جوابیه‌ی دانشگاه کابل به گزارش روزنامه اطلاعات روز درباره‌ی وضعیت خوابگاه دخترانه‌

جوابیه‌ی دانشگاه کابل به گزارش روزنامه اطلاعات روز درباره‌ی وضعیت خوابگاه دخترانه‌

اشاره: روزنامه اطلاعات روز، روز سه‌شنبه، هفته قبل گزارشی را در مورد وضعیت خوابگاه دخترانه‌ی دانشگاه کابل نشر کرد. در آن گزارش با چندین دانشجو که در این خوابگاه زندگی می‌کنند و از وضعیت خوابگاه شاکی‌اند، مصاحبه شده بود و در مقابل نظر مدیر خوابگاه نیز گرفته شده بود. اکنون مسئولان دانشگاه کابل به این گزارش واکنش نشان داده و ارزیابی‌شان را برای نشر فرستاده‌اند. روزنامه اطلاعات روز بدون هیچ‌گونه تغییر نگارشی و ویرایشی آن را نشر می‌کند.

مطلبی از درون خوابگاه دخترانه‌ی پوهنتون کابل؛ در ارتباط به آنچه که ازسوی برخی از رسانه‌ها بر آن ادعای «دیکتاتوری» و «زندان» شده است

روزنامه‌  اطلاعات روز در شماره ۱۸۶۹روز سه شنبه خویش با نشر مطلبی تحت عنوان “وضعیت خوابگاه دخترانه‌ی دانشگاه کابل؛ چرا دانشجویان از «دیکتاتور» و «زندان» حرف می‌زنند؟” مطلبی را مبنی بر بدرفتاری، بی کیفیتی مینوی غذایی و عدم ارائه‌ی خدمات مناسب تنظیفی ازسوی مسئولان خوابگاه دخترانه پوهنتون کابل برای محصلان این نهاد علمی به نشر رسانده است.

پوهنتون کابل لازم دانسته است تا غرض رفع ابهامات و روشن شدن ابعاد گوناگون این مساله برای شهروندان کشور و محصلان این نهاد علمی، ضمن بازدید و بررسی وضعیت این خوابگاه از نزدیک و گفت‌وگو با مسئولان اداری و تعدادی از دختران ساکن در آن این مطلب را به نشر برساند. این پوهنتون بعنوان یکی از  بزرگترین نهادهای علمی و آکادمیک در سطح کشور چنانچه پیوسته بعنوان یک مکان تخلیق، نشر و اشاعه‌ی علم و دانش در کشور ابهت و شخصیت علمی خودرا حفظ نموده و مسئولان آن در راستای تعلیم و تربیت درست و ارائه آموزش عالی رایگان تا سطح لیسانس براساس ماده چهل سوم قانون اساسی به فرزندان کشور از هیچ تلاشی دریغ نورزیده است، اکنون نیز بی هیچ کوتاهی و یا بدرفتاری در برابر محصلان ذکور و اناث این نهاد به تطبیق برنامه های تدریسی علمی، تحصیلی، تحقیقی و خدمات پذیرایی و صحی خود پرداخته و دروازه و آغوش این نهاد همه روزه در سه نوبت و بصورت مساویانه بروی حدود ۲۵۰۰۰ محصل پسر و دختر باز بوده و خوایگاه دخترانه‌ی این نهاد بصورت شبانه روزی از آغاز دروس سمستر بهاری تا ختم امتحانات سمستر خزانی از حدود ۱۶۰۰ محصل از اقوام مختلف و از سرتاسر کشور مطابق به لوایح و بر اساس وظایف محوله پذیرایی می‌کند.

اما مساله‌ی قابل یادآوری که بر اساس گزارش رسانه‌ی موصوف ازسوی تعدادی از محصلان ساکن در خوابگاه دخترانه مبنی بر رفتار پرخاش‌گرایانه‎‌ی مدیر این خوابگاه، وجود نشانه‌هایی از کثافت در غذا، تکراری بودن غذاها، بسته بودن کتابخانه‌، سالُن ورزشی و قابل استفاده نبودن تشناب‌/دستشویی‌ها می باشد اینست که با وجود اضافه شدن در حدود ۴۶۰ دانشجوی دختر از چهار پوهنتون دولتی کابل درکنار ۱۱۴۰ محصل مورد گنجایش در این خوابگاه اما متأسفانه هیچ کارمندی جهت ارائه خدمات بهتر ازسوی مقامات تشکیلات دولت به دلیل محدود بودن امکانات اضافه نشده و فقط دو آشپز برای یک هزار و ۶۰۰ دانشجو غذا می‌پزد، درحالی‌که دست‌کم برای هر صد دانشجو باید یک آشپز وجود داشته باشد و  در ارتباط با مسأله‌ی بی‌کیفیت بودن و تکراری بودن مینوی غذایی، عدم رعایت نظافت و پخت و پز سهل‌انگارانه آشپزان که ازسوی تعدادی از محصلان این مکان مطرح گردیده است باید گفت که: دولت تمام هزینه‌ی اقامت ۲۴ ساعته‌ی یک محصل را در خوابگاه‌های دولتی، نه ۱۲۵ افغانی بلکه ۱۰۱ افغانی تصویب نموده است که شامل تمام هزینه‌ها‌ی برق، آب، غذا و مسکن می‌باشد. فهرست غذایی را که خوابگاه‌های دولتی براساس آن برای دانشجویان غذا تهیه می‌کند، از اساس کم‌تنوع است که شامل برنج، گوشت، حبوبات (لوبیا و نخود)، سبزیجات (سبزی فصل: بادمجان سیاه، بامیه، گلپی، کدو و زردک) است. مسئولان خوابگاه پوهنتون کابل هیچگاهی فراتر و یا کمتر ازین مینو به تهیه غذای اضافه و یا کم هیچ اقدامی نمی‌تواند و پوهنتون کابل از محصلان ارجمند ساکن در خوابگاه دخترانه‌ی این نهاد علمی تقاضامند است که روی این مسأله تأمل بکنند. اعضای مدیریتی این خوابگاه از کارکرد، رعایت موارد صحی و چگونگی ارائه خدمات به شمول خرید و تحویل گیری مواد غذایی از شرکت‌های قراردادی و طبخ و پخت آن در سه وعده‌ی غذایی، همواره تحت نظارت مستقیم و غیر مستقیم هیأت نظارت ریاست پوهنتون متشکل از رئیس پوهنتون کابل، معاون امور محصلان، استادان و اعضای انجمن خوابگاه‌های اتحادیه محصلان قرار داشته و جز «تطبیق مجدانه و بی ملاحظه‌ی» اصول و باز و بسته نمودن دروازه‌های این خوابگاه مطابق زمان تصریح شده در لایحه وزارت تحصیلات عالی دیگر هیچگاهی با محصلان این خوابگاه رفتارهای خشن و بیرون از چارچوب اصول رفتاری که برای تأمین نظم و دسپلین این خانه مشترک جمعیت بیشتر از یک‌هزار و شش‌صد تن محصل جوان ضروریست صورت نگرفته است و اگر محصلی هم شکایت از «رفتار سخت گیرانه»ی مدیریت این خوابگاه دارد ناشی از حس آزادی خواهی بی‌حد و مرز منحصر به فرد وی می‌باشد که برآورده‌سازی چنین خواسته‌هایی در نهادهای حکومتی یک کشور اسلامی غیر ممکن و دور از تصور می‌باشد. اما با این حال درصورتیکه ملاحظه‌ای در مسایل صحی ویا رفتاری ازسوی مسئولان این خوابگاه وجود داشته باشد رهبری این نهاد خودرا در حد ممکن مسئول برای حل آن دانسته و درجهت رفع کاستی‌ها به هدف ارائه خدمات بهتر به محصلان و جوانان کشور تلاش خواهند نمود.

اما در ارتباط با بسته بودن کتابخانه و سالُن ورزشی بر اساس معلومات خانم شکیلا بهادرزی مدیر این خوابگاه با تأسف این مسأله بر می گردد به تصامیم کلان بودجوی در سطح وزرات تحصیلات عالی و وزارت مالیه جمهوری اسلامی افغانستان. یک مسئولی را که برای این کتابخانه و مسئول دیگری که برای سالُن ورزشی این خوابگاه گماشته شده اند تا ختم قانونی ساعت کاری مأموران حکومتی، به وجه احسن به پیشبرد مسئولیت های خویش پرداخته و در خدمت محصلان ساکن در این مکان قرار دارند. اما برای بودن آنها تا ناوقت‌های شب که ادعای محصلان این خوابگاه نیز باز بودن این سالُن‌ها ازطرف شب می‌باشد، تا کنون از سوی دولت بنا بر محدودیت‌های بودجوی و عدم توظیف کارمندان شبانه، وجوه اضافه‌کاری و یا حق‌الزحمه برای تمویل نیازمندی استخدام در این خوابگاه پرداخت نشده و این مسأله باعث گردیده که سالُن‌های کتابخانه و ورزشی این نهاد بعد از ساعت چهار عصر مسدود گردد، در حالیکه از اول صبح تا این ساعت دروازه‌ی این سالُن‌ها بدون هیچ محدودیتی به‌روی عموم دانش پژوهان و محققان محصل در این مکان باز بوده و ارائه خدمات می نمایند. قابل یاد آوریست که پوهنتون کابل برای رفع این چالش گهگاهی از همکاری‌های داوطلبانه استادان و محصلان اناث برای باز بودن شبانه‌ی این مراکز استفاده نموده است.

پوهنتون کابل بعنوان یک نهاد تحصیلی مادر در کشور، براساس احکام صریح قانون اساسی، فراهم سازی زمینه تحصیل رایگان تا سطح لیسانس در بخش روزانه برای تمام اتباع کشور را مسئولیت خود دانسته و در این مورد از گذشته‌های دور تاکنون از هیچ تلاشی دریغ نورزیده و همواره در خدمت جوانان و جویندگان علم و تحصیل در کشور بوده و خواهد بود. این نهاد هر ساله هزاران جوان کشور را بدون هیچ تبعیض و تفاوتی از سراسر کشور غرض تحصیل از طریق امتحان سرتاسری کانکور جذب می کند، اکنون با حدود ۲۵۰۰۰ محصل در دو دور روزانه و شبانه با داشتن اماکن و منابع گوناگون علمی و تحقیقی چون کتابخانه دیجیتلی، سالن کتابخانه، کتابخانه هایی در سطح پوهنځي‌ها و مراکز چندگانه غرض تجمعات و همایش های علمی و ادبی مراکز و آموزشگاه‌های تدریس زبان انگلیسی و سایر زبان‌های بین‌المللی، مرکز خلاقیت، مرکز کاریابی، مراکز مشاوره روانی، کلینیک‌های صحی، جمنازیوم و مراکز ورزشی و غیره همه روزه بدون هیچ گونه محدودیت و با امکانات مساویانه غرض تطبیق مأموریت این نهاد علمی، تطبیق کورس پالیسی‌های درسی و تحصیلی و حرکت در مسیر دیدگاه ملی و استراتژیک خویش که همانا فراهم نمودن زمینه‌های تحصیلی معیاری برای جوانان کشور است در خدمت این تعداد محصل می باشد که یکی از اماکن مهم برای تطبیق این موارد لیلیه‌های پسرانه و دخترانه‌ی این مرکز می‌باشد.  از در و دیوار این نهاد تا مواد درسی، حدود ۸۵۰ استاد و همینگونه در حدود ۱۵۰۰ کارمند اداری و خدماتی به شمول کارمندان خوابگاه‌های دوگانه‌ی این نهاد همه و همه در خدمت محصلان قرار داشته و بر اساس لوایح به انجام وظایف خویش پرداخته و پالیسی‌های مدیریت خوابگاه‌های آن نیز بصورت قانونی و نظام‌مند تطبیق می گردد که این موضوع برای مسئولان این نهاد بعنوان یکی از مهمترین مسئولیت‌ها مطرح می باشد.

از تمام رسانه های دیداری، شنیداری  و نوشتاری تقاضا می‌گردد که گزارش هایی را که تهیه می نمایند بدون پیش فرض و مبتنی بر واقعیت‌ها تهیه نمایند. چون پوهنتون کابل یک پوهنتون بزرگ و مادر در کشور و مرکزی است برای تربیه کادر های علمی به سراسر افغانستان.  بناْ آسیب رساندن به این محیط اکادمیک، آسیب رساندن به جوهره علم و دانش در افغانستان است.

دیدگاه‌های شما
  1. تا زمانيكه، اين شكل ميرزا قلمي از بين نرفته از اين نهاد به اصطلاح مادر توقع نبايد براي رفع مشكل را نمود. بايد سالها بگزرد كه يك داره، يك شخص به عوض توجيهات بي مورد شان به ضعف مديريتي و سهل انگاري هاي خويش اعتراف نموده و در صدد زدودن مشكل برآيند و از مطبوعات و يا هر شخص كه عيب ها را برملا ساخته است سپاسگزاري نمايد به جاي تهديد كردن و تهمت بستن.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *