کمیسیون حقوق بشر: هنوز پاسخی به پرسش‌ها در مورد تبادله‌ی زندانیان دریافت نکرده‌ایم

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته است که تا کنون پاسخی به پرسش‌ها و نگرانی‌هایش در مورد تبادله زندانیان میان دولت افغانستان و گروه طالبان دریافت نکرده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر صبح امروز (سه‌شنبه، 20 حوت) در یک پیام تویتری همچنان اطمینان‌سازی را برای گفت‌وگوهای صلح ضروری دانسته است.

این کمیسیون گفته است: «رییس‌جمهور اشرف غنی دیروز در مراسم تحلیف خود در مورد رهایی زندانیان صحبت کرد. در حالی که اطمینان‌سازی برای گفت‌وگوهای صلح یک چیز ضروری است. کمیسیون حقوق بشر هنوز پاسخی به سوالات و نگرانی‌ها در مورد تبادله زندانیان میان حکومت افغانستان و طالبان دریافت نکرده است.»

این در حالی است که اشرف غنی روز گذشته در مراسم تحلیف خود گفت که امروز سه‌شنبه در مورد رهایی زندانیان طالبان فرمان صادر می‌کند.

آقای غنی گفت: «رهایی زندانیان طالبان به امنیت مردم و تأمین صلح مرتبط است. در این خصوص فردا فرمانی صادر می‌کنم که جزئیات پروسه در آن شامل باشد. به یک چوکات دست یافته‌ایم که در بدل رهایی، خشونت به‌صورت قابل ملاحظه کاهش یابد.»

رهایی زندانیان طالبان در توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان که در دهم حوت امضا شد، مطرح شده بود. براساس این توافق‌نامه، قرار بود که مذاکرات بین‌الافغانی امروز سه‌شنبه آغاز شود، اما طالبان آغاز این گفت‌وگوها را به آزادی پنج‌هزار زندانی این گروه در ازای یک‌هزار زندانی دولت افغانستان مشروط کرده‌اند.

اشرف غنی پیشتر با آزادی زندانیان پیش از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی مخالفت کرده و گفته بود که هیچ تعهدی برای آزادی پنج هزار زندانی طالبان وجود ندارد. او همچنان در نشستی در ولایت ننگرهار گفته بود که پیش از آزادی زندانیان، طالبان باید بگویند که چه وقت از پاکستان خارج بیرون می‌شوند؟

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *