کابل در گرداب تبه‌کاری

کابل در گرداب تبه‌کاری

در کنار آلودگی شدید هوا، بیکاری و فقر، این ‌شب و روزها جرایم جنایی زندگی را برای شهروندان در کابل دشوار کرده است. روزی نیست که پایتخت‌نشینان خبر مرگ یا زخمی‌شدن یکی از بستگان یا آشنایان خود را به‌دست راهزنان در کوچه و پس‌کوچه‌های شهر کابل نشنوند. سرقت‌های مسلحانه چالش جدی، اما دیر زمانی است که مردم کابل را رنج می‌دهد. با این‌که این چالش هر روز از مردم قربانی می‌گیرد، اما پولیس عملا در مهار این مشکل ناکام مانده است. در حال حاضر تقریبا هر روز در کابل سرقت‌های مسلحانه که گاهی منجر به قتل افراد می‌شود، صورت می‌گیرد. به‌نظر می‌رسد که عاملان سرقت‌های مسلحانه در کابل به نوعی، توانایی نیروهای امنیتی را به چالش می‌کشند. به همین دلیل هر روز سرقت‌های مسلحانه‌، راه‌گیری و دزدی خانه، موتر و موبایل سیر صعودی داشته است.

وزارت داخله‌ گفته است در ۱۵ روز گذشته ۵۶ نفر به‌شمول دو خانم به اتهام جرایم متعدد از نقاط مختلف شهر و ولسوالی‌های کابل بازداشت شده‌اند. پولیس کابل می‌گوید در نزدیک به دو هفته‌ی گذشته، جرایم جنایی در کابل حدود 40 درصد کاهش یافته است. اما به‌نظر می‌رسد این آمار دقیق نیست. دست‌کم نظر مردم غیر از این است. هر روز مردم شاهد وقوع جرم در کابل است. در تازه‌ترین مورد، شب گذشته دزدان مسلح علی‌سینای ۲۲ ساله را کشتند. شماری از مردم گفته‌اند که نه‌تنها پولیس در مهار جرایم ناکام است که افراد پولیس خود نیز در افزایش جرایم دست دارد یا دست‌کم برخی آمران حوزه‌های امنیتی با افراد تبه‌کار در ارتباط هستند. هرچند این یک اتهام جدی علیه پولیس است، اما گریزی نیست که بپذیریم در حال حاضر افکار عمومی همین است. متأسفانه عملکرد پولیس در گذشته همواره با پرسش روبه‌رو بوده است. دو سال پیش محمداشرف‌ غنی، رییس‌جمهور کشور نیز گفته بود که وزارت داخله قلب فساد در نهادهای امنیتی است.

مراجعه به یک یا چند دلیل شناخته‌شده برای بررسی فراز و فرود آمار جرایم جنایی در کابل راه حل نیست. این موضوع به یک گفتمان کلان‌تری نیاز دارد. اما به‌صورت فوری باید اقدامات روی دست گرفته شود. نباید مردم کابل به امان خدا رها شود. اولین گام این است که وزارت داخله به مردم اطمینان دهد که افراد پولیس با تبه‌کاران در کابل در ارتباط نیستند. اگر واقعا چنین مشکلی وجود دارد باید برطرف شود. در قدم دوم، مبارزه‌ی هماهنگ بخش‌های امنیتی با هرم جرم و جنایت در کابل است. متأسفانه براساس گزارش پولیس ده‌ها شبکه جرمی در کابل فعال است. بنابراین، وزارت داخله برنامه‌ی جدی‌ای را برای متلاشی کردن باندهای جنایت‌کار و شبکه‌های جرمی روی دست بگیرد و این برنامه با جدیت دنبال شود. موضوع دیگر، دسترسی آسان به تبه‌کاران به سلاح است. براساس گزارش رسانه‌ها، خرید و فروش سلاح در بازار سیاه به‌سادگی ممکن است و بازار گرمی دارد. این وضعیت خودبه‌خود بستر جرم و جنایت را فراهم می‌کند.

پولیس برای تأمین امنیت شهر کابل راه درازی را در پیش دارد. با وعده و اقدام نمادین مشکل فزاینده‌ی ناامنی و گراف بلند جرم و جنایت در کابل حل نمی‌شود. قبلا رییس‌جمهور غنی گفته بوده در سه ماه مشکل سلاح‌های که به‌صورت غیرقانونی نزد افراد وجود دارد، حل شود. اما از این وعده مدت زیادی گذشته و در عمل هیج اقدامی نشده است. برعکس، مضاف بر فروش گرم سلاح در بازار سیاه، وزارت داخله تحت شرایط بسیار ساده جواز سلاح توزیع می‌کند. این عوامل به افزایش جرم و جنایت در کابل تأثیرگذار است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد. اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، اعتماد مردم به پولیس بیش‌تر از این آسیب می‌بیند و کابل دیگر شهری برای زندگی نخواهد بود. قربانی این وضعیت مردم است و با ادامه آن، زندگی پایتخت‌نشینان بیش از پیش در گرداب تبه‌کاری فرو خواهد رفت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *