مذاکرات بین‌الافغانی

دور نهم مذاکرات امریکا و طالبان پس از یک روز وقفه از سر گرفته شد

اطلاعات روز: گروه طالبان اعلام کرده است که نهمین دور مذاکرات میان نمایندگان این گروه و امریکا پس از یک روز وقفه، امروز (شنبه، 9 سنبله) از سر گرفته شده است. این دور مذاکرات وارد دهمین روزش شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی گروه طالبان در یک پیام تویتری نوشته است که این دور مذاکرات روز گذشته به‌خاطر رخصتی روز جمعه متوقف شده بود که امروز شنبه ساعت 9:00 پیش از ظهر از سر گرفته شده است.

این دور مذاکرات امریکا و طالبان در حالی ادامه دارد که گروه طالبان پیش‌تر اعلام کرده بود که آخرین نکات توافق‌نامه‌ی صلح افغانستان میان نمایندگان این گروه و هیأت گفت‌وگوکننده‌ی امریکایی تا پایان روز سه‌شنبه (پنجم سنبله) نهایی خواهد شد.

با آن‌که نکات اختلافی میان دو طرف در زمانی که گفته شده بود، نهایی نشد، اما طالبان روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته اعلام کرد که در هفتمین روز مذاکرات روی نکات مهمی پیشرفت صورت گرفته است.

دور نهم مذاکره میان گروه طالبان و هیأت امریکایی در دوحه، پایتخت قطر روز پنج‌شنبه‌ هفته‌ی گذشته (۳۱ اسد) آغاز شده بود. انتظار می‌رود که دو طرف در این دور از مذاکرات به توافق نهایی دست یابند.

پیشتر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه‌ی امریکا نیز ابراز امیدواری کرده بود که طرفین تا اول سپتامبر به توافقی دست پیدا کنند.

گفتنی است که تضمین در مبارزه با تروریزم، خروج نیروها، شرکت در مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس جامع و دایمی از چهار موضوع اساسی مورد بحث در نُه دور مذاکرات میان امریکا و طالبان بوده است.