پایان مهلت رسیدگی به شکایات در ولایات؛ آرای ۱۸۱۷ محل رأی‌دهی بازشماری می‌شود

همزمان با پایان مهلت رسیدگی به شکایت‌ها از روز انتخابات ریاست‌جمهوری کشور در دفاتر ولایتی کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، اعضای رهبری این کمیسیون در کابل از رسیدگی به چهار هزار و ۵۲۸ شکایت خبر داده، می‌گویند که آرای یک‌هزار و 817 محل رأی‌دهی برای شمارش مجدد به کمیسیون مستقل انتخابات ارجاع شده است.

مولوی دین‌محمد عظیمی، معاون کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی امروز (چهارشنبه، ۲۴ میزان) در یک نشست خبری اعضای این کمیسیون در کابل گفت که مهلت رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی در دفاتر ولایتی این کمیسیون دیروز (سه‌شنبه، ۲۳ میزان) پایان یافته است. آقای عظیمی افزود که در نتیجه‌ی رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی علاوه بر بازشماری آرای یک‌هزار و 817 محل رأی‌دهی، آرای ۷۷ محل دیگر نیز باطل شده است.

براساس طرزالعمل کاری کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، از زمان آغاز رأی‌دهی در روز انتخابات در مدت دو روز «کاری» شکایت‌ها ثبت و تا ۱۵ روز کاری تصامیم این کمیسیون نسبت به شکایت‌های ثبت‌شده نهایی و به شاکی و شاکی علیه اطلاع داده می‌شود. پس از آن، در صورتی که اعتراض در مورد این فیصله‌ها وجود داشته‌باشند، شاکی در جریان سه روز، شکایت‌شان را به دفتر مرکزی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی ثبت می‌کنند و نتایج نهایی را در مدت ۱۵ روز کاری همگانی می‌کند.

محمدقاسم الیاسی، منشی و سخن‌گوی این کمیسیون در نشست خبری اعضای این کمیسیون گفت که در مجموع کمیسیون شکایات انتخاباتی ۳۷ روز کاری فرصت دارد تا به شکایت‌های ثبت‌شده در دفاتر ولایتی و مرکزی این کمیسیون رسیدگی کند.

رسیدگی به شکایت‌ها

آقای الیاسی گفت که هم‌اکنون در مورد تمامی چهار هزار و ۵۲۸ شکایت ثبت‌شده در دفاتر ولایتی این کمیسیون فیصله صورت گرفته است. او تأکید کرد که از این جمله ۶۲۳ شکایت در دفتر مرکزی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی ثبت و به دفاتر ولایتی فرستاده شده است. به گفته‌ی او، در مورد این تعداد شکایت‌ها در ولایات تصمیم گرفته شده است: «سه هزار و ۹۰۵ شکایت دیگر در دفاتر ولایتی ثبت شده بود، که آنان خودشان در این مورد فیصله کرده‌اند.»

در همین حال اما، دین‌محمد عظیمی گفت که از این مجموع، فقط در مورد چهار هزار و ۳۶۲ شکایت آن تا کنون تصمیم گرفته شده است. به گفته‌ی او، کار روی نهایی‌سازی ۱۶۶ مورد دیگر آن در دفاتر ولایتی این کمیسیون جریان دارد.

از سویی هم، معاون کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی گفت که از مجموع شکایت رسیدگی‌شده در دفاتر ولایتی این کمیسیون، یک‌هزار و 780 شکایت آن به‌خاطر عدم اسناد و مدارک «کافی» رد شده است. به گفته‌ی او، از جمع چهار هزار و ۵۲۸ شکایت ثبت‌شده در دفاتر کمیسیون‌های انتخاباتی، ۱۷۹ شکایت آن استثنایی می‌باشد. براساس طرزالعمل و قوانین انتخابات کشور، در مورد این آرا در دفتر مرکزی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی تصمیم گرفته می‌شود.

از سویی هم به گفته‌ی دین‌محمد عظیمی، در نتیجه‌ی رسیدگی به شکایت‌های ثبت‌شده در دفاتر ولایتی این کمیسیون، هشت نفر از وظیفه‌ی‌شان برکنار و ۵۴ نفر دیگر نیز جریمه‌ی نقدی شده‌اند. او دلیل برکناری و جریمه‌ی نقدی این افراد را مرتکب‌شدن جرایم انتخاباتی خوانده، تأکید کرد که این افراد یا در کارزارهای انتخاباتی که جواز نداشته‌اند، شرکت کرده‌اند و یا هم به انتخابات «سمت‌وسو» داده‌اند.

همچنان آقای عظیمی افزود که ۹۰۷ شکایت دیگر نیز در نتیجه‌ی رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی در دفاتر ولایتی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی به ارگان‌های عدلی و قضایی ارجاع شده است. آقای عظیمی در مورد تعداد عاملان این قضایا چیزی نگفت، اما تأکید کرد که شماری از مقام‌های بلندرتبه‌ی دولتی و افراد با نفوذ در جمع‌شان شامل‌اند.

در همین حال، قطب‌الدین رویدار، از اعضای این کمیسیون گفت که بیشتر شکایت‌ها در ولایت‌های کابل، هرات، ننگرهار، بلخ و قندهار ثبت شده است. آقای رویدار تأکید کرد که میزان شکایت‌ها در ولایات براساس میزان اشتراک‌کنندگان بوده است: «در هر ولایت که نفوس بیشتر بوده، در همان ولایت شکایت نیز بیشتر ثبت شده است.»

کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی در حالی از رسیدگی به حدود چهارو‌نیم هزار شکایت خبر می‌دهد که قرار است براساس زمان‌بندی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۸، نتایج ابتدایی این انتخابات تا سه روز دیگر (۲۷ میزان) اعلام شود. اخیرا گزارش‌هایی در رسانه‌ها به نشر رسیده است که این نتایج با یک هفته تأخیر اعلام خواهد شد، اما عبدالعزیر ابراهیمی، از سخن‌گویان کمیسیون انتخابات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که تا کنون در مورد این موضوع به گونه‌ی رسمی تصمیم گرفته نشده است. او اما تأکید می‌کند که این تأخیر بعید هم نیست.

انتخابات ریاست‌جمهوری کشور در تاریخ ششم میزان با رقابت ۱۳ نامزد به شمول رییس‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور برگزار شد. براساس آخرین آمار کمیسیون انتخابات، دو میلیون و ۶۹۵ هزار و ۸۹۰ رأی‌دهنده در انتخابات رأی داده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *