درگیری قانون‌گذاران و مجریان قانون؛ مجلس نشست اضطراری شبانه برگزار کرد

درگیری قانون‌گذاران و مجریان قانون؛ مجلس نشست اضطراری شبانه برگزار کرد

شماری از اعضای مجلس نمایندگان می‌گویند که پولیس با آنان بدرفتاری و آنان را توهین کرده‌اند. مریم سلیمان‌خیل، نماینده‌ی کوچی‌ها و نرندر سینگ خالصه، نماینده‌ی سیک‌ها در مجلس چنین ادعایی را مطرح می‌کنند.

به گفته‌ی بانو سلیمان‌خیل، پولیس با آقای سینگ برخورد تبعیض‌آمیز و به او توهین کرده است و سپس وقتی او مداخله کرده، پولیس با او بدرفتاری نیز کرده است.

وزارت داخله می‌گوید که این قضیه را به‌گونه‌ی جدی بررسی می‌کند.

نصرت رحیمی، سخن‌گوی این وزارت به روزنامه اطلاعات روز گفت: «تنفیذ قانون و حفظ امنیت و نظم عامه وظیفه‌ی اصلی پولیس است. قضیه‌ای که جمعه‌شب بین پولیس و وکلای پارلمان اتفاق افتاد، به‌طور جدی و عادلانه بررسی می‌شود.»

بین پولیس و نمایندگان مجلس چه رخ داد؟

منبعی از وزارت داخله اما این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید پولیس وقتی خواسته فیلم سیاه شیشه موتر مریم سلیمان‌خیل را بردارد، با مقاومت او و محافظانش مواجه می‌شود و در نهایت پولیس مجبور می‌شود که محافظان بانو سلیمان‌خیل را خلع سلاح کند.

یک منبع از وزارت داخله که نخواست نامی از او گرفته شود، به روزنامه اطلاعات روز گفت که مریم سلیمان‌خیل، نماینده‌ی کوچی‌ها در مجلس، شب جمعه پس از آن با پولیس درگیر شد که پولیس سعی کرد، فیلم سیاه شیشه‌‌های موتر او را پاک کند.

به گفته‌ی او پولیس دیشب در ایست بازرسی مشترکی که با نیروهای ریاست امنیت ملی در ساحه گمرک پل چرخی، افراز کرده بود، موتر مریم سلیمان‌خیل را متوقف و «محترمانه» از او خواست که فیلم شیشه‌های موترش را بردارد.

آن‌طور که این منبع می‌گوید، مریم سلیمان‌خیل به این خواست پولیس وقعی نگذاشته و در نهایت پولیس مجبور شده که خود دست به کار شود: «سپس مریم سلیمان‌خیل به محافظانش دستور داده که هر پولیسی که نزدیک موتر شد، فیر کنید. محافظان مریم سلیمان‌خیل بالای پولیس مرمی تیر کرده و به حالت آماده باش قرار گرفته است.»

این منبع می‌گوید به‌دنبال آن پولیس محافظان مریم سلیمان‌خیل را خلع سلاح کرده است. به گفته‌ی این منبع نرندر سینگ خالصه نیز با موتر شیشه سیاهش در فاصله زمانی نه‌چندان طولانی به ساحه رسیده است و با پولیس مشاجره لفظی می‌کند و به‌دنبال آن، این دو وکیل با وکلای دیگر به تماس می‌شوند و آنان را به ساحه می‌طلبند.

به گفته‌ی این منبع، پولیس به وظیفه خود عمل کرده است: «وزارت داخله در همکاری با ریاست عمومی امنیت ملی در شهر کابل ایست‌های بازرسی افراز می‌کند که هدف آن تطبیق قانون بالای افراد در هر سطحی که باشد است. آنان موظف‌اند، موترهای که اسناد ندارد، موترهای را که با شیشه سیاه و اسناد جعلی در شهر می‌گردند، بررسی و متوقف کنند. این کار سبب شده است که در ماه‌های اخیر گراف جرایم در شهر کابل 45 درصد کاهش یابد.»

وزیر داخله در مجلس گفته است که برای کاهش سطح جرایم در کابل، پولیس هیچ راهی دیگری ندارد جز این‌که با تمام ابزارهای جرم مثل، موترهای شیشه سیاه، سلاح بدون مجوز و موترهای که با جواز جعلی گشت‌وگذار می‌کند برخورد جدی شود.

«پولیس با نرندر سینگ برخورد گزینشی و تبعیض‌آمیز کرد»

مریم سلیمان‌خیل اما در صحبت با روزنامه اطلاعات روز دلیل این رویداد را برخورد گزینشی و بدرفتاری با نرندر سینگ خالصه، نماینده‌ی سیک‌ها در مجلس می‌خواند.

به گفته‌ی بانو سلیمان‌خیل دیشب جمعی از نمایندگان مجلس به‌شمول خود او، نرندر سینگ خالصه، نماینده سیک‌ها، عبدالرشید عزیزی، نماینده مردم هلمند، جاوید صافی، نماینده‌ی مردم کنر، قمربانو نورستانی، نماینده مردم نورستان و اسماعیل اتیکان، نماینده‌ی مردم نورستان در مجلس نمایندگان، برای فاتحه‌خوانی به سمت خانه‌ی ملا تره‌خیل، نماینده پیشین مردم کابل در مجلس نمایندگان می‌رفتند که در ساحه گمرک پل چرخی، با پولیس برخوردند.

مریم سلیمان‌خیل، نماینده کوچی‌ها در مجلس مدعی است پولیس با او بدرفتاری کرده است

آن‌طور که بانو سلیمان‌خیل می‌گوید پولیس مستقیم به سمت موتر نرندر سینگ خالصه رفته، او را از موتر بیرون و توهین کرده است: «این سومین بار است که می‌بینم پولیس موترهای دیگر را غرض نمی‌گیرد و مستقیم سراغ موتر نرندر سینگ می‌رود. پولیس با او برخورد توهین‌آمیز کرد. من رفتم که بپرسم قضیه از چه قرار است که پولیس با من نیز رفتار بد کردند. من به عقب برگشتم و گفتم که به اندرابی وزیر داخله زنگ می‌زنم. فرمانده آنان آمد و تلفن را از دستم زد، تلفن به زمین افتاد. بعد نرندر سینگ آمد و گفت چرا با یک زن چنین برخورد می‌کنید. پولیس از یخن او گرفت و پیرهنش را پاره کرد.»

به گفته‌ی بانو سلیمان‌خیل پس از این بدرفتاری پولیس، او در گروه پارلمانی پیام می‌گذارد و به‌دنبال آن حدود 150 وکیل به ساحه می‌رسند.

شماری از این نمایندگان دیشب به روزنامه اطلاعات روز گفتند که پس از آن‌که به ساحه رسیدند، خواهان استعفای مقامات ارشد امنیتی شدند. آنان مشخصا خواهان استعفای مسعود اندرابی، سرپرست وزارت داخله و جنرال خوشحال سعادت، معین ارشد امنیتی این وزارت بودند.

نشست شب‌هنگام مجلس نمایندگان

این نمایندگان دیشب با تدویر یک نشست فوق‌العاده، ساعت 11:30 شب مسعود اندرابی، سرپرست وزارت داخله را به مجلس احضار کردند و از او خواستند که در مورد برخورد پولیس توضیح دهد.

وزیر داخله از ساعت 11:30 شب تا ساعت یک بامداد در مجلس بوده است و در رابطه به این موضوع به نمایندگان مجلس توضیح داده است.

آن‌طور که نرندرا سینگ می‌گوید، وزیر داخله دیشب از وکلای که از برخورد پولیس متأثر شده‌اند، رسما معذرت خواسته است.

نرندر سینگ، ضمن تأیید حرف‌های بانو سلیمان‌خیل، به روزنامه اطلاعات روز گفت: «هشت موتر بودیم، می‌رفتیم به طرف فاتحه، پولیس ما را ایستاد کرد. گفتم وکیل پارلمان هستم. کارت موتر را برایش نشان دادم، کارت سلاح را نشان دادم. بادی‌گاردهایم را خلع سلاح کردند. بعد خودم را تلاشی کردند و در نهایت مرا گفت موترت پیش ما می‌ماند و تکسی بگیر و برو.»

نرندر سینگ خالصه، نماینده سیک‌ها در مجلس نمایندگان مدعی است پولیس با او بدرفتاری کرده است

آقای سینگ داشتن موتر شیشه سیاه را رد کرد: «من هیچ گاه کار خلاف قانون انجام نمی‌دهم. شما می‌توانید بیایید کمره‌های پارلمان و دفترم را چک کنید، اگر شیشه موتر من سیاه بود، من مستقیم به لوی سارنوالی می‌روم.»

او اضافه می‌کند، پولیس پس از آن‌که با مریم سلیمان‌خیل درگیر شد، او خواسته که میانجی‌گری کند، اما پولیس با او بدرفتاری می‌کند: «گفتم نکن این کار را، زن است. بعد با من درگیر شدند، ناسزا گفتند و یخنم را پاره کردند. بعد از آن حوصله ما تنگ شد. بعد از آن وکیل‌صاحبان دیگر را خواستیم.»

به گفته‌ی آقای خالصه، دیشب سرپرست وزارت داخله در مجلس نمایندگان، از نمایندگانی که پولیس با آنان بدرفتاری کرده بود، «رسما معذرت» خواسته است.

از سویی شماری از وکلای مجلس، در برخی موارد پولیس و در برخی موارد دیگر نمایندگان مجلس را مقصر می‌دانند.

واکنش‌های مردم در شبکه‌های اجتماعی

شماری از شهروندان کشور در شبکه‌های اجتماعی از نیروهای امنیتی کشور و جنرال خوشحال سعادت، معین ارشد امنیتی کشور حمایت کرده‌اند. آنان از برخورد پولیس با این نمایندگان مجلس استقبال کرده‌اند و آن را گام مثبت در راستای تطبیق قانون بالای همه در هر سطح خوانده‌اند.

کاربری به نام مقدسه احمدزی، در صفحه‌ی تویترش نوشته است: «نمایندگان مجلس برای نجات وطن نمایندگان مجلس حتا یک روز مجلس فوق‌العاده دایر نکردند. اما حالا که جلو قاچاق، دزدی و کارهای مافیایی اقدام می‌شود، جنرال خوشحال سعادت خاین قلمداد می‌شود و خواهان استعفای او می‌شوند. خوشحال شیرمرد این وطن است و به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم که او را شکار این خواست ناروا کند.»

کاربر دیگری به نام مسلم شیرزاد نوشته است: «برخی «نمایندگان ملت» به‌خاطر ملت نشست فوق‌العاده را برای مهار ناامنی، فقر، بی‌عدالتی، قانون‌شکنی، زورگویی، غصب و چپاول برگزار و وزیر داخله را تا ساعت 1 شب فشار دادند. نشست نیم‌شب در تاریخ خانه ملت بی‌پیشینه گفته شده و در تدویر این نشست «وکیلان چوب‌خطی» نقش نداشتند. مگر شک دارید؟»

https://twitter.com/MuslimShirzad/status/1182881782682869760?s=20

خلیل پژواک، خبرنگار در صفحه فیسبوکش نوشته است: « نه به مجمع مفت‌خورها. مجلس هفدهم تا کنون جز دیدار رییس آن با اردوغان در آستانه‌ی حمله این کشور به کُردهای سوریه کاری انجام نداده است. گزارش دیدبان مجلس نمایندگان نشان می‌دهد که دست‌کم در هفت جلسه، هیچ موضوعی برای بحث نبوده. اکثر مطلق وکلا در یک ماه غیرحاضر بودند، تا این‌که دیشب پولیس موتر یک وکیل را توقف داده و اعضای مجلس هم احساس خفت کرده‌اند و ناگهان نیمه‌شب جلسه‌ی اضطراری تشکیل داده‌اند. آدم فکر می‌کند که افغانستان جنگ سوم جهانی را شروع می‌کند که وکلای مسئولیت‌شناس نیمه‌شب تا پارلمان قدم رنجه کرده اند.

همین نمایندگان خواستار برکناری جنرال خوشال سعادت هستند، کسی که لااقل در یک ماه گذشته صد برابر اعضای مجلس کار کرده و نتیجه‌ی کارش را هم می‌بینیم. رفتار شرم‌آور و پر از جبن و حقارت نمایندگان آدم را به یک نتیجه می‌رساند: انحلال پارلمان و فرستادن یک مشت مفت‌خور به خانه‌های‌شان.»

از سویی شماری از وکلای مجلس، در برخی موارد پولیس و در برخی موارد دیگر نمایندگان مجلس را مقصر می‌دانند.

غلام حسین ناصری، بی‌آن‌که به این قضیه اشاره کند می‌گوید که وظیفه‌ی پولیس تنفیذ قانون است، اما در برخی موارد سربازان پولیس از سواد کافی برخوردار نیستند و مسایل پیچیده‌ی مثل ناامنی را درک نمی‌کنند.

در سوی دیگر به گفته‌ی آقای ناصری، شماری از وکلای مجلس از مقامش سوءاستفاده می‌کنند و حتا با موترهای بدون پلیت که روی آن (و – ج) می‌نویسند که خلاف قانون است و پولیس حق دارد که از آنان بازجویی کنند. در عین حال هیچ کسی حتا معاون رییس‌جمهور حق ندارد که با موترهای شیشه سیاه در شهر گشت‌وگذار کنند: «خیلی از جرایم با استفاده از همین موترهای شیشه سیاه انجام می‌شود. پولیس حق دارد که برای ریشه‌کنی جرایم، فیلم شیشه‌های موتر را بکنند.»

آقای ناصری تأکید کرد که قانون‌شکنی برخی از نمایندگان مجلس نباید به کلیت مجلس نمایندگان تعمیم داده شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *