ابتلای 34 نفر به ویروس کرونا در افغانستان؛ «شهر هرات قرنطینه شود»

ابتلای 34 نفر به ویروس کرونا در افغانستان؛ «شهر هرات قرنطینه شود»

وزارت صحت‌ عامه‌ کشور روز دیروز (یک‌شنبه، 3 حمل) اعلام کرد که 10 مورد تازه‌ی ابتلا به ویروس کرونا در 24 ساعت گذشته شناسایی شده است. شناسایی این شمار تازه‌ی ابتلا به کرونا از میان 97 مورد مشکوکی بوده است که در یک شبانه‌روز بررسی شده است.

سه مورد تازه در هرات، دو مورد در کابل، دو مورد در زابل، یک مورد در قندهار، یک مورد در غزنی و یک مورد دیگر تازه ابتلا به کرونا در بلخ ثبت شده است. با ثبت مورد‌های جدید مبتلایان کرونا، شمار افراد مبتلا به این ویروس در افغانستان به 34 نفر رسیده است. موارد مثبت دیگر در افغانستان پیش از این در ولایات هرات، کاپیسا، بلخ، بادغیس، دایکندی، لوگر و سمنگان شناسایی شده بود.

دو مورد ثبت‌شده در کابل، دیپلمات‌های خارجی‌اند که در برگشت از کشورهای شان حامل ویروس بوده‌اند و اکنون در قرنطینه‌اند. وزیر صحت عامه در مورد هویت این افراد معلومات نداد. این وزارت همچنان اعلام کرد که دو مورد مشکوک در پارلمان افغانستان نیز ثبت شده است. این وزارت به پارلمان پیشنهاد کرد که برای دو هفته نشست حضوری نداشته باشد.

با افزایش شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا، وزارت صحت عامه خواستار قرنطینه‌ی دوهفته‌ای شهر هرات شد؛ شهری در همسایگی ایران که در آن بیش‌ترین موارد ابتلا به کرونا در منطقه ثبت شده است. پیش از این تمام مبتلایان به کرونا کسانی بوده‌اند که از ایران بازگشته بوده‌اند و یا با افراد بازگشته از ایران در ارتباط بوده‌اند.

وزارت صحت عامه اعلام کرد که وضعیت شهر پرجمعیت کابل نیز «خطرناک» است. اکنون 220 مورد مشکوک تا هنوز تنها در کابل به ثبت رسیده است. دکتر فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه گفت که امکان دارد در ده روز پیش‌رو شمار افراد مبتلا به کرونا در کابل و ولایات زیاد شود. او گفت در این شرایط شهروندان از تجمعات خودداری نمی‌کنند و احتمال زیاد وجود دارد که در ده روز آینده شمار مبتلایان به‌گونه‌ی «فاجعه‌باری» افزایش یابد.

وزیر صحت عامه می‌گوید که همکاری مردم در اجرای رهنمایی‌ها مهم‌ترین راه پیش‌گیری از ابتلا به ویروس کرونا است. آقای فیروز تأکید کرد که سایر کشورها مانند چین، ایتالیا، ایران … با تمام راهکارهای فناوری نتوانستند از شیوع این بیماری و تلفات آن جلوگیری کنند: «بنابراین تنها راه پیش‌گیری و امید برای متبلانشدن مردم افغانستان رعایت نکات بهداشتی و رهنمایی‌های صحی است.» او گفت که اگر در چین و شهر ووهان این ویروس به کنترل درآمده است، بر اثر همکاری مردم است نه نقش فناوری آن کشور.

وزیر صحت در نشست روز یک‌شنبه گفت که از ساحه زیر کنترل طالبان نیز موارد مشکوک مبتلا به کرونا ثبت شده است. درحالی‌که در شماری از ولایات، طالبان شفاخانه‌ها و مراکز صحی را مسدود کرده است. او از طالبان خواست که در مبارزه با کرونا به دور از مسایل سیاسی با این وزارت همکاری کند و بگذارند که خدمات در تمام مناطق ارائه شود.

آقای فیروز از مردم به‌خصوص باشندگان شهر کابل خواست که ویروس کرونا را جدی بگیرند و در تجمعات شرکت نکنند. فاصله‌ی یک‌متری را از یگدیگر مراعات کنند و کسانی که سن‌شان از 65 بیش‌تر است، کوشش کنند در خانه بمانند. وزیر صحت عامه با یادآوری از همکاری‌نکردن شهروندان گفت ‌که رهنمایی‌های صحی از طریق روزنامه‌ها، رادیوها، تلویزیون‌ها، تلفن‌های همراه و مساجد به مردم رسانده می‌شود، اما رعایت نمی‌شود. او به تجمعات میله‌ی نوروز سال نو در گوشه‌های شهر کابل اشاره کرد و گفت که با این گونه رفتار احتمال فاجعه ابتلا به کرونا وجود دارد. گرچند امسال در شماری از شهرهای مانند مزارشریف مراسم تجلیل از نوروز سال جدید به‌گونه‌ی گسترده برگزار نشد.

اقدام‌های جدید

وزارت صحت عامه برای آگاهی‌دهی شهروندان ده خط تماس شماره 166 را فعال کرده است. وزیر صحت عامه گفت که در پشت این شماره، کسانی که با مردم صحبت می‌کنند پزشکان و متخصصان طبی‌اند. او گفت که تعداد خط‌های این مرکز تماس افزایش خواهد یافت.

وحید عمر، مشاور روابط عامه و استراتژیک ریاست‌جمهوری روز یک‌شنبه ( 3 حمل) در نشستی مشترک با وزارت صحت عامه، متخصصان طبی، علما و رسانه‌ها، از رسانه‌ها خواست که در برنامه‌های آگاهی‌دهی‌شان از نشر شایعات جلوگیری کنند. او گفت برای این کار شماری از متخصصان طبی را به رسانه‌ها معرفی کرده تا از آنان برای جلوگیری از شایعات و نشر اطلاعات موثق استفاده شود.

وزیر صحت عامه در نشست دیروز از علما و امامان مساجد خواست که در مورد تجمعات در مساجد برای ادای نماز و سایر برنامه‌های دینی نیز فتوای صریح بدهند. وزارت حج و اوقاف و عالمان دینی در نشستی در محوطه تالار لویه جرگه به صدور قطع‌نامه‌ای تفاهم کرده و گفته‌اند که با وجود خطر کرونا افراد مسن و آنانی که بیش‌تر در خطرند باید از حضور در مساجد خودداری کنند.

حکیم منیب، سرپرست وزارت حج و اوقاف در این نشست گفته که برای مبارزه با بیماری کرونا تدبیر اول، مراجعه بیش‌تر به خدا و تدبیر دوم، رعایت احکام رییس‌جمهور و وزارت صحت عامه است. او گفته که براساس دستورهای اسلامی، زمانی که خطر وجود دارد، باید از تجمع گذشت و نمازها را در خانه خواند.

در اقدام دیگر وزیر صحت عامه اعلام کرد که مرکز عملیاتی ایجاد کرده که در انتقال و مراقبت افراد مشکوک مبتلا به کرونا در بین کوچه‌ها و خانه‌های مردم با امبولانس‌های مجهز کار خواهد کرد.

با افزایش شمار مبتلایان به کرونا نه‌تنها هرات، بلکه تمام ولایات و کابل به حالت قرنطینه و اضطرار طولانی‌مدت برود. این حالت نیاز به آمادگی‌های اقتصادی به‌خصوص برای مردم فقیر دارد. وزیر صحت عامه‌ در این مورد گفت که با امکاناتی لازم شاید در سه ماه آینده بتوان شیوع کرونا را در کنترل آورد. اما اگر وضعیت ادامه پیدا کند، خواهان همکاری سازمان‌های بین‌المللی شده است. وزیر صحت عامه از آمادگی کمک 100 میلیون دالری بانک جهانی خبر داد. او همچنان گفت که چین و برخی دیگر از سازمان‌ها نیز وعده‌ی کمک بیش‌تر داده است. وزیر صحت عامه گفت که اگر پیشنهاد قرنطینه‌ی دوهفته‌ای شهر هرات تأیید و تطبیق شود، برای 100 هزار فامیل که کار روزمزدی دارند بسته‌های مواد غذایی فرستاده خواهد شد.

وزیر صحت عامه اعلام کرد که با افزایش شمار مبتلایان، رفتن احتمالی به‌سوی حالت اضطراری و قرنطینه امکانات را با توجه به کمک‌های مالی کشورها و سازمان‌ها افزایش خواهد داد: «700 بستر مراقبت در هرات به هزار بستر افزایش خواهد یافت.» اکنون وزارت صحت عامه برای 50 هزار نفر لابراتوار آزمایش کرونا در مراکز تشخیصی این بیماری در کابل و هرات در اختیار دارد. به گفته‌ی وزیر صحت‌ عامه مراکز تشخیصی در بلخ، قندهار و ننگرهار و شمار دیگر ولایات نیز فعال خواهد شد. همچنان تعداد بسترهای مراقبتی و تخصیص شفاخانه‌ها برای این بیماری نیز در کابل و ولایات افزایش خواهد یافت. وزیر صحت عامه گفت که تعداد آزمایش کرونا در مراکز تشخیصی این وزارت، روزانه به هزار آزمایش افزایش خواهد یافت.

در اقدامات جدید پس از افزایش شمار ابتلا به کرونا کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی ساعت کاری ادارت دولتی را روزانه به پنج ساعت کاهش داده است.

با شیوع ویروس کرونا در افغانستان امسال تمام برنامه‌های تحصیلی و تعلیمی به تعویق افتاده است. محمداشرف غنی، خواستار بسیج ملی برای جلوگیری از شیوع این ویروس شد. تالارهای عروسی، حوض‌های آب‌بازی و حمام‌های عمومی بسته شد. مراسم رسمی نوروز و مسابقات ورزشی لغو شد و از مردم خواسته شد از اشتراک در تجمعات بپرهیزند.

وزارت مخابرات اخیرا پیشنهاد کرده که نشست‌های رسمی حکومت و همچنان تدریس در دانشگاه‌ها به گونه‌ی انلاین پیش برده شود. اما این پیشنهاد‌ها با در نظرداشت امکانات کم و سرعت پایین انترنت ناممکن به‌نظر می‌رسد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *