انتخابات و آخرین آمارها: حدود 2.5 میلیون رأی‌دهنده و ثبت بیش از 4 هزار شکایت

انتخابات و آخرین آمارها: حدود 2.5 میلیون رأی‌دهنده و ثبت بیش از 4 هزار شکایت

بر بنیاد آخرین اطلاعات کمیسیون مستقل انتخابات صندوق‌های رأی و دیگر مواد انتخاباتی از 412 ولسوالی به مراکز ولایت‌ها و مواد انتخاباتی شماری از ولایت‌ها هم به دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات در کابل رسیده است.

حواعلم نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات عصر دیروز در یک کنفرانس خبری گفت که مواد انتخاباتی از 331 ولسوالی از طریق زمین و از 81 ولسوالی از طریق هوا به مراکز ولایت‌ها رسیده است.

به گفته‌ی رییس‌ کمیسیون انتخابات، آرای ولایت کابل به مرکز معلومات کمیسیون وارد شده و تحت بررسی است و به همین ترتیب صندوق‌های رأی ولایت‌های پروان و پنجشیر به دفتر مرکزی رسیده است و قرار است که به‌زودی وارد مرکز معلومات این کمیسیون شود.

در همین حال، سید عصمت‌الله مل، معاون کمیسیون انتخابات آخرین آمار شمار رأی‌دهندگان در هر ولایت را اعلام کرد. براساس اطلاعاتی که او ارایه کرد، رقم اشتراک‌کنندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری تا کنون به دو میلیون و ۵۹۸ هزار و ۴۴۵ رأی‌دهنده رسیده است که از این میان کابل با ۴۵۸ هزار و ۵۹۴ نفر بیش‌ترین رأی‌دهنده را داشته است.

آقای مل تأکید کرد که این رقم نهایی نیست و ممکن تغییر کند.

ارسال نتایج از ولایت‌ها به مرکز اطلاعات کمیسیون انتخابات ادامه دارد؛ میزان مشارکت در ولایت‌ فراه در غرب کشور به‌دلیل قطع ارتباطات مخابراتی هنوز مشخص نشده‌ است.

انتخابات ریاست‌جمهوری، به‌رغم تمامی چالش‌ها و مشکلاتی که پیش‌بینی شده‌ بود برگزار شد، اما بر بنیاد گزارش‌ نهادهای ناظر، دسته‌های انتخاباتی و رسانه‌ها میزان اشتراک مردم به‌طور چشم‌گیری نسبت به انتخابات‌های پیشین کم‌رنگ بوده است.

رحمت‌الله نبیل، رهبر دسته‌ی انتخاباتی امنیت و عدالت، دیروز (سه‌شنبه، 9 میزان) در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت، اطلاعاتی که او در دست دارد نشان می‌دهد که در انتخابات ششم میزان، 1.5 تا دو میلیون نفر اشتراک کرده‌اند. این رقم بیان‌گر این است که تنها حدود 20 درصد از 9.1 میلیون نفری که تذکره‌های‌شان را برچسب زده‌اند در این انتخابات رأی داده‌اند.

قاسم الیاسی، منشی و سخن‌گوی کمیسیون شکایات انتخاباتی، گفت‌وگوهای صلح، کم‌رنگ‌بودن مبارزات انتخاباتی، برگزارنشدن انتخابات شوراهای ولایتی و موجودیت مشکلات در فهرست رأی‌دهندگان را از دلایل عمده‌ی کم‌رنگ بودن میزان اشتراک شهروندان در انتخابات عنوان می‌کند.

در مجموع چهارهزار و 367 شکایت ثبت شده است

در همین حال کمیسیون شکایات انتخاباتی از ختم زمان ثبت شکایات مربوط به روز انتخابات خبر داد و اعلام کرد که تا کنون 4367 شکایت و اعتراض از دفتر‌های ولایتی به دفتر مرکزی این کمیسیون رسیده است.

مطابق قانون انتخابات، مهلت ثبت شکایات مربوط به روز انتخابات 48 ساعت بعد از روز انتخابات ختم می‌شود و کمیسیون‌های ولایتی شکایات انتخاباتی، کار رسیدگی به این شکایات را آغاز می‌کنند.

محمدقاسم الیاسی منشی و سخن‌گوی کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت که سه ولایت کابل، هرات و جوزجان از ولایت‌هایی‌اند که بیش‌ترین شکایات در آن ثبت شده است: «یک‌هزار و ۵۶۷ شکایت در کابل، ۴۹۰ شکایت در هرات و ۱۳۱ شکایت در ولایت جوزجان ثبت شده است. ولایت سمنگان با ثبت 4 شکایت از جمله ولایاتی است که کم‌ترین شکایت مربوط به روز انتخابات ریاست‌جمهوری در آن به ثبت رسیده است.»

آقای الیاسی افزود، مطابق قانون انتخابات، کمیسیون‌های ولایتی تا ۱۵ روز وقت دارند که به این شکایت‌ها رسیدگی کنند و در صورتی که شکایت‌کننده‌ها به فیصله‌ی دفاتر ولایتی قناعت نکنند می‌توانند با مراجعه به دفتر مرکزی استیناف طلب شوند.

آقای الیاسی اضافه کرد که بیش‌ترین شکایات در پیوند به فهرست ثبت‌نام رأی‌دهندگان به ثبت رسیده است.

سخن‌گوی کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی تأکید کرد که به‌دلیل مشکلات در فهرست رای‌دهندگان شهروندان، از حق رأی محروم شده‌اند که این مسأله خلاف کانوانسیون سازمان ملل و قانون اساسی افغانستان است و باید عاملان آن تحت پی‌گرد قانونی قرار بگیرند.