نگرانی از شیوع کرونا در افغانستان؛ دانشجویان از ووهان چین به کشور منتقل می‌شوند

نگرانی از شیوع کرونا در افغانستان؛ دانشجویان از ووهان چین به کشور منتقل می‌شوند

دولت افغانستان به‌تازگی تدابیری را اتخاذ کرده است تا شهروندان و دانشجویان افغان را از ووهان چین، مرکز شیوع ویروس کرونا، به افغانستان انتقال دهد. درحالی‌که سازمان بهداشت جهانی روز پنج‌شنبه ( 10 دلو) نسبت به شیوع گسترده‌ی ویروس کرونا در چین و سایر کشورها، وضعیت اضطراری اعلام کرد که تا کنون پایان نیافته است.

آمادگی‌ها برای انتقال دانشجویان و شهروندان افغان از شهر ووهان چین به کشور در حالی است که نگرانی از شیوع این ویروس در افغانستان به مراتب بیش‌تر از سایر کشورها است. سازمان بهداشت جهانی نیز با اعلام وضعیت اضطراری مخالف انتقال شهروندان خارجی از ووهان است. مسئولان وزارت صحت عامه به نقل از سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که این سازمان به تصمیم دولت‌ها احترام دارد و تدابیر شدید صحی را توصیه می‌کند.

دکتر فیروز الدین فیروز، وزیر صحت عامه‌ی افغانستان دیروز (یک‌شنبه، 13 دلو) در نشست خبری گفته است که برای انتقال دانشجویان تدابیر صحی کامل در نظر گرفته شده است. اما او گفته که در این مورد نباید «احساساتی» برخورد کرد. آقای فیروز با آن‌که از آمادگی‌های مراقبتی کامل خبر داده، اما با ابراز نگرانی گفته است که: «با انتقال این افراد از شهر ووهان آیا امکان جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در کشور وجود دارد و 30 میلیون جمعیت در معرض خطر قرار نخواهد گرفت؟»

وحید مایار از سخن‌گویان این وزارت به اطلاعات روز گفت که در آینده‌ی نزدیک دانشجویان افغان از ووهان چین به کشور انتقال خواهند یافت. او گفت که این کار در هماهنگی با سازمان صحی جهان و دولت چین انجام می‌شود. به گفته‌ی او اکنون دانشجویان در ووهان چین در قرنطین قرار دارند و هیچ مورد ابتلا به کرونا در میان آنان ثبت نشده است. آقای مایار گفت که در هنگام انتقال این دانشجویان و شهروندان آزمایش‌هایی در خود چین نیز انجام خواهد شد تا کسی به ویروس مبتلا نباشد و با اطمینان کامل خارج شوند.

پس از اعلام وضعیت اضطراری از سوی سازمان صحی جهان، شماری از کشورهای دیگر نیز شهروندان‌شان را از شهر ووهان کشیده‌اند. روسیه مرز خود را با چین بسته است. شماری از کشورهای دیگر مثل پاکستان تصمیم ندارد شهروندان‌شان را از ووهان بکشد. این تصمیم‌ها در حالی است که دولت چین توانسته‌ است از شیوع بیش‌تر این ویروس تا حدی زیادی کنترل کند و شهر ووهان را در قرنطین شدید قرار داده است.

سید عطاء‌الله سیدزی، رییس عمومی سیستم معلومات صحی وزارت صحت عامه به اطلاعات روز گفت که تصمیم بر انتقال دانشجویان از شهر ووهان چین در حالی گرفته شده است که این دانشجویان در آن شهر و فامیل‌های‌شان زیر فشار روانی قرار دارند. او گفت که وزارت صحت عامه‌ی افغانستان آمادگی کامل برای اجرای این تصمیم دارد. با این تصمیم قرار است حدود 60 شهروند و دانشجوی افغان از ووهان به کشور انتقال کند.

تصمیم بر انتقال دانشجویان از شهر ووهان چین در حالی است که شماری از دانشجویان افغان در آن شهر به بی‌بی‌سی گفته‌اند که آنان زیر فشار شدید روانی قرار دارند. مشعل جمالزی به بی‌بی‌سی گفته است که اکثر کشورها شهروندان‌شان را از ووهان کشیده‌اند و آنان نیز از دولت افغانستان می‌خواهند آنان را از آن‌جا انتقال دهد. آقای جمالزی گفته است که وضعیت قرنطینه هر روز شدیدتر و بدتر شده و آنان اکنون هفته‌ی یک بار هم از خوابگاه‌های‌شان بیرون نمی‌شوند. این در حالی است که در هفته‌های پیش برخی از دانشجویان افغان در چین در صحبت با اطلاعات روز گفته بودند که وضعیت عادی است و آنان برای حفظ جان هموطنان‌شان نمی‌خواهند به کشور برگردند.

تدابیر چیست و کرونا شیوع نخواهد کرد؟

در صورت انتقال دانشجویان از ووهان چین تدابیر شدید صحی و مراقبتی نیاز است که وزارت صحت عامه افغانستان از آن اعلام آمادگی کرده است. مسئولان وزارت صحت عامه افغانستان اعلام کرده است که دانشجویان و شهروندانی که از ووهان چین به کشور انتقال می‌یابند تا چهارده روز قرنطین خواهند شد.

وزیر صحت عامه امروز در نشست خبری گفته است که 300 بستر جداگانه برای مراقبت مبتلایان ویروس کرونا در نظر گرفته شده است. همچنان از زمان شیوع ویروس کرونا در چین و سایر کشورها تیم‌های صحی در بنادر و فرودگاه‌های افغانستان نیز مقرر شده‌اند تا افرادی که از چین به افغانستان سفر می‌کنند مورد آزمایش صحی قرار دهند.

آقای فیروز در نشست خبری گفته‌ است که افغانستان قادر به تشخیص و تداوی ده نوع ویروس است. او گفته است که تشخیص و تداوی کرونا در افغانستان ممکن نیست، اما این وزارت با کمک کشور هند و سازمان بهداشت جهانی قادر به تشخیص و تداوی آن در خارج از کشور است. به گفته‌ی وزیر صحت عامه «تا کنون ۲۰۰ مریض که مشکوک بوده‌اند به مراکز صحی مراجعه کرده و تشخیص شده که ۹۰ درصد آنان مبتلا به آنفولانزا بوده‌اند.»

وزیر صحت عامه افغانستان تأکید کرده است که با توجه به پراکندگی جمعیت در افغانستان، زمینه‌ی آلوده‌شدن افراد در جامعه افغانستان به ویروس کرونا کم است و در بدترین حالت تا شش ماه سه‌هزار افغان آلوده خواهند شد.

براساس معلومات وزارت صحت عامه افغانستان، تا کنون هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در کشور ثبت نشده است. در هفته‌های اخیر 262 نفر از چین به کشور برگشته که 233 تن آنان افغان بوده است. تا کنون تنها یک نفر از شهر ووهان به کشور سفر کرده است. مسئولان وزارت صحت عامه افغانستان گفته است که این شخص در قندهار زندگی می‌کند و از یک ماه به این‌سو تحت مراقبت این وزارت است و تا کنون علایمی از ویروس کرونا در او دیده نشده است.

سید عطاءالله سیدزی، رییس سیستم معلومات صحی وزارت صحت عامه افغانستان گفت که تا کنون مسافران برگشته از چین قرنطین نشده است. اما افراد و دانشجویانی که از شهر ووهان چین به کشور برگردند تا چهارده روز قرنطین خواهند شد. او گفت که تنها دستگاهی که تیم‌های صحی از آن استفاده می‌کند ترمامتر است. پس از آن از مسافران پرسیده می‌شود که از کدام کشور و شهر آمده‌اند و علایم مرض کرونا را دارند یا خیر. افراد مشکوک به شفاخانه‌ انتقال داده شده و به افراد دیگری که غیر از شهر ووهان به کشور می‌آیند، تنها توصیه می‌شود که نکات صحی را در نظر بگیرند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *