نشر شاخص‌های احصاییوی؛ افزایش‌ها و کاهش‌های ربع سوم سال مالی ۱۳۹۸

نشر شاخص‌های احصاییوی؛ افزایش‌ها و کاهش‌های ربع سوم سال مالی ۱۳۹۸

اداره‌ی ملی احصاییه و معلومات کشور با نشر «شاخص احصاییوی ربع سوم سال مالی ۱۳۹۸» گفته است که از میان 401 هزار و 306 کارمند خدمات ملکی افغانستان 75.5 درصد آن را مردان و 24.5 درصد دیگر را زنان تشکیل می‌دهند. براساس این گزارش، در ربع سوم سال مالی 1398 نسبت به ربع سوم سال مالی 1397 رقم کارکنان خدمات ملکی 4.4 درصد افزایش یافته است.

احصاییه مرکزی افغانستان دو روز پیش، 16 جدی ارقام و شاخص‌های عمده‌ی احصاییوی چون کارکنان خدمات ملکی، تحصیلات عالی، تسهیلات صحی، زراعت، صنایع، جرایم و حوادث، معدن، ساختمان، برق، عواید و مصارف تصدی‌ها و شرکت‌ها، پروژه‌های انکشافی، مخابرات، تجارت خارجی و شاخص قیمت‌ها را در نشریه‌ای جمع‌آوری و آن را منتشر کرد.

اداره‌ی ملی احصاییه و معلومات گفته است که ارقام نشریه‌ی شاخص‌های ربع‌وار احصاییوی از ادارات دولتی و خصوصی جمع‌آوری شده و در آن ربع سوم سال مالی ۱۳۹۸ با ربع سوم سال مالی ۱۳۹۷ مقایسه شده است.

این اداره افزود که شاخص‌های احصاییوی که از ادارات دولتی و خصوصی جمع‌آوری می‌شود هر سه ماه جمع‌آوری و در نشریه‌ی تحت عنوان « نشریه‌ی شاخص‌های ربع‌وار احصاییوی» چاپ و نشر می‌شود.

افزایش 11 درصدی خشونت علیه زنان

براساس «شاخص احصاییه‌ای ربع سوم سال مالی ۱۳۹۸» خشونت علیه زنان در ربع سوم سال مالی 1398، 576 رویداد خشونت علیه زنان ثبت شده است که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته 11.2 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

کاهش دو درصدی دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی و افزایش 39 درصدی دانشجویان دانشگاه‌های خصوصی

براساس این گزارش رقم دانشجویان دولتی در ربع سوم سال مالی 1398 نسبت به زمان مشابه در سال مالی 1397 دو درصد کاهش یافته است. در مقابل دانشجویان دانشگاه‌های خصوصی در ربع سوم سال مالی 1398 نسبت به زمان مشابه در سال مالی 1397، 39.3 درصد افزایش یافته است. به ترتیبی که در ربع سوم سال مالی 1397 شمار دانشجویان دانشگاه‌های خصوصی به 194 هزار و 991 نفر رسیده درحالی‌که این رقم در زمان مشابه در سال 1397، 139 هزار و 979 نفر بوده است.

«کاهش حدود 16 درصدی جرایم جنایی»

داده‌های احصاییه‌ مرکزی نشان می‌دهد که در ربع سوم سال مالی 1398، چهارهزار و 774 رویداد جنایی ثبت شده است که این رقم در زمان مشابه در سال مالی 1397 به هفت‌هزار و 611 مورد می‌رسیده که نشان می‌دهد شمار جرایم در ربع سوم سال مالی 1398، 16.5 درصد کاهش یافته است.

اداره احصاییه مرکزی در حالی از کاهش سطح جرایم جنایی در کشور خبر می‌دهد که روزانه چندین رویداد جنایی و سرقت در کشور به‌خصوص در پایتخت رخ می‌دهد و این امر شهروندان را به‌شدت نگران کرده است.

کاهش 12 درصدی حوادث ترافیکی

براساس این گزارش در ربع سوم سال مالی 1398 رویدادهای ترافیکی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته 12.2 درصد کاهش یافته است. تمام رویدادهای ترافیکی که در ربع سوم امسال به قوع پیوسته به 621 واقعه می‌رسد.

افزایش 6 درصدی شفاخانه‌های دولتی و 23 درصدی شفاخانه‌های خصوصی

براساس داده‌های اداره ملی احصاییه در ربع سوم سال مالی 1398، 182 شفاخانه‌ی دولتی و 450 شفاخانه خصوصی در کشور وجود داشته که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته این رقم به ترتیب 6.4 و 23.6 درصد افزایش یافته است.

زراعت

براساس گزارش اداره احصاییه مرکزی در ربع سوم سال مالی 1398 یک‌هزار و 875 باب کوپراتیف فعال خدمات زراعتی در کشور وجود داشته که سهم سرمایه اعضای آن به 207 میلیون افغانی می‌رسد. این ارقام در مقایسه به زمان مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد که تعداد کوپراتیف‌ها 1.4 درصد کاهش و سرمایه سهام‌داران آن 2.2 درصد افزایش یافته است.

کاهش 20 درصد صادرات و 10 درصدی واردات

شاخص احصاییه‌ای ربع سوم سال مالی ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که میزان صادرات اموال ثبت‌شده‌ی رسمی در ربع سوم سال مالی ۱۳۹۸ خورشیدی ۲۰.۳ درصد و میزان واردات نیز ۱۰.۵ درصد کاهش یافته است.

براساس ارقام این شاخص، در ربع سوم سال مالی ۱۳۹۸ خورشیدی ارزش صادرات کالاهای ثبت‌شده‌ی رسمی افغانستان در حدود ۲۰۸.۸ میلیون دالر بوده است. این رقم نشان می‌دهد که میزان صادرات کشور در مقایسه به ربع سوم سال مالی ۱۳۹۷ خورشیدی ۲۰.۳ درصد کاهش یافته است.

اداره‌ی احصاییه و معلومات گفته است که در ربع سوم سال مالی ۱۳۹۸ خورشیدی، صادرات میوه‌جات تازه و خشک ۴۲٫۳ درصد و صـــادرات نباتات طبی ۲۲٫۵ درصد مجموع صادرات کشور را تشکیل داده است.

در ربع سوم سال مالی ۱۳۹۸ خورشیدی صادرات مواد معدنی نیز در مقایسه به ربع سوم سال مالی ۱۳۹۷ در حدود ۲۶ درصد کاهش یافته است.

یافته‌های اداره‌ی ملی احصاییه و معلومات همچنان نشان می‌دهد که در ربع سوم سال مالی ۱۳۹۸ خورشیدی میزان واردات در مقایسه به زمان مشابه در سال ۱۳۹۷ خورشید، ۱۰.۵ درصد کاهش یافته است.

در ربع سوم سال مالی ۱۳۹۸ خورشیدی به ارزش یک میلیارد و ۵۹۱ میلیون و ۲۰۰ هزار کالا وارد شده است، درحالی‌که در ربع سوم سال ۱۳۹۷ خورشیدی به ارزش یک میلیارد و ۷۷۷ میلیون و ۳۰۰ هزار کالا وارد کشور شده بود.

مجموع واردات غیرمحصولی کشور نیز در ربع سوم سال مالی ۱۳۹۸ خورشیدی به ۵۵۸.۸ میلیون دالر رسیده است. این رقم در ربع سوم سال مالی ۱۳۹۷ خورشیدی به ۴۱۶.۹ میلیون دالر رسیده بود. آمار نشرشده نشان می‌دهد که واردات غیرمحصولی در مقایسه به ربع سوم سال مالی ۱۳۹۷ خورشیدی ۳۴ درصد افزایش یافته است.

براساس یافته‌های شاخص عمومی «قیم مواد مصرفی» میزان تورم در ربع سوم سال مالی ۱۳۹۸ خورشیدی ۱.۵ درصد بوده است. اداره‌ی احصاییه گفته است که سطح تورم در مقایسه به ربع سوم سال مالی ۱۳۹۷ خورشیدی ۲.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بهای مواد غذایی نیز در ربع سوم سال مالی ۱۳۹۸ در مقایسه به ربع دوم سال مالی ۱۳۹۸ خورشیدی، ۲.۴ درصد کاهش یافته است. دلیل اصلی کاهش قیمت مواد غذایی، کاهش قیمت سبزیجات (۱۵.۹ درصد) و میوه‌‎جات (۹.۹ درصد) گفته شده است.

افزایش 19 درصدی سرک‌سازی

در گزارش اداره احصاییه مرکزی آمده است که اعمار سرک‌های جدید در ربع سوم سال مالی 1398 نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۱۹٫۲ درصد افزایش یافته است.

افزایش 20 درصدی تولید برق

بر بنیاد این گزارش، تولید برق در ربع سوم سال مالی 1398 نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۲۰٫۹۸ درصد افزایش یافته است.

کاهش 17 درصدی ارزش تولیدات معادن

آمار و ارقام اداره احصاییه مرکزی نشان می‌دهد که در ربع سوم سال مالی ۱۳۹۸ ارزش تولیدات معادن ، نسبت به ربع سوم سال مالی ۱۳۹۷ حدود 17 درصد کاهش یافته است.

کاهش 25 درصدی ترانسپورت زمینی

بر بنیاد این گزارش، در ربع سوم سال مالی ۱۳۹۸ تعداد مجموعی موترهای که جدیداً در بخش ترانسپورت زمینی ثبت شده به ۷۰۴۹ عراده می‌رسد که این رقم در مقایسه با ربع سوم سال مالی ۱۳۹۷ کاهش ۲۵٫۲ فیصدی را نشان می‌دهد.

کاهش 24 درصدی تلفن‌های شرکت مخابراتی افغان تلکام

براساس گزارش اداره احصاییه، در ربع سوم سال مالی ۱۳۹۸ تعداد تیلفون‌های دیجیتالی شرکت دولتی افغان‌ تلکام که جدیداً توزیع شده به ۲۳۲۸ لین می‌رسد که در مقایسه با ربع سوم سال مالی۱۳۹۷ کاهش ۲۲٫۴ درصدی را نشان می‌دهد.

اداره احصاییه مرکزی در مورد مقایسه آمار و ارقام ربع سوم سال مالی 1398 و 1397 در بخش‌های دولتی و خصوصی تصریح کرده که این مقایسه نه تنها تصویر کلی از پیشرفت ساحات مختلف اقتصادی و اجتماعی کشور در مدت زمان معین سال ارایه می‌کند؛ بلکه نقص‌ها و کمبودی‌های موجود در ساحات یادشده را نیز روشن می‌کند.

این اداره تأکید کرده است که مسئولان می‌توانند به‌رویت این آمار و ارقام طرح‌ها و برنامه‌های آینده‌ی خویش را مستندسازی کرده و با درنظرداشت چالش‌های موجود، ساحات آسیب‌پذیر را تشخیص و در رفع آن اقدام کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *