شمار مبتلایان به ویروس کرونا به 16 نفر رسید؛ نمایند‌گان مجلس: آمار مبتلایان بیش‌تر از این است

شمار مبتلایان به ویروس کرونا به 21 نفر رسید؛ وزیر صحت: «وضعیت عادی نیست»

رقم واقعات تشخیص‌شده‌ی مثبت ویروس کرونا در کشور به 21 مورد رسیده است. وزارت صحت عامه‌ی کشور اعلام کرد که افغانستان در وضعیت «احضارات تام» قرار دارد.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه امروز (دوشنبه، 26 حوت) در یک نشست خبری گفت که در مجموع 264 واقعه‌ی مشکوک به ویروس کرونا در سراسر کشور به ثبت رسیده است. از مجموع آن، 242 مورد منفی و 21 مورد دیگر هم مثبت تشخیص شده است. تا هنوز نتیجه‌ی یک مورد دیگر مشخص نشده است. براساس گفته‌های وزیر صحت عامه، تنها در یک شبانه‌روز، پنج مورد مثبت ویروس کرونا در کشور ثبت شده است.

واقعات مثبت این ویروس به هفت ولایت کشور گسترش یافته است. ولایت غربی هرات در مرز با کشور ایران، بیش‌ترین مورد ابتلا را داشته است که تنها 12 مورد مثبت در افغانستان در این ولایت به ثبت رسیده است. سه واقعه‌ی آن در ولایت شمالی سمنگان، دو واقعه در ولایت لوگر، یک-یک واقعه هم در ولایت‌های بلخ، دایکندی و کاپیسا به ثبت رسیده است. تمامی این افراد از کشور ایران برگشته‌اند.

گفتنی است که از جمع 21 نفر مبتلا به این ویروس، یک نفر بهبود یافته است. ابتلای این فرد به کرونا سه هفته‌ی پیش (5 حوت) اعلام شد.

با ثبت این موارد مثبت ویروس کرونا، وزیر صحت عامه گفت با آن‌که هنوز ویروس کرونا وارد مرحله‌ی گردش اجتماعی نشده، اما وضعیت در افغانستان نیز عادی نیست. او تأکید کرد: «ما در وضعیت عادی قرار نداریم. از دید من که سابقه‌ی نظامی دارم، ما در وضعیت احضارات تام قرار داریم.»

به گفته‌ی وزیر صحت عامه، احتمال واردشدن کرونا در مرحله‌ی گردش اجتماعی در افغانستان نیز وجود دارد. او تأکید کرد در صورتی که این اتفاق بیفتد، تمامی شهرها قرنطین خواهد شد.

وزیر صحت عامه می‌گوید که افغانستان در احضارات تام به‌‌خاطر مقابله با ویروس کرونا قرار دارد/ عکس: GMIC

چند ساعت قبل از آن کمیته‌ی ارتباطات عامه‌ی پیش‌گیری از شیوع کرونا که ریاست آن را وحید عمر، مشاور ارشد ریاست‌جمهوری در امور روابط عامه و استراتژیک به‌ عهده دارد، از اتخاذ تدابیر برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد. آقای عمر در نخستین نشست این کمیته به خبرنگاران گفت که حکومت در بخش‌های کاهش ازدحام و کنترل ادارات و اجتماعات، ضدعفونی‌کردن بانک‌نوت‌ها، آموزش نکات بهداشتی به نانوایی‌ها، قصابی‌ها، سبزی‌فروشی‌ها و سلمانی‌ها در کابل و سایر ولایات اقداماتی روی‌دست می‌‌گیرد.

کنترل ازدحام در اجتماعات و بازارها

تشکل اجتماعات و حضور در آن‌ها از نگرانی‌ها عمده برای انتقال و سرایت ویروس کرونا به‌حساب می‌آید. حکومت افغانستان به‌منظور جلوگیری از ویروس کرونا، دو روز پیش (شنبه، 24 حوت) تمامی مؤسسات آموزشی و تحصیلی دولتی و خصوصی را تا آخر 30 حمل سال آینده‌ی خورشیدی (1399) تعطیل کرد. وزارت ارشاد، حج و اوقاف دیروز اعلام کرد که تمامی مدارس دینی و حلقات درسی تا آخر ماه حمل تعطیل می‌باشد.

همزمان با آن، ریاست تربیت بدنی و ورزش نیز تمامی مسابقات و برنامه‌های ورزشی را در سراسر کشور تعطیل کرد. کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی به نهادهای خدمات ملکی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تدابیر احتیاطی توصیه کرده است. براساس این تدابیر کارمندان زن در خدمات ملکی که دوره‌ی بارداری‌شان را می‌گذرانند، می‌توانند به مدت دو هفته از راه دور در خانه‌های‌شان کار کنند. آن عده کارمندانی که در رده‌ی سنی 58 تا 65 سال نیز قرار دارند، می‌توانند به مدت سه هفته از راه دور در خانه‌های‌شان کار کنند.

مراسم تجلیل از جشن نوروز در شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ و جهنده‌بالا در دیگر نقاط کشور از جمله در کارته‌ی سخی شهر کابل هم به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا نیز لغو شد. دولت از شهروندان کشور خواست که نوروز را در خانه‌های‌شان تجلیل کرده و از سفر و تجمعات جلوگیری کنند.

همچنان دولت افغانستان برگزاری تمامی مراسم مناسبتی از قبیل عروسی، شیرینی‌خوری وس ایر مراسمی که باعث تحمع زیاد افراد می‌شود، منع قرار داد. دو روز پیش رییس کمیته‌ی ارتباطات عامه‌ی پیشگیری از شیوع کرونا در دیداری با مسئولان رسانه‌ها از اتخاذ تصمیم برای جلوگیری از تجمع مردم در بازارهای مزدحم خبر داد. او از مردم خواست که از تشکل اجتماعات در این بازارها خودداری کنند.

وحید عمر می‌گوید که دولت تدابیر جدی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا روی‌دست گرفته است/ عکس: GMIC

این کمیته همچنان فیصله کرده است که مراسم فاتحه‌خوانی در تمام ولایات کشور به‌جای مساجد و خانه‌ها در فضای آزاد برگزار شود.

علاوه بر این تصامیم دولتی، شماری از ساکنان کشور نیز در قطع‌نامه‌هایی برگزاری مراسم و تشکل اجتماعات مردمی را محدود کرده‌اند. با آن هم به نظر می‌رسد که این اقدام‌ها به گونه‌ی جدی توسط مردم در بزرگ‌شهرها از جمله شهر کابل رعایت نمی‌شود.

رییس کمیته‌ی ارتباطات عامه‌ی پیشگیری از شیوع کرونا از پولیس و شهرداری کابل خواست تا تالارهای عروسی، حوض‌های آب بازی و حمام‌های عمومی در کابل را تعطیل کند. به گفته‌ی آقای عمر، باید از برگزاری تمامی مراسم مناسبتی که در آن امکان تجمع یک «تعداد زیاد افراد» وجود دارد، باید جلوگیری صورت گیرد.

او از ریاست‌های ثبت احوال نفوس، پاسپورت و شناسنامه‌های الکترونیک نیز خواست که راه‌های بدیل برای توزیع اسناد به مراجعین‌شان پیدا کنند تا از تجمع مردم در این ادارات جلوگیری شود.

ضدعفونی‌کردن بانک‌نوت‌ها

گردش بانک‌نوت‌ها از ناقلان عمده‌ی ویروس کرونا به حساب می‌آید. شیوع ویروس کرونا از طریق بانکنوت‌ها یکی از نگرانی‌ها عمده در افغانستان می‌باشد که به گفته‌ی رییس کمیته‌ی ارتباطات عامه‌ی پیشگیری از شیوع کرونا، روزانه میلیون‌ها نفر در افغانستان از آن‌ها استفاده می‌کنند.

او گفت که دولت افغانستان به‌خاطر رفع این نگرانی‌ها در مورد شیوع کرونا، به بانک‌های کشور و سرای شهزاده، از مراکز عمده‌ی تبادله‌ی اسعار در افغانستان هدایت می‌دهد تا بانک‌نوت‌ها را ضدعفونی کند. وحید عمر افزود که این موضوع با استفاده از تجارب سایر کشورها صورت می‌گیرد. او تصریح کرد که بانکنوت‌ها قبل از توزیع آن‌ها و تا جایی که مقدور است، ضدعفونی خواهد شد.

آموزش نکات بهداشتی و اطلاع‌دهی

آقای عمر همچنان در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به نانوایی‌ها، قصابی‌ها، سبزی‌فروشی‌ها و سلمانی‌ها، گفت که در این جاها امکان شیوع ویروس کرونا وجود دارد. او گفت که وزارت صحت عامه و شهرداری کابل به نانوایی‌ها، قصابی‌ها، سبزی‌فروشی‌ها و سلمانی‌ها در شهر کابل نکات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را بدهد.

همچنان او از اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی و وزارت احیا و انکشاف دهات خواست که یک رهنمود بهداشتی را برای والیان در ولایت‌ها بفرستد. به گفته‌ی وحید عمر، یک کمیته‌ی آگاهی‌دهی در سطح ولایات به ریاست والیان و ولسوالی‌ها ایجاد می‌شود که این کمیته‌ها رهنمودهای بهداشتی را به اطلاع مردم می‌رسانند.

رییس کمیته‌ی ارتباطات عامه‌ی پیش‌گیری از شیوع کرونا همچنان گفت که شبکه‌های مخابراتی نیز قرار است از طریق پیام‌ها و موسیقی‌های تماس در مورد پیش‌گیری از ابتلا به ویروس کرونا آگاهی‌دهی کنند.

در همین حال، وزیر صحت عامه‌ی کشور نیز از شهروندان کشور خواست «هر شخص یک رسانه شود» و آگاهی‌های پیش‌گیرانه از ابتلا به ویروس کرونا را با سایر شهروندان شریک کنند.

تمهیدات برای تشخیص ویروس کرونا

وزیر صحت عامه‌ی کشور همچنان در بخشی از صحبت‌هایش گفت که هم‌اکنون افغانستان برای تشخیص ویروس کرونا، در حدود 30 هزار کیت تشخیصی دارد. او افزود که امارات متحده‌ی عربی و چین تعهد کرده‌اند که 30 هزار کیت دیگر را نیز به افغانستان کمک کند.

به گفته‌ی او، هر کدام این کیت‌ها ظرفیت تشخیص بیش از 50 واقعه‌ی کرونا را دارد که هزینه‌ی تشخیص در هر کیت تا یک هزار و 500 دالر هزینه می‌برد. او همچنان افزود که برای کنترل و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا هم‌اکنون، یک شفاخانه به ظرفیت 100 بستر در هرات، یک شفاخانه به ظرفیت 100 بستر در کابل، یک شفاخانه به ظرفیت 100 بستر در قندهار، یک شفاخانه به ظرفیت 100 بستر در ننگرهار و یک شفاخانه به ظرفیت 200 بستر در ولایت بلخ تخصیص داده شده است.

همچنان واحدهای تجرید 30 بستره در ولایت‌های نیمروز و فراه و سایر ولایات حوزوی به‌خاطر کنترل ویروس کرونا اختصاص داده شده است.

وزیر صحت با اشاره به لابراتواهای تشخیصیه‌ی کرونا گفت که قرار است یک لابراتوار در هرات فعال شود. به گفته‌ی او، این لابرتوار هم‌اکنون تحت اعتباردهی سازمان صحی جهان قرار دارد و همزمان با فعال‌شدن این لابراتوار، کار ساخت چندین لابراتوار نیز آغاز می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *