6 ماه بی‌سرنوشتی؛ چرا روند استخدام بیش از 100 کارجو در شهرداری کابل متوقف است؟

حدود شش ماه پیش کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی بیش از 100 نفر از کارجویان را برای استخدام به بست‌های پنج و شش شهرداری کابل معرفی کرده است اما این اداره بنابر دلیل مبهم و نامشخص تاکنون آنان را استخدام نکرده است. کمیسیون اصلاحات اداری می‌گوید شهرداری کابل تنها اداره‌‌ای است که بدون دلیل و به‌صورت نامشخص و مبهم شامل روند اصلاحات اداری نمی‌شود. این اداره مشخصاً از استخدام افراد معرفی شده از سوی کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی خودداری می‌کند.

از شش ماه به این‌سو، این موضوع سبب نگرانی، سرگردانی و بی‌سرنوشتی این شمار افراد کارجو شده و به شکایت‌های شان رسیدگی نشده است. مسئولان کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی نیز گفته‌اند این موضوع سبب «ناراحتی و نگرانی» آنان شده است.

عبدالفرید احمد، سخنگوی این کمیسیون به اطلاعات روز گفت که شهرداری کابل تنها اداره‌ای است که بدون دلیل مشخص از استخدام خودداری می‌کند و شامل روند اصلاحات اداری نمی‌شود. او گفت که شهرداری کابل رسماً مخالفت نشان نداده اما روند استخدام و پیگیری آن از سوی کمیسیون در این اداره تا هنوز نتیجه نداده و به درازا کشیده است.

افراد معرفی شده از میان کسانی اند که امتحان کانکور بست‌های پنج و شش ولایت کابل را در سال گذشته سپری کرده‌اند اما بنابر «کمبود بست» بی‌نتیجه اعلام شده‌اند. سپس بعد از آغاز دوباره‌ی روند شناسایی بست‌های خالی در ادارات مختلف دولتی و جذب کارجویان به اساس نمره‌ی بلند، درجه و رشته‌ی تحصیلی شان، این شمار افراد به تاریخ 16 دلو 1397 از سوی کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی به شهرداری کابل معرفی شده‌اند.

نامه‌ی رسمی کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی به شهرداری کابل

نامه‌ی رسمی کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی به شهرداری کابل

سخنگوی کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی می‌گوید که معرفی این شمار افراد، پس از آن انجام شده است که بست‌های خالی شهرداری کابل چندین بار از سوی آنان با هماهنگی مسئولان این اداره، بررسی و تشخیص شده است اما اکنون این اداره بدون دلیل مشخص آنان را استخدام نمی‌کند.

پاسخ شهرداری چیست؟

 شهرداری کابل در یک نامه رسمی در 6 اسد سال جاری به معاونت دوم ریاست جمهوری نوشته است که روند استخدام این شمار افراد بنابر تغییر در «سطح رهبری» و معرفی شهردار جدید متوقف شده است. در این نامه آمده است که توافق شهردار پیشین با کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی در استخدام افراد معرفی شده «شفاهی» بوده است.

همچنان در این نامه نوشته شده است که شمار زیادی از بست‌های خالی این اداره برای رقابت آزاد به اعلان رفته است و این افراد می‌توانند در آن اشتراک کنند.

نرگس مومند، سخنگوی شهرداری کابل نیز به اطلاعات روز می‌گوید که این اداره تا هنوز در استخدام این افراد موافقه‌ی کتبی و رسمی نکرده است و موافقه‌ی شهردار پیشین شفاهی بوده است.

خانم مومند گفت که اکنون شهردار جدید آمده و استخدام‌ها از سوی خود این اداره انجام می‌شود. او همچنان گفت: «شهرداری کابل یک اداره مستقل است. بست‌های خالی به این تعداد وجود ندارد. اگر وجود هم داشته باشد باید از طریق شهرداری خود را کاندید کنند نه از طریق کمیسیون. در این قسمت سوءتفاهم شده و سرگردانی بار آورده است.»

حدود 100 کارجو که اکنون در بی‌سرنوشتی به سر می‌برند، نزدیک به دو سال است که امتحان جمعی کمیسیون اصلاحات اداری را پشت سر گذاشته‌اند. این متقاضیان شکایت دارند که با آن‌که از سوی کمیسیون اصلاحات اداری به شهردار معرفی شده، اما شهرداری کابل آن‌ها را استخدام نمی‌کند.

کارجویان سرگردان

محمد آصف رفعت، یکی از افراد معرفی شده به شهرداری کابل به اطلاعات روز می‌گوید که پاسخ مسئولان شهرداری کابل به آنان این بوده است که این اداره‌ی آنان شامل سیستم کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی نیست.

آقای رفعت می‌گوید شهرداری کابل با آنکه در استخدام شان اقدام نمی‌کند اما رسماً نامه‌ی رسمی کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی را نیز رد نمی‌کند. این باعث شده است که آنان از روند معرفی و استخدام در سال جدید محروم شوند. او گفت: «به دلیل اینکه ما در شهرداری معرفی شده‌ایم، کمیسیون ما را از لیست معرفی سال جدید حذف کرده است. در حالی که افرادی با نمره‌ی پایین‌تر از ما در ادارات دیگر معرفی و استخدام شده‌اند. شهرداری اگر استخدام نمی‌کند باید رسماً نامه‌ی کمیسیون را رد کند تا به ادارات دیگر معرفی شویم.»

آقای رفعت با ابراز نگرانی از بیکاری و بی‌سرنوشتی شان گفت که سوال شان از کمیسیون اصلاحات اداری این است که اگر شهرداری کابل شامل برنامه‌ی اصلاحات اداری نیست، چرا آنان را به آن اداره معرفی کرده است. او همچنان گفت که سوال شان از شهرداری کابل این است که اگر به هر دلیلی که آنان را استخدام نمی‌کند، چرا معرفی‌نامه‌ی کمیسیون را رسماً رد نمی‌کند تا آنان از سوی کمیسیون بتوانند در سایر ادارات معرفی شوند.

افراد معرفی شده در چندین اداره به شمول معاونت دوم ریاست جمهوری و اداره امور ریاست جمهوری شکایت ثبت کرده‌اند اما تا هنوز به شکایت آنان رسیدگی نشده است.

سخنگوی کمیسیون اصلاحات اداری می‌گوید در برخی از ادارات محدود دیگر، به‌شمول وزارت دفاع ملی نیز روند استخدام بنابر تغییرات در تشکیلات و نتیجه‌ی بررسی‌های امنیتی شان، با چالش روبه‌رو شده است. اما او می‌گوید شهرداری کابل هیچ دلیل برای استخدام نکردن این افراد ندارد.

عبدالفرید احمد گفت که بر اساس ماده‌ی چهار قانون کارکنان خدمات ملکی، بست‌های شهرداری کابل شامل برنامه‌ی اصلاحات اداری کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی است.

 به اساس تصمیم کابینه دولت که به تاریخ 5 اسد سال گذشته اعلام شد، کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، روند شناسایی بست‌های خالی ادارات را برای جذب دوباره متقاضیان بی‌نتیجه آغاز کرد. به گفته‌‌ی سخنگوی این کمیسیون در این روند حدود 17 هزار و 500 بست در سراسر کشور تشخیص شد و به اکثریت مطلق آن (17 هزار بست) روند استخدام به خوبی پیشرفته است. این شمار استخدام، غیر از استخدام در 18 هزار بستی است که در آن حدود 280 هزار نفر نامزد بوده‌اند.

دیدگاه‌های شما
  1. جوانان بی کار است، اگرهم استخدام شود در ادارات دولتی برخورد دوگانه وجود دارد، تفاوت معاشات از زمین تا اسمان میباشد.
    طرح وزارت مالیه کجاشد؟ یک سال ازآن میگزرد هنوز معلوم نمیباشد، آیا جوانان با این معاش کم می تواند درقسمت پیشرفت خود وخانواده خود موثر باشد، چرا درمورد تفاوت معاشات در ادارت دولتی کار صورت نمی گیرد؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *