اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان استقبال کرد

اطلاعات روز: اتحادیه اروپا در اعلامیه‌ی از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان استقبال کرده است.

در این اعلامیه که امروز (دوشنبه، 2 جدی) منتشر شده، همچنان گفته شده است که کشورهای عضو این اتحادیه از کارهای کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی برای ثبت و رسیدگی به شکایات نامزدان حمایت می‌کند.

به نقل از اعلامیه، به هر گونه شکایت باید از مجراهای رسمی و براساس قانون انتخابات رسیدگی شود.

در اعلامیه همچنان گفته شده است که کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی باید تمامی شکایات را به‌صورت حرفه‌ای، مسلکی و به‌موقع بررسی کند.

اتحادیه‌ی اروپا در ادامه بر اهمیت محوری انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرده و گفته است که این انتخابات باعث تحکیم دموکراسی می‌شود.

کمیسیون مستقل انتخابات روز گذشته (یک‌شنبه، 1 جدی) نتایج ابتدایی را با درنظرداشت یک‌میلیون و 824 هزار و 401 رأی اعلام کرد.

براساس این نتایج، محمداشرف غنی با گرفتن 923 هزار و 868 رأی (50.64 درصد) در صدر و عبدالله عبدالله با گرفتن 720 هزار و 990 رأی (39.52 درصد) در رده‌ی دوم قرار گرفته است.

به دنبال آن، تیم «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله اعلام کرد که این نتیجه را نمی‌پذیرد. تیم «دولت‌ساز» به رهبری اشرف غنی اما از تمامی طرف‌های دخیل در روند انتخابات خواست که نتایج اعلام‌شده را بپذیرند.

کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی نیز از نامزدان شاکی خواست که شکایات‌شان را الی سه روز همراه با مستندات قانونی به این کمیسیون بسپارد.

زهره بیان شینواری، رییس این کمیسیون در یک نشست خبری گفت که به تمامی شکایات به‌گونه‌ی قانونی رسیدگی خواهند کرد.

این همه در حالی است که روند ثبت شکایات در کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات از امروز دوشنبه به‌صورت رسمی آغاز شده است.

تیم ثبات و همگرایی در اولین روز ثبت شکایات، بیش از چهار هزار شکایت را در دفاتر ولایتی کمیسیون رسیدگی به شکایات در هفت ولایت ثبت کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *