هزینه‌‌ی دو ماه مبارزه‌ی انتخاباتی نامزدان؛ اشرف غنی بیش‌ترین مصارف را داشته است

هزینه‌‌ی دو ماه مبارزه‌ی انتخاباتی نامزدان؛ اشرف غنی بیش‌ترین مصارف را داشته است

کمیسیون انتخابات به‌تازگی گزارش مالی مصارف نامزدان و کمک‌های دریافتی آنان در انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرده است. بر مبنای این گزارش محمداشرف غنی بیش‌ترین هزینه و غلام فاروق نجرابی کم‌ترین مصرف را داشته‌اند.

گزارش نشان می‌دهد محمداشرف غنی در جریان کارزارهای انتخاباتی‌اش در مجموع 201 میلیون و 160 هزار و 513 افغانی مصرف کرده و 200 هزار افغانی کمک مالی دریافت کرده است.

به ترتیب عبدالله عبدالله 20 میلیون و 997 هزار و 645 افغانی مصرف و 21 میلیون و 30 هزار افغانی کمک دریافت کرده است.

سیدنورالله جلیلی، شش میلیون و 784 هزار افغانی مصرف کرده و هیچ کمکی دریافت نکرده است.

نوررحمن لیوال، در کل 468 هزار و 9 افغانی مصرف کرده است و فقط پنج‌هزار افغانی بابت غذا کمک دریافت کرده است.

شهاب حکیمی 712 هزار و 131 افغانی مصرف کرده و 950 هزار افغانی کمک دریافت کرده است.

حکیم تورسن سه ‌میلیون و 283 هزار و 339 افغانی مصرف و 144 هزار و 500 افغانی کمک دریافت کرده است.

عبدالطیف پدرام یک‌ میلیون و 238 هزار و 968 افغانی مصرف و یک میلیون 264 هزار و 880 افغانی کمک دریافت کرده است.

نورالحق علومی دو میلیون و 973 هزار و 810 افغانی مصرف و 760 هزار افغانی کمک دریافت کرده است.

غلام فاروق نجرابی 186 هزار افغانی مصرف کرده و هیچ کمکی دریافت نکرده است.

فرامرز تمنا، شیدا محمد ابدالی، احمدولی مسعود، گلبدین حکمیتار، حنیف اتمر، زلمی رسول و محمدابراهیم الکوزی نامزدانی‌اند که گزارش مصارف و مساعدت‌های مالی‌شان را به کمیسیون گزارش نکرده است.

شماری از نامزدانی هم که گزارش مالی‌شان را ارایه نکرده‌اند در جریان کارزارهای انتخاباتی و پیش از آن از نامزدی‌شان انصراف دادند.

در همین حال شماری از نهادهای ناظر می‌گویند که در کمیسیون انتخابات میکانیزم دقیق و مشخصی برای «راستی‌آزمایی» گزارش‌های مالی نامزدان وجود ندارد.

یوسف رشید، می‌گوید که‌ نامزدان با دریافت یک جدول از کمیسیون، مصارف و مساعدت‌های مالی را که دریافت کرده‌اند، فهرست می‌کنند که برای تشخیص درستی آن میکانیزم مشخصی وجود ندارد: «در کمیسیون میکانیزمی برای راستی‌آزمایی آن نیست. بیش‌تر به صداقت و کد اخلاقی خود نامزدان مرتبط است که چقدر مصرف کرده‌اند.»

یوسف رشید، می‌گوید که برای راستی‌آزمایی مصارف نامزدان میکانیزم مشخصی وجود ندارد – عکس از شبکه‌های اجتماعی

کمیسیون شکایت‌های انتخابات می‌گوید که راستی‌آزمایی گزارش مالی نامزدان و تصمیم در رابطه به نامزدانی که گزارش مالی‌شان را ارایه نکرده‌اند، از مسئولیت‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی است.

قاسم الیاسی، منشی و سخن‌گوی کمیسیون شکایات انتخاباتی به روزنامه اطلاعات روز گفت که هنوز این فهرست در اختیار این کمیسیون قرار نگرفته است.

قاسم الیاسی می‌گوید پس از آ‌ن‌که گزارش مصارف مالی نامزدان به این کمیسیون رسید، کمیته‌ی معینی آن را بررسی خواهد کرد – عکس از شبکه‌های اجتماعی

او اضافه کرد پس از آن‌که این فهرست در اختیار کمیسیون شکایات قرار گرفت، کمیته‌ی مشخصی که در این زمینه وجود دارد، آن را بررسی و راستی‌آزمایی خواهد کرد.

به گفته‌ی آقای الیاسی اگر کسی تخلف کرده بود، جریمه‌ی پولی می‌شود.

آقای الیاسی اضافه کرد پس از اعلام نتایج نهایی اگر نامزدی 10 درصد آرای استعمال‌شده را به‌دست نیاورد، یک میلیون افغانی که در کمیسیون ضمانت گذاشته بود، برایش پس داده نمی‌شود.

مطابق حکم فقره‌ی دوم ماده 77 قانون انتخابات، نامزدان ریاست‌جمهوری مکلف‌اند، از منابع تمویل، حدود و موارد مصارف در مبارزات انتخاباتی به کمیسیون گزارش دقیق ارایه کنند.

کمیسیون انتخابات سقف هزینه‌ی دو ماه کارزار انتخاباتی (6 اسد تا 4 میزان) برای هر نامزد ریاست‌جمهوری را حدود 442 میلیون افغانی معادل پنج میلیون دالر تعیین کرده بود که براساس گزارش کمیسیون، مصارف هیچ یک از نامزدان به این سقف نرسیده است.

براساس گزارش کمیسیون مصرف مجموعی ۱۰ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری برای کارزارهای انتخاباتی به ۲۴۱ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۲۹۰ افغانی رسیده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *