سید اکبر آقا: مذاکرات صلح نباید قربانی اعلام نتایج انتخابات شود

اطلاعات روز – هرات: سیداکبر آقا، عضو پیشین گروه طالبان می‌گوید در صورتی که نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شود و گروه طالبان در حکومت آینده سهمی نداشته باشد، مذاکرات صلح قربانی انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد شد.

این عضو پیشین گروه طالبان که امروز (سه‌شنبه، 19 قوس) در حاشیه‌ی نشست مشترک با شماری دیگر از اعضای پیشین طالبان، علمای حوزه‌ی غرب و فرماندهان پیشین جهادی در شهر هرات، به روزنامه اطلاعات روز گفت که حضورنداشتن طالبان در حکومت آینده به معنی «تداوم جنگ و بدبختی» خواهد بود، زیرا به گفته‌ی او، گروه طالبان خواستار تشکیل حکومت مشترک است و جامعه جهانی نیز در آستانه‌ی توافق صلح با این گروه قرار دارد.

سید اکبر آقا افزود که آتش‌بس اولین شرط مذاکرات بین‌الافغانی است و خروج نیروهای خارجی از افغانستان نیز مهم‌ترین شرط برقراری صلح میان طالبان و امریکا به حساب می‌آید. او تأکید کرد در صورتی که نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شود، داستان پنج سال حکومت وحدت ملی برای پنج سال پیش‌رو تکرار خواهد شد.

از سویی هم، مولوی خداداد صالح، رییس شورای علمای حوزه‌ی غرب افغانستان به روزنامه اطلاعات روز گفت که کشورهای خارجی به‌شمول کشورهای همسایه عامل برقرارنشدن صلح در افغانستان است.

آقای صالح همچنان گفت که آتش‌بس موقت و خروج نیروهای خارجی از افغانستان دو پیش‌شرط مهم به‌منظور برقراری صلح در کشور است که از سوی حکومت و طالبان مطرح شده است.

او در ادامه علاوه کرد که «صلح در انحصار چند فرد خاص است و مردم افغانستان و تمام ساکنان کشور باید در روند صلح دخیل شوند تا صلح از انحصار بیرون شود».

علی‌احمد غوردروازی، فرمانده پیشین جهادی نیز گفت که تمام جناح‌ها به‌ویژه شهروندان کشور از جنگ و خون‌ریزی خسته شده و خواستار برقراری صلح باعزت در کشوراند.

این در حالی است که ایالات متحده‌ی امریکا پس از توقف سه ماه، گفت‌وگوهای صلح با طالبان را اخیرا از سر گرفته است. زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان از چهار روز بدینسو مصروف گفت‌وگو با نمایندگان طالبان در قطر است.

پیشتر سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که این مذاکرات ادامه‌ی نُه دور مذاکراتی است که قبلا میان امریکا و طالبان انجام شده بود.