هزاران مهاجر افغان بدون آزمایش ویروس کرونا از پاکستان به ننگرهار آمده‌اند

اطلاعات روز: مسئولان محلی در ولایت ننگرهار می‌گویند که از مجموع حدود ۹ هزار مهاجری که از طریق گذرگاه تورخم وارد کشور شده‌اند، اکثریت‌شان معاینه‌ی صحی نشده‌اند.

عطاالله خوگیانی، سخن‌گوی والی ننگرهار امروز (سه‌شنبه، ۱۹ حمل) به روزنامه اطلاعات روز گفت که این افراد در جریان دو روز گذشته وارد کشور شده‌اند. به گفته‌ی او، حدود یک هزار آن‌ها دیروز و هشت هزارشان نیز امروز از طریق گذرگاه تورخم وارد افغانستان شده‌اند.

آقای خوگیانی گفت که از مجموع برگشت‌کنندگان، تعداد اندک آنان به‌خاطر تشخیص ویروس کرونا، معاینه صحی شده‌اند.

او دلیل این اقدام را هجوم بی‌رویه‌ی برگشت‌کنندگان خوانده، گفت: «تعداد برگشت‌کنندگان در آن طرف مرز فرضی، به‌گونه‌ی آنی افزایش یافت. فهرست نام برگشت‌کنندگان توسط سفارت و قنسولگری تهیه نشده بود. به همین خاطر افراد هجوم آوردند.»

در همین شاه‌محمود میاخیل، والی ننگرهار نیز در صفحه‌ی فیس‌بوک خود نوشته است که دیروز تمامی یک هزار نفری که از طریق تورخم وارد ننگرهار شده به‌گونه‌ی منظم معاینه‌ی صحی شده‌اند.

او اما افزوده است که مسئولان محلی به دلیل زیادبودن تعداد برگشت‌کنندگان تصمیم گرفته‌اند آنانی را که علایم کرونا دارند، در بخش تجرید قرنطبن کنند و متباقی در خانه‌های‌شان بروند و خود را قرنطین کنند.

او دلیل این امر را ظرفیت کم محل نگهداری برگشت‌کنندگان خوانده است.

با این حال، عاطف مشعل، سفیر افغانستان در پاکستان هم گفته که تاکنون شهرواندان افغان در پاکستان به ویروس کرونا مبتلا نشده‌اند.

او گفته است که وضعیت را تحت نظارت دارد و با دولت پاکستان و سازمان مهاجرت جهانی نیز هماهنگی کامل کرده است.

گذرگاه‌‎های تورخم در ننگرهار و سپین بولدک – چمن در قندهار دیروز (دوشنبه، ۱۸حمل) به‌گونه‌ی موقت و یک طرفه به‌روی افغان‌های گیرمانده در خاک آن کشور باز شد.

وزارت خارجه‌ی پاکستان دو روز پیش اعلام کرده بود که گذرگاه‌های تورخم و چمن – سپین بولدک را به درخواست حکومت افغانستان و به دلایل بشردوستانه برای سه روز باز می‌کند تا شماری از افغان‌هایی که در پاکستان حضور دارند، بتوانند به کشورشان برگردند.

عاطف مشعل نیز در تویتی گفته بود که این دو گذرگاه از ششم تا نهم ماه جاری میلادی به‌گونه‌ی یک‌طرفه باز خواهد بود. آقای مشعل همچنان نوشته بود که در جریان این سه روز، همه روزه حدود یک‌هزار نفر از پاکستان به افغانستان خواهند آمد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *