سازمان ملل خواستار ختم خشونت‌ها در افغانستان شد

اطلاعات روز: به دنبال حمله‌ی طالبان بر کمپ گرین ولیج در حوزه‌ی نهم امنیتی شهر کابل، هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) خواستار «ختم» خشونت‌ها در افغانستان شده است. در این حمله 16 نفر به‌شمول سه نظامی کشته و 119 نفر دیگر به‌شمول پنج نظامی زخمی شدند.

یوناما در اعلامیه‌ای همچنان به حملات طالبان در ولایت قندوز و بغلان اشاره کرده و گفته است که خشونت‌ها در یک هفته‌ی اخیر از غیرنظامیان قربانی گرفته است.

در اعلامیه گفته شده است: «خشونت‌های این هفته در سراسر افغانستان بر ضرورت پایان دادن به درگیری‌ها از طریق توافق از راه گفت‌وگو تأکید می‌کند. رنج مردم افغانستان باید پایان یابد.»

براساس اعلامیه، سازمان ملل متحد در مورد تأثیرات حملات هوایی و تصفیوی نیروهای طرفدار دولت نیز ابراز نگرانی کرده است. یوناما گفته است که به تاریخ 31 آگست/ 9 سنبله در نتیجه‌ی حملات هوایی نیروهای طرفدار دولت در ولایت فاریاب 12 غیرنظامی کشته و پنج غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

یوناما شرایط کنونی افغانستان را «بی‌حد رقت‌بار» خوانده و گفته است که اکنون زمان آن فرارسیده تا همه به دنبال وحدت و هم‌بستگی باشند.

تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ی خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است: «من با قشر وسیع از رهبران افغانستان صحبت کرده و بر اهمیت وحدت در زمانی‌که بسوی انتخابات می‌رویم تأکید نموده‌ام. همه‌ی آن‌ها بر ضرورت به همکاری با یکدیگر برای متوقف کردن حلقه‌ی خشونت موافقند.»

آقای یاماموتو همچنان گفته است که تأمین امنیت در کابل و در سراسر کشور یک اولویت فوری است، زیرا به گفته‌ی او، این کشور همچنان شمار زیادی از تلفات غیرنظامیان را تجربه می‌کند.

او در عین حال تأکید کرده است که هدف نهایی در افغانستان باید مذاکره‌ی بین‌الافغانی برای حل منازعه باشد تا منجر به آتش‌بس دایمی شود.

در اعلامیه‌ی یوناما به نقل از یاماموتو همچنان آمده است: «برای دست‌یابی فوری به ختم خشونت در سراسر کشور اکنون باید اقدامات اساسی روی دست گرفته شود. سازمان ملل متحد آماده‌ی کمک است.»

نماینده‌ی خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان از جامعه بین‌الملل نیز خواسته است که برای پایان دادن به خشونت‌ها در افغانستان به همکاری‌های‌شان ادامه داده و پیشرفت‌هایی را که در عرصه‌ی صلح پایدار و دوامدار صورت گرفته، حمایت کنند.

او از تمامی طرف‌های دخیل در روند صلح افغانستان نیز خواسته است که از فرصت پیش‌آمده برای انجام مذاکرات موثر استفاده کنند.

این در حالی است که همزمان با نهایی‌شدن متن توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و گروه طالبان که از سوی زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان با رهبران حکومت وحدت ملی نیز در میان گذاشته شده، خشونت‌ها در افغانستان از جمله حملات پی‌هم طالبان در شماری از بزرگ‌شهرهای کشور افزایش یافته است.

هرچند تا کنون در مورد جزئیات متن توافق‌نامه‌ی امریکا و گروه طالبان چیزی در رسانه‌ها منتشر نشده، اما آن‌گونه که صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری دو روز پیش در یک نشست خبری در کابل گفت، آتش‌بس و آغاز مذاکرات مستقیم بین حکومت افغانستان و طالبان از بخش‌های مهم این توافق‌نامه است.