جیره‌بندی برق کابل به چه ترتیب است؟

جیره‌بندی برق کابل به چه ترتیب است؟

طبق برآورد شرکت برق‌رسانی افغانستان (برشنا) کابل در جریان زمستان به 700 تا 800 میگاوات برق نیاز دارد. اما در حال حاضر تنها 450 میگاوات برق به شهر کابل می‌رسد و به باشندگان پایتخت تقسیم می‌شود.

مسئولان شرکت برشنا می‌گویند که به‌دلیل کمبود انرژی در فصل سرما، از روی ناچاری برق پایتخت‌ را جیره‌بندی کرده‌اند.

امان‌الله غالب، رییس اجرایی شرکت برشنا در مصاحبه با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که این شرکت، شهر کابل را به سه دسته‌ تقسیم کرده و بر مبنای آن برق کابل در 24 ساعت جیره‌بندی شده است.

امان‌الله غالب، رییس اجرایی شرکت برشنا

طبق برنامه‌ریزی شرکت برشنا، میزان قطع برق در 24 ساعت برای هر دسته فرق می‌کند. برق در پارک‌های صنعتی و ساحه‌ی سبز که ارگ ریاست‌جمهوری، وزارت‌خانه‌ها، سفارت‌خانه‌ها و شفاخانه‌ها در آن موقعیت دارد و شامل دسته‌ی اول می‌شود، بین سه تا چهار ساعت در 24 ساعت قطع می‌شود.

دسته‌ی دوم شامل مناطق رهایشی نزدیک به مرکز شهر و ساحات که طبق نقشه‌ی شهرداری بنا شده است، می‌شود. در این ساحات برق بین شش تا هفت ساعت قطع می‌شود.

در دسته‌ی سوم که شامل مناطق غیرپلانی و دور از مرکز شهر می‌شود، برق از 11 تا 12 ساعت قطع می‌شود. در دسته‌ی سوم این دسته‌بندی، مناطق چون تپه‌ها که ساحات دولتی است و به‌طور غیرقانونی بر فراز آن خانه‌های رهایشی بنا شده، نیز شامل می‌شود.

رییس اجرایی شرکت برشنا می‌گوید که این شرکت حدود 600 هزار مشترک در کابل دارد و برای تمامی مشترکین طبق دسته‌بندی که انجام شده است، برق‌رسانی‌ می‌شود.

شهروندان کابل اما در مناطق مختلف از تقسیم غیرمنظم و ناعادلانه‌ی برق در شهر کابل شاکی‌اند.

علی عادلی، باشنده‌ی شهرک امید سبز است که در ناحیه ششم شهر کابل موقعیت دارد. آقای عادلی می‌گوید که برق ساحه‌‌شان «خیلی غیرمنظم» است: «برای مثال ما از روز پنج‌شنبه گذشته تا شب یک‌شنبه برق نداشتیم.»

نایب سهرابی، باشنده‌ی منطقه ده‌خدیداد که در ناحیه شانزدهم شهر کابل موقعیت دارد، نیز از غیرمنظم بودن برق شاکی است و می‌گوید که در 12 ساعتی که باید در منطقه‌‌‌شان برق باشد، برق‌شان حداقل سه تا چهار بار رفت‌وآمد می‌کند. او اضافه می‌کند، در مواقعی مهم، مثل شام که باید برق باشد، برق نیست و ساعت 9 شب می‌آید.

وحید هوتک باشنده‌ی منطقه ده‌دانا که در ناحیه هفتم شهر کابل موقعیت دارد می‌گوید که رفت‌وآمد برق در این ساحه منظم نیست: «زمان رفت‌وآمد برق منظم و مشخص نیست. یک شب برق داریم و یک شب در ساعت حدود 9 شب می‌آید و دو سه ساعت است و باز می‌رود.»

حمید فرهادی، باشنده‌ی چهارراهی هنگرها که در ناحیه پانزدهم شهر کابل موقعیت دارد می‌گوید روزانه سه تا چهار ساعت و شب‌ها هم یک شب در میان برق دارند: «هر شب اما از ساعت 10 به بعد تا ساعت 5 یا 6  صبح برق داریم.»

امان‌الله غالب، رییس اجرایی شرکت برشنا، کمبود برق در کابل را تأیید می‌کند، اما می‌گوید که فعلا به‌طور اوسط در 48 ساعت 10 ساعت قطعی برق وجود دارد.

به گفته‌ی آقای غالب، در ساحات مثل شهرک امید سبز که چند روز پیش برق‌شان به طور مداوم (دوشبانه روز) قطع شده بود، مشکلات تخنیکی وجود داشته که حالا رفع شده است: «برق شهرک امید سبز به علت شارتی لین در اثر باران دو شبانه روز قطع بود.»

او تأکید می‌کند که شرکت برشنا تلاش می‌کند میزان قطعی برق را در جریان زمستان کاهش دهد. آقای غالب ابراز امیدواری می‌کند که اگر ظرفیت برق وارداتی تاجکستان بالا برود و جنراتورهای تره‌خیل هم به فعالیت آغاز کند، قطعی برق در کابل به‌طور اوسط به چهار تا پنج ساعت در 24 ساعت خواهد رسید.

به گفته‌ی او با فعال‌شدن سه تا چهار ساعته‌ی جنراتورهای دیزلی در تره‌خیل (منطقه‌ای در ناحیه نهم شهر کابل) پس از 15 قوس و افزایش برق وارداتی تاجکستان، برق بیش‌تر به کابل خواهد رسید و زمان قطعی برق نیز کاهش خواهد یافت: «ظرفیت برق وارداتی تاجکستان پارسال 120 میگاوات بود، اما امسال این رقم به 60 میگاوات کاهش یافته است. حالا برای افزایش ظرفیت، هیأتی از شرکت برشنا به دوشنبه رفته است.»

رییس اجرایی شرکت برشنا می‌گوید که، هم‌اکنون 450 میگاوات برق به کابل می‌رسد که 300 میگاوات آن وارداتی می‌باشد و حدود 150 میگاوات آن از منابع داخلی تأمین می‌شود.

طوری که آقای غالب می‌گوید در فصل سرما نیازمندی به برق در شهر کابل به 700 تا 800 میگاوات می‌رسد. این در حالی است که در فصل بهار به 500 تا 600 میگاوات برق نیاز است.

قطعی برق در پایتخت در 12 ماه سال معمول است، اما در جریان فصل سرما ساعات آن افزایش می‌یابد. آن‌طور که شرکت برشنا می‌گوید، در زمستان امسال پایتخت 200 میگاوات برق کمبود دارد؛ بنابراین نیاز است که برق جیره‌بندی شود: «تا 15 قوس تقسیم اوقات جیره‌بندی برق در ساحات مختلف پایتخت تنظیم و همگانی خواهد شد.»

طبق آمار رسمی هم‌اکنون 75 درصد انرژی برق افغانستان از منابع وارداتی تأمین می‌شود. افغانستان حدود 800 تا 1100 میگاوات برق از کشورهای ازبکستان، ترکمنستان، تاجکستان و ایران وارد می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *