حمله‌ی اخیر جلال‌آباد، به تنش‌های منطقه‌ای افزوده است

منبع: Wall street Journal

برگردان: حمید مهدوی

هند به گروه‌های پاکستانی ظنین است

بمب‌گذاری اخیر در نزدیکی قنسول‌گری هند در ولایت شرقی ننگرهار، سو‌ ظن نسبت به ارتباط پاکستان در این بمب‌گذاری را بالا آورده است، که این امر ممکن به تلاش‌های اخیر برای از سرگیری گفت‌وگوهای صلح بین اسلام‌آباد و دهلی جدید را صدمه بزند.

سه بمب‌گذار انتحاری که در بمب‌گذاری روز شنبه شرکت کرده بودند، نتوانستند از محل بازرسی عبور کرده و به قنسول‌گری هند در شهر جلال‌آباد برسند که در نتیجه‌ی آن به هیچ‌مقام هندی آسیبی نرسید. اما نظر به گفته‌های مقام‌های افغانستان در نتیجه‌ی این حمله 9 نفر کشته شده و 21 نفر زخم برداشتند که بیشترین کشته‌ها کودکانی بودند که می‌خواستند در درس دینی اشتراک کنند. هیچ کسی مسوولیت حمله در شهر جلال‌آباد را به عهده نگرفته و طالبان هرگونه ربط در این حمله را رد کردند. مقام‌های هندی نسبت به دست داشتن گروه‌های پاکستانی در این حمله ظنین اند. این حمله سوالی را مبنی بر این که ممکن این حمله، مظهر رقابت‌های شدید منطقه‌ای بین هند و پاکستان بوده باشد، بر‌انگیخته است.

یک سخن‌گوی ریاست امنیت ملی افغانستان می‌گوید که تحقیقات در مورد شناسایی هویت حمله کننده‌ها در جریان است. سعید اکبرالدین، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی هند گفت: « این حمله ‌یک‌بار دیگر تهدیدات اساسی نسبت به امنیت و ثبات افغانستان از سوی تروریزم و ماشین تروریستی که خارج از مرزهایش فعالیت دارد، برجسته ساخت». وی در ادامه گفت که دهلی جدید از حمله‌ی احتمالی بر‌قنسول‌گری‌اش در شهر جلال‌آباد آگاهی یافته بود.

شخصی که در مورد آگاهی دارد می‌گوید که هر‌سه حمله کننده‌ی انتحاری پاکستانی بودند. ‌پاکستان خیلی‌ زود این حمله را تقبیح کرد و اعزاز‌ چودری، سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی پاکستان گفت: «‌پاکستان تروریزم را با تمام انواع و اشکال آن محکوم می‌کند.»

حمله‌ی روز شنبه ممکن تلاش‌ها در راستای از سرگیری گفت‌وگوهای صلح بین پاکستان و هند‌ را متوقف سازد، که بعد از کسب استقلال شان از انگلیس سه‌بار با هم جنگیده‌اند. تماس‌های دپلوماتیک این دو کشور از زمانی که نواز شریف در ماه جون قدرت را به دست گرفته است، بیش‌تر شده و قرار بود که گفت‌وگوها در اوایل ماه جاری آغاز شود. هارش وی پنت، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه کینگ کالج لندن می‌گوید: «‌این حمله را نمی‌توان پایان روند صلحی دانست که تازه شگوفه کرده است».

اگرچند طالبان در جریان دو سال گذشته تماس‌هایی را با ایالات متحده و سایر کشورها داشته و گفته‌اند دولتی که طالبان برای ایجاد آن تلاش می‌کند، با کشورهای منطقه و سایر کشورها در صلح به سر خواهد برد. ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان گفته است: «‌ما به قنسول‌گری هند حمله نکردیم و قنسول‌گری هند هدف ما نیست».

بعضی از مقام‌های هندی و افغانی عناصر مربوط به ارتش و سازمان جاسوسی پاکستان را با حمله بر دفاتر سیاسی هند در افغانستان مرتبط می‌دانند. در جریان یک حمله بر سفارت هند در کابل در سال 2009، 17 نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی‌شدند. طالبان مسوولیت‌ این حمله را برعهده گرفتند و برخی از مقام‌های هندی و آمریکایی سازمان جاسوسی پاکستان را در این حمله دخیل دانستند؛ اما مقام‌های پاکستان این اتهام را به‌شدت رد کردند.

اصرار احمد خان، یک تحلیل‌گر در کابل می‌گوید: «‌وقتی شما در مورد حمله بر سفارت و قنسول‌گری هند فکر کنید، تنها پاکستان به ذهن ما خطور می‌کند.» پاکستان و هند، این دو رقیب تاریخی چندین دهه است که برای داشتن نفوذ استراتیژیک در افغانستان باهم رقابت کرده‌اند.» پاکستان از سهم گیری فعال هند در باز‌سازی افغانستان در 11 سال گذشته خشم‌گین است و فکر می‌کند که دایره‌ی نفوذش در افغانستان محدودتر می‌شود.

آقای اکبرالدین، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی هند می‌گوید که این حملات هند را از کمک به افغانستان در درازمدت دل‌سرد نخواهد کرد. وی گفت: «‌هند از تعهدات خود در راستای کمک به بازسازی و توسعه‌ی افغانستان منصرف نخواهد شد.» پاکستان نسبت به تأسیس قنسول‌گری‌های هند در ولایات شرقی قندهار و ننگرهار (در نزدیکی مرز با پاکستان) ظنین است.

در گذشته نیز مقام‌های پاکستانی هند را به استفاده از این پایگاه‌ها برای تمویل شورشیان قوم‌گرای بلوچ متهم کرده است؛ اتهامی‌ که هند آن را کرده است. مقام‌ها و شاهدان می‌گویند که دکان‌های اطراف محل حادثه در جلال‌آباد سوخته اند. اکثریت قربانیان این حادثه کودکانی بودند که می‌خواستند در یک درس دینی در مسجد شرکت کنند و مسجدی که در نزدیکی این محل قرار دارد، تخریب شده است.

این بمب‌گذاری دومین حمله‌ی بزرگ‌ در ماه‌های اخیر در شهر جلال‌آباد است. درماه می، در یک حمله‌ی نادر بر یک سازمان حقوق بشری (کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ) یک نفر کشته شد. طالبان دست داشتن در این حمله را رد کرد و تا‌هنوز هیچ‌کسی مسوولیت این حمله را برعهده نگرفته است. بمب‌گذاری در جلال‌آباد، اولین حمله‌ی بزرگ در ماه رمضان است که با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده، به وقوع می‌پیوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *