «شیعه‌ی افغان» به گونه‌ی «عمدی» مورد هدف قرار گرفته‌اند.

در اعلامیه تصریح شده است که این حمله به هدف گسترش ترس و وحشت در بین مردم انجام شده است.

از سویی هم، یوناما در این اعلامیه‌اش خواستار تقویت اقدامات محافظتی از سوی دولت شده و گفته است کسانی که این گونه حملات را ترتیب و سازماندهی می‌کنند، باید محاکمه شوند.

یوناما تأکید کردده است که تیم حقوق بشری این سازمان در حال بررسی چگونگی این رویداد می‌باشد.

یک مهاجم انتحاری حوالی ساعت ۱۰:۴۰ دقیقه‌ی شب گذشته (شنبه، ۲۶ اسد) مواد انفجاری همراهش را در یک مراسم عروسی در «تالار عروسی شهر دبی» در جاده‌ی فیض‌محمد کاتب واقع در حوزه‌ی ششم امنیتی پولیس انفجار داد.

به گفته‌ی نصرت رحیمی، سخن‌گوی وزارت امور داخله‌ی کشور، در این حمله ۶۳ نفر کشته و ۱۸۲ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

آقای رحیمی گفته بود که در جمع قربانیان این انفجار زنان و کودکان نیز شامل‌اند. همه‌ی قربانیان در این حمله غیرنظامی بوده‌اند.

گروه داعش مسئولیت این رویداد را به عهده گرفته است. پیشتر اما گروه طالبان با محکوم‌کردن این حمله، هرگونه دست‌داشتن در آن را رد کرده بود. این گروه با نشر اعلامیه‌ای گفته بود: «این‌گونه قتل‌های عمدی و وحشیانه و هدف قراردادن زنان واطفال هیچ توجیه و جواز ندارد.»

محمداشرف غنی، رییس‌جمهوری کشور اما ضمن محکوم کردن این حمله، گفته بود که طالبان نمی‌توانند با نکوهش این حمله خود را تبرئه کنند، زیرا به گفته‌ی او، طالبان خود فراهم‌کننده‌ی بستر برای فعالیت تروریستان‌اند.

ارگ ریاست‌جمهوری با نشر اعلامیه‌ای به نقل از آقای غنی گفته است: «جامعه‌ی جهانی نباید در قبال این‌گونه اعمال وحشیانه و ضد بشریت خاموشی اختیار کند، بلکه در ردیابی و محکومیت عاملین آن در کنار مردم افغانستان بایستند.»

رییس‌جمهور غنی در عین حال به رهبری نیروهای امنیتی و دفاعی کشور دستور داده است تا برای ردیابی و سرکوب عاملان این حمله، از تمام امکانات دست‌داشته‌ی‌شان استفاده کنند.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور نیز وقوع این حمله را محکوم کرده و گفته است که حمله به مراسم عروسی جنایت جنگی و عمل ضدبشری است.

در اعلامیه‌ی ریاست اجراییه به نقل از آقای عبدالله آمده است: «تروریستان مزدور با چنین حمله‌ای باردیگر ثابت کردند که به هیچ دین و آئینی معتقد نیستند و وظیفه‌ای جز انسان‌کشی و وحشت‌آفرینی ندارند.»

از سویی هم جان بس، سفر امریکا در کابل، پیتر پراگل، سفیر آلمان در کابل، اتحادیه اروپا، سفارت ایران در کابل، سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) و… نیز به این حمله واکنش نشان داده و آن‌را محکوم کرده‌اند.