حکمتیار در هرات: اگر شفافیت در انتخابات تأمین نشود، مانع برگزاری آن می‌شویم

اطلاعات روز: گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی و یکی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید در صورتی که این حزب از شفافیت در برگزاری انتخابات ششم میزان مطمیین نشود، مانع برگزاری انتخابات خواهد شد.

آقای حکمتیار که امروز (چهارشنبه، 27 سنبله) در جمعی از هواداران تیم انتخاباتی «صلح و عدالت اسلامی» در شهر هرات صحبت می‌کرد، افزود که برگزاری انتخابات تنهاه راه بیرون‌رفت از بحران کنونی در کشور است، اما اگر شفافیت در انتخابات ریاست‌جمهوری تضمین نشود، «به هر شکل ممکن» مانع برگزاری آن خواهند شد.

حکمتیار همچنان از اظهارات رییس‌جمهور اشرف غنی که چندی پیش گفته بود در یک هفته بیش از یک‌هزار جنگ‌جوی طالب در افغانستان کشته شده‌اند، انتقاد کرد و گفت: «اشرف غنی با وقاحت تمام می‌گوید که در یک هفته‌ی گذشته یک‌هزار طالب را کشته‌ایم در حالی که طالبان نیز افغان هستند و در این سرزمین سهم دارند.»

از سویی هم گلبدین حکمتیار در این همایش انتخاباتی در شهر هرات حکومت وحدت ملی را ناکام خوانده و گفته است که در دوره‌ی حکومت وحدت ملی، فساد مالی و اخلاقی، ناامنی، مهاجرت و تنش‌های قومی به اوجش رسیده است. به گفته‌ی او، رییس‌جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور «حتا قادر به تأمین امنیت اطراف کاخ‌شان نیستند».

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری همچنان حضور 18 ساله‌ی جامعه جهانی به‌شمول نیروهای ناتو و امریکا در افغانستان را ناکام خوانده و تأکید کرد که امریکا در جنگ افغانستان مانند شوروی سابق شکست خورده است.

به گفته‌ی او، «امریکا از روی مجبوریت افغانستان را ترک خواهد کرد». به باور او، امریکا مذاکرات صلح با طالبان را نیز از سر خواهد گرفت و توافق صلح با گروه طالبان نیز به امضا خواهد رسید.

این در حالی است که دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده‌ی امریکا به تاریخ شانزدهم سنبله مذاکرات با طالبان را متوقف کرد و چند روز پس از آن اعلام کرد که «مذاکره با طالبان منتفی» است. طالبان اما هنوز هم امیدوار است که امریکا مذاکرات با این گروه را از سر بگیرد.

گفتنی است که گلبدین حکمتیار پنجمین نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری است که در جریان کارزارهای انتخاباتی به هرات سفر کرده است. پیش از این محمد اشرف غنی، سید نورالله جلیلی، فرامرز تمنا و احمدولی مسعود نیز برای کمپین به هرات رفته بودند.