پارلمان فرانسه به امانوئل مکرون: از حقوق زنان در روند صلح افغانستان حمایت کنیم

اطلاعات روز: هفتادوپنج عضو پارلمان و سناتوران فرانسه در نامه‌ای به امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه، داوید سسولی، رییس پارلمان اروپا و نماینده‌ی عالی این اتحادیه در امور خارجی و امنیتی؛ از آنان خواسته‌اند که در روند صلح افغانستان باید از حقوق زنان حمایت شود.

در این نامه گفته شده است که دوستی و روابط فرانسه و افغانستان به یک قرن قبل بر می‌گردد و آنان به حمایت از مردم افغانستان، به ویژه زنان ادامه می‌دهند. در این نامه، زنان افغانستان قربانی اصلی «بازی سیاسی ژئوپولیتیکی» گفته شده است.

اعضای پارلمان و سنای فرانسه در این نامه همچنان گفته‌اند که «وضعیت در افغانستان با گذر هر ساعت بدتر از قبل» می‌شود.

در این نامه آمده است: «فرانسه در کنار سازمان ملل متحد اعتبار لازم را برای پادرمیانی دارد. فرانسه باید قبل از آن‌که خیلی دیر شود و  طالبان بار دیگر یک دولت اسلامی را اعلان نماید، وارد عمل شود.»

آنان از فرانسه خواسته‌اند که از راه حل صلح‌آمیز در افغانستان و از جرایی‌شدن آتش‌بس برای تسهیل بحران ناشی از ویروس کرونا در این کشور حمایت کند.

در این نامه آمده است که با توجه به چهارچوب مذاکرات صلح، اطمینان از حضور موثر مردم به‌ویژه زنان به لحاظ کمیت و کیفیت در میز مذاکرات و با توجه به کیفیت، محتوا و اجرایی‌شدن توافق‌نامه‌ی امریکا و طالبان، فرانسه می‌تواند «حمایت پایدار» را در افغانستان فراهم کند.

اعضای پارلمان و سناتوران فرانسه از رییس‌جمهور این کشور خواسته است که محتوای ضمیمه‌های پنهانِ توافق‌نامه میان امریکا و طالبان را دانسته و مطمیین شود که این توافق‌‎نامه امنیت و دست‌آوردهای 18 ساله در افغانستان را در کوتاه‌مدت و درازمدت به‌خطر نمی‌اندازد.

از زمان آغاز مذاکرات صلح میان ایالات متحده‌ی امریکا و طالبان، این دومین نامه‌ی اعضای پارلمان و سناتوران فرانسه به رییس‌جمهور مکرون، رییس پارلمان اروپا و نماینده‌ی عالی این اتحادیه در امور خارجی و امنیتی است.

در اولین نامه‌ی آنان که در تاریخ بیست‌ونهم جولای سال گذشته‌ی میلادی نوشته شده، نیز به موضوعات مختلف در روند صلح افغانستان و حمایت از حقوق زنان و کودکان در این روند تأکید شده است.

این همه در حالی است که توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان در دهم حوت سال گذشته‌ی خورشیدی در دوحه، پایتخت قطر امضا شد. براساس این توافق‌نامه‌، قرار بود مذاکرات بین‌الافغانی نیز پس از امضای توافق‌نامه آغاز شود، اما به دلیل جنجالی شدن روند رهایی زندانیان طالبان و دولت افغانستان، تا کنون آغاز نشده است.

دولت افغانستان نیز یک هیأت 21 نفری را برای مذاکره با طالبان تعیین کرده است. معصوم استانکزی، رییس پیشین امنیت ملی رهبری این هیأت را بر عهده دارد. در ترکیب این هیأت پنج زن نیز شاملند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *