رونق صنعت چاپ داخلی؛ روند توزیع 12.2 میلیون جلد کتاب وزارت معارف آغاز شد

روند توزیع 12.2 میلیون جلد کتاب دوره‌ی ابتداییه وزارت معارف امروز پنج‌شنبه (7 سنبله) طی یک برنامه‌ی رسمی آغاز شد. برای نخستین‌بار است که این میزان کتاب از سوی یکی از چاپ‌خانه‌های داخلی خصوصی به‌نام «بهیر» چاپ و توزیع می‌شود. مسئولان وزارت معارف و صنعت‌کاران چاپ، این را نشان خودکفایی صنعت چاپ داخلی می‌دانند. محمدمیرویس بلخی، سرپرست وزارت معارف از کیفیت چاپ این میزان کتاب به رسانه‌ها اطمینان داد. او گفت که این وزارت مقرره‌‌‌ای را تهیه کرده که پس از تصویب آن از سوی کابینه، قرار است سایر قراردادهای چاپ نیز با چاپ‌خانه‌های داخلی انجام شود.

آقای بلخی گفت که کیفیت چاپ این میزان کتاب در یکی از لابراتوارها در کشور امریکا بررسی و از سوی آنان اطمینان داده شده است. آقای بلخی به اطلاعات روز گفت که روند کیفیت‌سنجی کتاب‌ها در لابراتوار امریکایی، سه ماه روند توزیع آن را به تاخیر انداخت. همچنان او افزود که روند توزیع آن زیر برنامه‌ی نظارتی مشخص قرار دارد و بدون ضایع‌شدن به‌زودی به دسترس دانش‌‌آموزان در ولسوالی‌ها و ولایات قرار خواهد گرفت.

نمونه‌ای از کتاب‌های چاپ‌شده در یکی از چاپ‌خانه‌های داخلی

شیرباز کمین‌زاده، رییس چاپ‌خانه‌ی بهیر نیز از کیفیت چاپ کتاب‌ها و توزیع آن اطمینان داد و گفت که مسئولان وزارت معارف، از جریان کار چاپ نیز چندین‌بار نظارت و بررسی داشته‌اند.

سخی‌احمد پیمان، رییس انجمن صنایع افغانستان نیز در این برنامه گفت که بخش صنعت چاپ کشور اکنون می‌تواند 90 درصد نیازهای چاپ داخلی را رفع کند. او با ابراز اطمینان گفت که این بخش آماده است که تمام کار چاپ وزارت معارف و سایر ادارات را در داخل کشور انجام دهد.

بنابر آمار رسمی وزارت معارف اکنون حدود 90 جلد کتاب کمبود است. از این میان قرار است امسال حدود 49 میلیون جلد کتاب چاپ و توزیع شود. روند تدارکاتی 37 میلیون جلد از دوره‌های لیسه و متوسطه نیز جریان دارد، اما قرار است قرارداد ‌آن با شرکت‌های عمدتا هندی و عربی انجام شود. آقای بلخی در حالی از تهیه‌ مقرره‌ی قرار داد با چاپ‌خانه‌داران بخش خصوصی داخلی و خودکفایی این بخش خبر می‌دهد که اخیرا اتحادیه‌ی چاپ‌خانه‌داران افغانستان روند رقابتی تدارکات 37 میلیون جلد کتاب این وزارت را تحریم کردند. آنان گفته‌اند که این وزارت و اداره تدارکات ملی شرایطی را وضع کرده است که زمینه را برای شرکت‌های خارجی آسان و برای چاپ‌خانه‌های داخلی دشوار می‌کند. ازین‌رو آنان نتوانسته‌اند در رقابت شرکت کنند و به نشان اعتراض آن را تحریم کرده‌اند.

آقای بلخی امروز در پارک صنعتی در مقر کنفرانس به اطلاعات روز گفت که آنان متعهد است تا از این پس قرارداد‌های چاپ کتاب این وزارت را با چاپ‌خانه‌های داخلی امضا کند. اما روند تدارکارتی 37 میلیون جلد کتاب با شرکت‌های هندی و عربی پیش از آمدن او در وزارت انجام شده بوده است:

«در روند تدارکاتی چاپ این میزان کتاب پیش از این‌که من در وزارت بیایم، شرکت‌های عربی و هندی موفق شده بوده است. اما بنابر مشکلات تخنیکی و اختلافات این روند متوقف بوده است. اکنون که مشکلات رفع شده، این روند بنابر شرایط قبلی ادامه پیدا کرده است. چون اگر شرایط را تغییر می‌دادیم و روند تدارکات از سر گرفته می‌شد، یک سال دیگر زمان می‌گرفت. در آینده فازهای دوم و سوم همزمان با جدیدشدن نصاب تعلیمی، چنین قراردادها حتما با چاپ‌خانه‌های داخلی انجام خواهد شد.»

سرپرست وزارت معارف در هنگام قطع نوار به‌مناسبت آغاز روند توزیع کتاب‌ها

پیش ازین نوریه نزهت، سخن‌گوی وزارت معارف به اطلاعات روز گفته بود که به‌خاطر کیفیت بهتر و تهیه‌ی به‌موقع کتاب‌ها این بار شرایط را بالا برده‌اند و ازین‌رو شرکت‌های خارجی برنده شده‌اند.

وزارت معارف قرارداد چاپ نزدیک به دو میلیون جلد کتاب معارف اسلامی را نیز با یکی از شرکت‌های چاپ داخلی بنام «سرور سعادت» امضا کرده است. در کار چاپ این شرکت نیز تا کنون حدود دو ماه تأخیر وجود دارد. اکنون مسئولان وزارت معارف می‌گویند کار این شرکت نیز تقریبا تکمیل شده است. مسئولان اتحادیه‌ی چاپ‌خانه‌داران با انتقاد از شرایط دشوار قراردادهای جدید گفته بودند که وزارت معارف به‌دلیل این‌که در کار شرکت چاپ به‌نام «سرور سعادت» تأخیر و مشکلات وجود دارد، بار دیگر میل ندارد با چاپ‌خانه‌های داخلی قرارداد کند.

انتقاد مسئولان اتحادیه این است که شرکت‌ چاپ «سرور سعادت» یک شرکت لوجستیکی است که در داخل چاپ‌خانه ندارد و کتاب‌ها را صرف به‌نام چاپ‌خانه‌ی داخلی در خارج از کشور به چاپ می‌رساند. روزنامه اطلاعات روز نیز با پی‌گیری این موضوع دریافت که نام این شرکت در فهرست چاپ‌خانه‌ها و شرکت‌های چاپ داخلی وزارت اطلاعات و فرهنگ و وزارت تجارت و صنعت وجود ندارد. اما اکنون آقای بلخی درمورد داشتن یا نداشتن چاپ‌خانه‌ی رسمی این شرکت وضاحت نمی‌دهد، اما در پاسخ به پرسش خبرنگاران می‌گوید که این شرکت کتاب‌ها را در ولایت هرات و کابل به چاپ رسانده است نه در خارج از کشور.