دزدی تحت نام مؤسسه‌ی خیریه برای افغان‌ها

به نوشته‌ی روزنامه‌ی دیلی میل، زوجی که 350 هزار یورو را از مؤسسه‌ی خیریه‌ای که به منظور کمک به خانواده‌ها و یتیمان افغانستان راه‌اندازی شده بود، برداشت کرده و صرف خرید موترها و خو‌ش‌گذرانی کرده بودند، به صورت مجموعی به هشت سال زندان محکوم شدند.

سید حاج نجفیِ 50 ساله و عاقله قسامِ 45 ساله به حیث امنای مؤسسه‌ی «فقرزدایی افغان‌ها» فعالیت می‌کردند، مؤسسه‌ای که به هدف فراهم کردن آب، غذا و امکانات صحی برای خانواده‌های افغانستان ایجاد شده بود. اما این زوج به حساب بانکی مؤسسه دست‌برد زده و پول نقد آن را صرف خرید موترهای لوکس و خوش‌گذرانی کردند.

این مؤسسه با کمک‌های مالی انفرادی، جمع‌آوری پول در مسجدها و دریافت وجوه از سایر مؤسسه‌ها و بانیان خیر در سراسر جهان راه‌اندازی شده بود. وقتی قاضی وارویک مک‌کینون به آن‌ها گفت که «این یک طرح پیچیده بود که با رسیدهای جعلی متعدد همراه بود، رسیدهایی که نوشته بودید تا وانمود کنید که پول‌های مؤسسه‌ی خیریه برای کمک به کاهش فقر در افغانستان به مصرف رسیده‌اند، در حالی که پول‌ها را به شکل نقد دزدیده بودید»، آن‌ها در جایگاه‌شان در دادگاه اشک ریختند.

«در واقع شنیدن گواهی‌هایی مبنی بر این‌که مبالغ قابل توجه پول از مؤسسه‌ی خیریه گرفته شده، نقد شده و بعد یکی از شما یا هردوی‌تان در مسافت‌های کوتاه 100 تا 200 یاردی و معمولا صرف در ظرف چند‌دقیقه آن را در حساب شخصی‌تان جابه‌جا کرده‌اید، مشکل است».

«با توجه به گواهی‌هایی که من شنیده‌ام، این یک مؤسسه‌ی خیریه‌ی واقعی بود و برای یک هدف واقعی و خیر راه‌اندازی شده بود و شما هردو هدف خیر‌ در ذهن داشتید».

قاضی مک‌کینون گفت، او «معتقد بود» که حاج نجفی نسبت به وضعیت اسف‌بار کشور زادگاهش حساس است، اما در ادامه گفت، او «نیروی محرکی» بوده است که پشت دزدی‌ها قرار داشته است. «این واقعا جای تأسف است که به نظر می‌رسد که شما برای این‌که درآمد قابل توجهی داشته باشید، بیش‌تر از درآمدی که خانم قسام بعد از استخدام شدنش به‌دست می‌آورد، به این کار وسوسه شده بودید».

قاضی مک‌کینون گفت: «برای من این‌گونه به نظر می‌رسد که این کار شما با اقدام‌های نستبا کوچک آغاز شده است. وقتی شما متوجه شده‌اید که دزدیدن پول مؤسسه‌ی خیریه چه‌قدر آسان بوده است، دزدی‌تان روند صعودی اختیار کرده است».

«مشکل است تصور کنیم که نوع بدتر پیمان‌شکنی و خیانت به اعتماد از این وجود داشته باشد که کسی پول مؤسسه‌ی خیریه‌ای را بدزدد، آن هم زمانی‌ که‌ مانند شما، امنای مؤسسه‌ی خیریه باشد. شما امنای اصلی این مؤسسه‌ی خیریه بودید».

قاضی قسام را به سه سال زندان و حاج نجفی را به پنج سال زندان محکوم کرد. هردو متهم قبل از این‌که به سمت سلول‌های زندان هدایت شوند، در جایگاه‌شان اشک ریختند.

قسام در یوگاندا متولد شده و در دهه‌ی 1970، زمانی که حدودا سه ساله بود، به انگلستان آمد. بعدا به او به عنوان یک پناهنده تابعیت داده شد. حاج نجفی در حدود سال‌های 2000 از افغانستان به این کشور رفت و بعد از این‌که این زوج با هم ازدواج کردند، به او تابعیت انگلستان اهدا شد.

پیتیر رولند‌ که در دادگاه «کرویدون کروان» از حاج نجفی دفاع می‌کرد، به دادگاه گفت که او در جامعه‌ی خود مردی با شأن و منزلت بالا بوده است و «خجالت»، خود برای او مجازات بوده است. دی میدلتون، وکیل مدافع قسام اصرار کرد که قسام در دزدی‌ها نقش کمتری داشته و دست داشتن او در دزدی‌ها «تا اندازه‌ا‌ی محدود» بوده است.

قسام و حاج نجفی که هردو اهل منطقه‌ای در جنوب شرقی لندن اند، اتهامات را رد کردند؛ اما آن‌ها به دزدی 35010 یورو از مؤسسه‌ی «فقرزدایی افغان‌ها» در دوره‌ی زمانی جنوری 2004 تا نوامبر سال 2001 مجرم شناخته شده‌اند. اما دادگاه یک جلسه‌ی دیگر نیز دایر خواهد کرد تا مبلغ پولی را که آن‌ها باید بازپرداخت کنند، مشخص کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *