به‌دلیل «جنگ و طمع» لین برق غزنی امسال 97 بار قطع شده است

به‌دلیل «جنگ و طمع» لین برق غزنی امسال 97 بار قطع شده است

شرکت برق‌رسانی افغانستان (برشنا) می‌گوید که لین برق وارداتی ولایت غزنی صبح دیروز (یک‌شنبه، ۲۱ میزان) در ولسوالی سیدآباد ولایت میدان‌وردک قطع شده است. همزمان با آن، مسئولان محلی در غزنی می‌گویند که با وقوع این رویداد، میزان رویداد قطع لین برق این ولایت در جریان سال جاری نزدیک به 100 بار رسیده است.

صدیق‌الله توحیدی، سخن‌گوی برشنا به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که لین برق «۲۸۲» برق وارداتی ازبکستان در روستای «پل‌سرخ» ولسوالی سیدآباد در نتیجه‌ی جنگ قطع شده است. آقای توحیدی تأکید کرد که هم‌اکنون ولایت‌های میدان‌وردک و غزنی برق ندارد.

در همین حال، محمدعارف نوری، سخن‌گوی والی غزنی به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که از شروع سال روان خورشیدی (۱۳۹۷) تا کنون ۹۷ بار لین برق غزنی در ولایت میدان‌وردگ قطع شده است. به گفته‌ی او، از مجموع این واقعات، یک مورد در مربوطات میدان‌شهر و متباقی در مربوطات ولسوالی سیدآباد، عمدتا در روستای «سالار» رخ داده است.

آقای نوری همچنان می‌افزاید که از ۹۷ واقعه‌ی قطع لین برق، عامل ۹ مورد آن ساکنان محل بوده‌اند و متباقی واقعات آن در جریان درگیری‌های میان نیروهای دولتی و مخالفان مسلح دولت و یا هم عمدا توسط این مخالفان دولت رخ داده است.

صدیق‌الله توحیدی اما می‌گوید که در مجموع در حدود ۳۰ رویداد قطع لین در جریان سال جاری خورشیدی صورت گرفته است که از چندین نقطه لین برق قطع شده است.

با این حال اما، سخن‌گوی برشنا می‌گوید که کارمندان تخنیکی ولتاژ بلند این شرکت به ولسوالی سیدآباد اعزام شده‌اند و به‌زودی کارشان را روی وصل‌کردن لین برق غزنی آغاز خواهند کرد.

لین برق وارداتی ۲۲۰ کیلوولتی ازبکستان حدود یک‌ونیم سال پیش در ماه جدی سال ۱۳۹۶ خورشیدی از طریق ولایت ناامن میدان‌وردگ به غزنی رسید. هم‌اکنون از مجموع برق وارداتی ازبکستان، ۳۰ میگاوات برق، به شهر غزنی می رسد که از آن جمله به گفته‌ی عارف نوری، فقط ۱۰ میگاوات آن در حدود ۱۰ هزار منزل مسکونی و تجاری به مصرف می‌رسد.

چرا لین برق غزنی تخریب می‌شود؟

سخن‌گوی شرکت برشنا می‌گوید که لین برق ۲۲۰ کیلوولت از بکستان در مسیر کابل – غزنی توسط جنگ‌جویان وابسته به گروه طالبان و شماری از افراد محل قطع می‌شود. آقای توحیدی تأکید می‌کنند که این افراد لین برق این مسیر را به خاطر «خواسته‌های نامشروع»شان قطع می‌کنند.

پیش از آن امان‌الله غالب، رییس اجرایی شرکت برشنا به روزنامه اطلاعات روز نیز گفته بود که جنگ‌جویان طالبان به‌خاطر استفاده‌ی سوء از قیمت برق، خواستار توزیع آن در مناطق تحت تسلط‌شان در مسیر لین‌های برق می‌باشد. آقای غالب افزوده بود که برشنا به‌دلیل نگرانی از استفاده‌ی سوء قیمت برق که طالبان علیه دولت از آن استفاده کنند، برق را در این ساحات تا کنون توزیع نکرده است.

همچنان سخن‌گوی این شرکت با تأیید این گفته‌ها می‌گوید که شماری از باشندگان مسیر لین برق غزنی در ولایت میدان‌وردک نیز خواسته‌های مشابهی را مطرح می‌کند. صدیق‌الله توحیدی خواسته‌های این افراد را نامشروع خوانده، می‌افزاید که افراد این محلات نیز به‌دلیل قبول‌نشدن خواسته‌های‌شان از سوی شرکت برشنا دست به قطع‌کردن لین برق می‌زنند: «این افراد بیش‌تر با استفاده از تاریکی شب و عمدتا در مناطق ناامن و تحت تسلط طالبان دست به این اقدام در مسیر کابل – غزنی می‌زنند.»

عارف نوری نیز با اشاره به عامل مردمی قطع لین‌های برق غزنی می‌گوید که ساکنان محل برای فروش این لین‌ها، این کار را می‌کند: «در یک مورد حدود ۶۰۰ متر لین برق از سوی مردم به سرقت برده شده بود که به خاطر قیمت این لین‌ها، آنان دست به این اقدام می‌زنند. چون قیمت هر لین ۲۰ تا ۳۰ دالر می‌باشد.» به گفته‌ی او، ساکنان ولسوالی سیدآباد در چندین مورد حین فروش لین‌های برق در شهر غزنی و سرقت این لین‌ها در این ولسوالی بازداشت توسط پولیس و نیروهای ارتش بازداشت شده‌ بوده‌اند.

به گفته‌ی مسئولان، در جریان سال جاری ۹۷ بار برق غزنی در مربوطات ولایت میدان‌وردگ و عمدتا در ولسوالی سیدآباد این ولایت قطع شده است.

همین طور، سخن‌گوی برشنا از دیگر علت‌های قطع‌شدن لین‌های برق و تخریب‌شدن پایه‌های آن را شدت جنگ در ولسوالی‌های سیدآباد و جغتوی میدان‌وردگ می‌داند. به گفته‌ی او، دو طرف جنگ در این مسیر توجهی به حفظ «خدمات عامه» در جریان جنگ‌شان ندارند. با این حال اما، وحیدالله توحیدی از نهادهای کشفی و عدلی و قضایی می‌خواهند که این افراد را در صورت امکان شناسایی و به پنجه‌ی قانون بسپارند.

از سویی هم، یک منبع در ولایت میدان می‌گوید که علاوه بر فعالیت و استفاده‌ی سوء جنگ‌جویان مسلح به‌شمول طالبان و افراد محل، در شماری از مناطق در مسیر کابل – غزنی مشکلات املاکی و حقوقی نیز وجود دارد. به گفته‌ی این منبع، در شماری از این مناطق، مردم محل به‌دلیل عدم پرداخت قیمت زمینی که پایه‌های برق در آن نصب شده است، لین برق را قطع می‌کنند. این منبع تأکید می‌کند که آنان با این اقدام فشار می‌آورند تا دولت افغانستان و شرکت برشنا بهای زمین‌های آنان را بپردازد.

سخن‌گوی والی غزنی اما می‌گوید که مشکل استملاک در ولایت میدان‌وردگ از سوی شرکت برشنا حل شده است.

با این حال ویس تاسنگ، از ساکنان شهر غزنی در صفحه‌ی فیس‌بوک‌اش نوشته است که آنان در جریان یک هفته، از هفت روز صرفا، سه روز آن را برق دارند و در متباقی روزهای آن «مسئولان پیوسته گزارش می‌کند که یا لین و پایه‌های برق در میدان‌وردگ تخریب شده و یا هم مسئولان در حال ساخت آن می‌باشد».

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *