صدیقی: پاکستان تا هنوز گام‌های عملی برای تأمین صلح در افغانستان بر نداشته است

اطلاعات روز: ارگ ریاست‌جمهوری کشور با اشاره به نقش پاکستان در روند صلح افغانستان می‌گوید که این کشور تا هنوز گام‌های عملی برای تأمین صلح در افغانستان برنداشته است.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری کشور که امروز (یک‌شنبه، ۱۷ سنبله) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، افزود: «ما تا به‌حال اقدام‌های عملی از سوی پاکستان ندیده‌ایم که برای منفعت و تأمین روند صلح در افغانستان بوده باشد.»

آقای صدیقی افزود که خواست افغانستان از پاکستان این است که سیاست و رفتارش را در قبال تأمین صلح در افغانستان و منطقه تغییر داده و برای تأمین صلح کار کند.

از سویی هم، او در این نشست تأکید کرد که در روند صلح افغانستان باید منفعت مردم افغانستان در نظر گرفته شود و طالبان نیز از جنگ دست بکشند. به گفته‌ی آقای صدیقی، این روند زمانی آغاز شده می‌تواند که مردم افغانستان در آن نقش اساسی داشته باشد و منفعت‌شان در محوریت آن باشد.

او افزود روندی که در آن «رهبران طالبان در قطر مذاکره کنند و جنگ‌جویانش در افغانستان کشتار»، یک روند نگران‌کننده برای مردم افغانستان می‌باشد. آقای صدیقی تأکید کرد که طالبان برای آغاز مذاکره‌ی مستقیم با حکومت افغانستان، باید از این کشتار و جنگ دست بکشند.

سخن‌گوی ریاست‌جمهوری کشور همچنان با اشاره به تصمیم توقف مذاکرات صلح افغانستان میان امریکا و طالبان، آن را انعکاس خواست مردم و حکومت افغانستان خوانده، گفت که نگرانی‌های زیادی در مورد توافق احتمالی از مذاکرات وجود داشت.

 دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده‌ی امریکا ناوقت شب گذشته (شنبه، ۱۶ سنبله) اعلام کرده بود که به خاطر کشته‌شدن یک سرباز امریکایی و یازده نفر دیگر در حمله‌ی اخیر این گروه در کابل گفت‌وگوهای صلح میان هیأت امریکایی و گروه طالبان را متوقف کرده است.

آقای ترمپ در رشته تویتی همچنان گفته بود که او دیدارش با رییس‌جمهور اشرف غنی و رهبران طالبان را که قرار بود امروز در کمپ دیوید انجام شود، نیز لغو کرده است.

او افزوده بود که اگر گروه طالبان نتواند در جریان مذاکرات صلح به آتش‌بس توافق کند، هیچ گاهی قدرت مذاکره‌‌ی معنادار را نمی‌یابد.

پس از آن ارگ ریاست‌جمهوری در اعلامیه‌ای گفته بود که این گفت‌وگوها به دلیل ادامه‌ی خشونت‌ها و جنگ جاری طالبان در برابر مردم افغانستان متوقف شده است.

این در حالی است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت امور خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان، همزمان با پایان دور نهم مذاکرات امریکا و طالبان در قطر به کابل آمده و گفته بود که دو طرف در اصول باهم به توافق رسیده‌اند و تنها به تأیید دونالد ترمپ نیاز دارد.

آقای خلیل‌زاد در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در کابل نیز گفته بود که براساس این توافق، در مرحله‌ی نخست پنج هزار سرباز از پنج پایگاه خارج می‌شوند و در عوض طالبان خشونت را در کابل و پروان کاهش می‌دهند.

او گفته بود: «در ۱۳۵ روز پنج پایگاه را ترک می‌کنیم. اگر کوشش شود که نظریات یک طرف بالای دیگران قبول شود، معنایش جنگ است.»