فعالیت شفاخانه «امیری طبی کمپلکس» در کابل به‌گونه‌ی موقت متوقف شد

اطلاعات روز: دو روز پس از فوت یک داکتر مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه «امیری میدیکل کمپلکس» در کابل، وزارت صحت عامه فعالیت این شفاخانه را متوقف کرد.

وحیدالله مایار، سخن‌گوی وزارت صحت عامه امروز (چهارشنبه، 20 حمل) در یک نشست خبری گفت که تا کنون 6.25 درصد کارمندان صحی شفاخانه «امیری میدیکل کمپلکس» به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

آقای مایار همچنان گفت که احتمال ابتلای بیشتر کارمندان صحی شفاخانه «امیری میدیکل کمپلکس» به ویروس کرونا وجود دارد.

مایار افزود که تا تکمیل شدن معاینات تمام پرسونل صحی این شفاخانه، فعالیت آن متوقف شده است و هیچ گونه خدمات صحی در آن ارایه نمی‌شود. او تأکید کرد که توقف فعالیت‌های این شفاخانه موقتی است و پس از تکمیل معاینات کارمندان آن روند ضدعفونی این شفاخانه، فعالیت آن دوباره از سر گرفته خواهد شد.

به گفته‌ی مایار، این شفاخانه از قوانین صحی در مورد تست ویروس کرونا تخطی کرده است. شفاخانه «امیری میدیکل کمپلکس» چندی پیش اعلام کرده بود که وسایل مجهز تست کرونا را در اختیار دارد و در بدل سه هزار افغانی تست کرونا را انجام می‌دهد.

سخن‌گوی وزارت صحت امروز گفت داکتری که در این شفاخانه در اثر ویروس کرونا فوت کرده است، قبلا نتایج تست کرونای آن که از سوی خود این شفاخانه انجام شده بود، منفی اعلام شده بود.

به گفته‌ی او، یک هفته پس از آن‌که تست کرونای او منفی اعلام شد، وضعیت صحی او نیز وخیم و نمونه‌ی آن برای بررسی به لابراتوار وزارت صحت فرستاده شد که در نهایت نتایج آن مثبت مشخص شد.

وزارت صحت عامه در بیست‌وهشتم حوت اعلام کرده بود که شفاخانه‌ها و لابراتوارهای خصوصی حق، صلاحیت و توانایی تشخیص ویروس کرونا را ندارند.

وحیدالله مایار در یک نشست خبری گفته بود که برخی از شفاخانه‌ها و لابراتوارهای بخش خصوصی خودسرانه و بدون داشتن «حق و صلاحیت» آزمایش‌های تشخیص ویروس کرونا را انجام می‌دهند. او همچنان گفته بود که آزمایش تشخیص ویروس کرونا باید در لابراتوارهای با امنیت بلند بیولوژیکی، صورت بگیرد.