فضانوردان ناسا اولین عملیات فضانوردی زنانه را انجام دادند

فضانوردان ناسا اولین عملیات فضانوردی زنانه را انجام دادند

منبع: گاردین
ترجمه: سیمین حسین‌زاده

برای اولین‌بار در تاریخ، دو فضانورد زن بدون هیچ همراه مرد به یک سفر فضایی رفتند. این دو فضانورد به‌منظور تعویض باتری‌های ایستگاه فضایی به فضا فرستاده شدند. کریستینا کوچ، پیش از این سه بار دیگر هم به فضا رفته بود، اما هر بار مردان وی را همراهی کرده بودند. جسیکا میر، برای اولین‌بار این سفر را تجربه می­کند. ناسا این فضانوردی را هفت ماه دیرتر از تاریخ تعیین‌شده انجام داد تا یک دست‌آورد تماما زنانه را در فعالیت‌های فضایی رقم زند. این تأخیر برای این بود که در ایستگاه فضایی تنها یک لباس مخصوص فضانوردی با سایز کوچک (برای بانوان) وجود داشت و در ماه اکتبر لباس دوم آماده و به ایستگاه فضایی فرستاده شد.

کریستینا کوچ گفت: «فکر می‌کنم این رویداد مهم است، به‌خاطر آنچه ما به‌صورت طبیعی در طول تاریخ انجام داده‌ایم. در گذشته زنان همیشه در رویدادهای مهم دخیل نبوده‌اند. این‌که ما زنان در زمانی‌که همه مشارکت‌ها پذیرفته می‌شوند، وقتی همه نقش دارند، در یک برنامه‌ی فضایی نقش ایفا می­کنیم، شگفتی‌آور است. این می‌تواند به نوبه‌ی خود منجر به افزایش شانس موفقیت [زنان] شود.»

خانم کوچ که از ماه مارچ تا اکنون در ایستگاه فضایی حضور داشت، روز جمعه از دریچه ایستگاه همراه با جسیکا میر با جعبه ابزاری به دست خارج شدند. در جریان پنج‌ونیم ساعت حضورشان بیرون از ایستگاه، آن‌ها با کمربندهای ایمنی‌ای که بارها کنترل کیفیت و باز و بسته شده‌اند به نرده‌های بیرونی ایستگاه وصل بودند. دوربین‌های نصب‌شده بر روی لباس‌های فضانوردان جریان این عملیات طاقت‌فرسا را برای نصب و تعویض یک سخت‌افزار جدید به یک باتری فرسوده از فاصله 260 مایلی از زمین، ثبت می­کرد و به‌طور زنده از وبسایت ناسا پخش می­شد. این عملیات برای این بود که باتری فرسوده تعویض و برای تشخیص دلیل ناکارایی آن به زمین برگشتانده و مورد تحقیق قرار گیرد.

تریسی کالدول دایسون، فضانورد ناسا که تا اکنون سه بار طی برنامه‌ی Expedition 24 در سال 2010 به فضا رفته است می­گوید: «این رویداد مهم و قابل ملاحظه است و باید تجلیل شود. ما همه می­خواهیم فضانوردی بانوان امری عادی شود.» هماهنگی این رویداد فضایی از زمین نیز توسط یک فضانورد زن به‌نام استیفانی ویلسون انجام می­شد. کوچ 40 ساله قرار است تا فبروری در ایستگاه بماند و مدت زمان زیست خود را در فضا به 328 روز برساند که طولانی‌ترین زمان ماندن در فضا توسط یک زن و فقط 12 روز کم‌تر از رکورد 340 روزه اسکات کِلی است. محققان در حال جمع‌آوری داده‌های گسترده‌ی زیست‌پزشکی در مورد تأثیر ماندن در فضا بر روی بدن كوچ هستند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *