نهادهای ناظر: مشکل اصلی نواقص در فهرست رأی‌دهندگان و کارکرد دستگاه‌های بیومتریک است

اطلاعات روز: نهادهای ناظر بر انتخابات می‌گویند که مشکل اصلی انتخابات تاکنون نواقص در فهرست رأی‌دهندگان و کارکرد دستگاه‌های بیومتریک است.

حبیب‌الله شینواری، مسئول دیدبان انتخابات افغانستان (ایتوا) به اطلاعات روز می‌گوید که او به‌دلیل نبود نامش در فهرست رأی‌دهندگان از حق رأی‌اش محروم شده است. به گفته‌ی او، در برخی مراکز نام رأی‌دهندگان در فهرست نیست و نام برخی‌های دیگر از فهرست دیجیتلی دستگاه‌های بیومتریک حذف شده است.

او می‌افزاید که مشکلات دیگر شامل بازشدن دیر وقت مراکز رأی‌دهی و حضور کم‌رنگ مردم در برخی ولایت‌ها است. از سوی هم او می‌گوید تدابیر امنیتی بهتر است.

تاکنون گزارش‌های گسترده از مشکلات در فهرست رأی‌دهندگان و کاکرد دستگاه‌های بیومتریک منتشر شده است. شماری از رأی‌دهندگان در صحبت با اطلاعات روز می‌گویند که نام‌های شان در فهرست رأی‌دهندگان نیست.

یکی از باشندگان شهر کابل در صحبت با اطلاعات روز می‌گوید که نام او و حدود 50 تن دیگر در فهرست رأی‌دهندگان مرکز رأی‌دهی لیسه همایون شهید در ناحیه سیزدهم کابل نیست و آنان از حق رأی‌شان محروم شده‌اند. او می‌افزاید که نام‌های آن‌ها نه در فهرست کاغذی است و نه در فهرست الکترونیکی در دستگاه‌های بیومتریک.

در همین حال بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) گفته است که 98 درصد مراکز رأی‌دهی در 34 ولایت کشور در محلات از قبل تعیین‌شده توسط کمیسیون مستقل انتخابات باز شده‌اند.

براساس معلومات تیفا، بزرگ‌ترین چالش تا کنون نبود نام افراد در فهرست رأی‌دهندگان که در دستگاه بیومتریک نصب شده‌اند، بوده است. تیفا گفته است که در حدود 88 درصد محلات رأی‌دهی در ولایات کشور این مشکل وجود داشته و مردم نتوانسته‌اند رأی بدهند.

تیفا همچنان اشتراک مردم در روند رأی‌دهی را کم‌رنگ گزارش کرده و گفته است که در ولایت‌های خوست، پکتیا، جوزکان، غزنی، نیمروز، پکتیا، بدخشان، کابل، تخار، فراه، قندهار و سرپل حضور زنان تا کنون بسیار ناچیز است.

یافته‌های نظارتی کمیسیون مستقل حقوق بشر نیز نشان می‌دهد که شکایت‌ها در مورد عملکرد کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت‌های بدخشان، بلخ و هرات بیشتر از ولایت‌های دیگر دیده شده است.

براساس معلومات این کمیسیون، دستگاه بیومتریک، ناآشنایی کارمندان کمیسیون به استفاده از ابزارهای انتخاباتی و ناوقت رسیدن کارمندان کمیسیون از مشکلاتی‌اند که تا کنون گزارش شده است.

کمیسیون حقوق بشر گفته است که روند رأی‌دهی در بیشتر ولایات با تأخیر آغاز شده است. نبود نام رأی‌دهندگان در فهرست واجدان شرایط، یکی دیگر از مشکلاتی بوده که تا کنون گزارش شده است.

آن‌گونه که کمیسیون حقوق بشر گزارش کرده، حضور زنان در ولایت‌های دایکندی، بامیان و هرات بیشتر بوده، اما در برخی از ولایت‌های دیگر از جمله قندهار، قندوز و بلخ حضور زنان کم‌رنگ بوده است.

با این حال کمیسیون مستقل انتخابات در ارتباط به مشکل نبود نام رأی‌دهنگان در فهرست، فیصله کرده است که نام‌های کسانی که در فهرست کاغذی رأی‌دهندگان نیست، اما در فهرست دیجیتلی در دستگاه‌های بیومتریک است، رأی داده می‌توانند.

همچنان این کمیسیون فیصله کرده است نام‌های کسانی که در فهرست دیجیتلی در دستگاه‌های بیومتریک نیست، اما در فهرست کاغذی است، نیز حق رأی دارند.

پیشتر کمیسیون مستقل انتخابات گفته بود نام‌های کسانی که در فهرست دیجیتلی در دستگاه‌های بیومتریک نباشد، حق رأی ندارند.