تیفا: کمیسیون انتخابات میکانیزم حسابده برای اعتبار دادن به آرا را ندارد

اطلاعات روز: یافته‌های نظارتی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) نشان می‌دهد که کمیسیون مستقل انتخابات میکانیزم حسابده برای اعتباردهی به آرا را نداشته است.

در اعلامیه‌ی تیفا که امروز (چهارشنبه، 13 قوس) منتشر شده، آمده است که این امر سبب شده است تا شماری از تیم‌های انتخاباتی روند بازشماری و تفتیش آرا را تحریم کنند و در نهایت کمیسیون انتخابات نیز از قناعت دادن به تیم‌های انتخاباتی در چارچوب قوانین انتخاباتی عاجز بماند.

تیفا همچنان گفته است که در طول بیش از دو ماه پس از انتخابات ششم میزان، کمیسیون مستقل انتخابات تعدادی از تصامیم و فعالیت‌های خود را خلاف قوانین، طرزالعمل‌ها و لوایح انتخاباتی اخذ و اجرایی کرده است.

به گفته‌ی تیفا، کمیسیون مستقل انتخابات حتی در مواردی مشوره‌های حقوقی کارمندان تخنیکی و حقوقی خود را نیز در نظر نگرفته است.

در بخشی از اعلامیه‌ی تیفا آمده است که کمیسیون مستقل انتخابات به رغم آمادگی‌ها برای روز انتخابات، برای مدیریت شمارش و اعلام نتایج آرا «برنامه‌ و کارشیوه‌ی مدون و کارا» نداشته به همین دلیل نتوانسته است مرالح پس از روز انتخابات را به درستی مدیریت کند.

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان همچنان از اعمال نفوذ شماری از نهادها و کشورها در کار کمیسیون انتخابات و نیز از فشارهای سیاسی و تیم‌های انتخاباتی بر کارکرد این کمیسیون ابراز نگرانی کرده است.

تیفا پیشنهاد کرده است که برای بیرون‌رفت از مشکلات کنونی و مشخص‌شدن سرنوشت انتخابات یک جلسه‌ی تخنیکی و حقوقی از سوی سازمان ملل متحد با حضور تمام شرکای انتخاباتی برگزار شود تا راه حل قانونی و مسالمت‌آمیز برای رفع چالش‌های کنونی و قناعت طرف‌های ذی‌دخل جستجو شود.

این نهاد ناظر بر انتخابات افغانستان از کمیسیون مستقل انتخابات نیز خواسته است که مکلفیت‌های قانونی خود را درک کرده و با حفظ استقلالیت کامل، نتیجه‌ی انتخابات را با در نظرداشت آرای بیومتریک‌شده هرچه زودتر اعلام کند.

تیفا از طرف‌های دخیل در روند انتخابات نیز خواسته است که زمینه را برای روند بازشماری و تفتیش آرا در چارچوب قانونی آن فراهم سازند.

این در حالی است که در مورد اعتباربخشی حدود 300 هزار رأی میان کمیسیون مستقل انتخابات و شماری از تیم‌های انتخاباتی از جمله «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله، اختلاف وجود دارد.

تیم «ثبات و همگرایی» این مقدار آرا را «غیربیومتریکی و جعلی» می‌خواند و بر ابطال آن تأکید دارد. کمیسیون مستقل انتخابات اما در دو فیصله‌ی جداگانه بخشی از آن‌را اعتبار بخشیده و بخشی دیگر آن‌را به بازشماری و تفتیش راجع کرده است. تصمیمی که با مخالفت تیم «ثبات و همگرایی» مواجه شده و این تیم در هفت ولایت اجازه‌ی بازشماری آرا را نداده است.

اختلاف‌ها میان کمیسیون انتخابات و تیم ثبات و همگرایی اخیرا جدی‌تر شده است. هواداران این تیم از روز جمعه گذشته تاکنون در دست‌کم هفت ولایت دست به تظاهرات زده و خواستار ابطال 300 هزار رأی شده‌اند. کمیسیون انتخابات در واکنش به تظاهرات هواداران تیم ثبات و همگرایی گفته است که بدون بررسی نمی‌تواند آرا را باطل کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *