bbc

«نامزدانی که گزارش مصارف مالی ارایه نکرده‌اند، به کمیسیون شکایات انتخاباتی معرفی می‌شوند»

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد آن‌عده نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری که گزارش ابتدایی مصارف مالی کمپین‌های انتخاباتی‌شان را به این کمیسیون ارایه نکرده‌اند، به کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی معرفی خواهند شد.

عبدالعزیز ابراهیمی، از سخن‌گویان کمیسیون مستقل انتخابات امروز (شنبه، 9 سنبله) به روزنامه اطلاعات روز گفت که تا کنون نُه نامزد از جمله محمداشرف غنی، عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار، عنایت‌الله حفیظ، غلام فاروق نجرابی، زلمی رسول، حکیم تورسن، نورالحق علومی گزارش ابتدایی مصارف مالی کمپین‌های انتخاباتی‌شان را به این کمیسیون ارایه کرده‌اند.

آقای ابراهیمی افزود که آخرین فرصت ارایه گزارش‌ها روز گذشته (جمعه، 8 سنبله) بود و باقی نامزدانی که گزارش مصارف‌شان را ارایه نکرده‌اند، مرتکب تخلف انتخاباتی شده‌اند. او در عین حال گفت که رهبری کمیسیون مستقل انتخابات به‌زودی فهرست این نامزدان را برای رسیدگی بیشتر به کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی معرفی خواهد کرد.

این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات، سقب هزینه‌ی دو ماه کمپین‌های انتخاباتی برای هر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری را 442 میلیون افغانی تعیین کرده است.

براساس طرزالعمل انتخاباتی، هیچ نامزدی حق ندارد بیش از سقف تعیین‌شده برای کمپین‌های انتخاباتی خود مصرف کند، در غیر آن مرتکب تخلف انتخاباتی خواهد شد.

انتخابات ریاست‌جمهوری قرار است تا 28 روز دیگر (6 میزان) برگزار شود. در این انتخابات 18 نفر به‌شمول رییس‌جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور خود را نامزد کرده‌اند.