ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان

ارگ نامزدان را به رعایت اصول و قواعد انتخاباتی دعوت کرد

اطلاعات روز: ارگ ریاست‌جمهوری کشور از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری خواسته است که اصول و قواعد انتخاباتی را رعایت کنند.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری امروز (جمعه، 15 قوس) در صفحه‌ی رسمی تویتر خود نوشته است که رییس‌جمهور غنی که همزمان نامزد ریاست‌جمهوری نیز است، به اصول و قواعد پیش‌بینی شده در قانون اساسی و قانون انتخابات متعهد است.

آقای صدیقی همچنان نوشته است که اصل بی‌طرفی حکومت در انتخابات بارها از سوی مردم و جامعه جهانی تأیید شده است. او در ادامه نوشته است: «انتخاب کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی به‌گونه‌ی بی‌پیشینه در تاریخ سیاسی افغانستان و منطقه، از سوی 18 نامزد ریاست‌جمهوری انجام شده».

به گفته‌ی او، نامزدان ریاست‌جمهوری مکلف به رعایت اصول و قواعد انتخاباتی هستند و در جریان روند انتخابات، نمی‌توانند نتایج آن‌را به میل و سلیقه‌ی خودشان مسیر بدهند.

این در حالی است که شماری از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری همواره رییس‌جمهور اشرف غنی را متهم کرده است که از امکانات و منابع دولتی در کمپین‌های انتخاباتی اش استفاده کرده است.

آنان همچنان اشرف غنی را به تقلب گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری متهم کرده و همچنان گفته/ می‌گویند که او در کارهای کمیسیون‌های انتخاباتی نیز دخالت می‌کند.

انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ ششم میزان سال جاری برگزار شد. قرار بود نتایج ابتدایی این انتخابات در بیست‌وهفتم میزان و نتایج نهایی آن در شانزدهم عقرب اعلام شود، اما این تقویم تا کنون دو بار از سوی کمیسیون مستقل انتخابات نقض شده است.

اخیرا جنجال‌هایی بر سر بازشماری و تفتیش آرا میان تیم انتخاباتی «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله و کمیسیون مستقل انتخابات تشدید یافته است. تیم «ثبات و همگرایی» کمیسیون انتخابات را به کارکردن به نفع تیم «دولت‌ساز» به رهبری اشرف غنی متهم کرده و خواستار ابطال 300 هزار رأی «غیربیومتریکی و جعلی» شده است.

کمیسیون مستقل انتخابات اما در پاسخ گفته است که تمامی تصمیم‌های این کمیسیون مستقلانه گرفته شده است. این کمیسیون همچنان افزوده است که پیش از بررسی نمی‌تواند آرا را باطل کند.

گفتنی است که روند بازشماری تا هفت ولایت تا کنون به دلیل اعتراضات هواداران تیم «ثبات و همگرایی» آغاز نشده است. هواداران این تیم از حدود یک هفته به این طرف در دست‌کم ده ولایت دست به تظاهرات زده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *