در سه روز گذشته بیش از 65 هزار نفر از پاکستان به افغانستان آمده‌اند

اطلاعات روز: مسئولان محلی در ولایت‌های قندهار و ننگرهار تأیید می‌کنند که حدود 65 هزار نفر از طریق گذرگاه‌های تورخم در ننگرهار و سپین‌بولدک در قندهار وارد افغانستان شده‌اند.

بهیر احمدی، سخن‌گوی والی قندهار به روزنامه اطلاعات روز گفت که از زمان بازشدن دروازه‌ی «دوستی» در گذرگاه سپین‌بولدک، تا ساعات 3:00 پس از چاشت امروز (چهارشنبه، 20 حمل) حدود 35 هزار و 600 نفر وارد افغانستان شده‌اند.

آقای احمدی توضیح داد که نُه هزار و 198 نفر در روز دوشنبه، 18 حمل، 10 هزار و 401 نفر آنان دیروز (سه‌شنبه، 19 حمل) و بیش از 16 هزار نفر دیگر امروز از پاکستان آمده‌اند. به گفته‌ی او، این دروازه تا ساعات 5:00 عصر باز بوده است.

سخن‌گوی والی قندهار همچنان افزود که همه‌ی این افراد به‌خاطر ابتلا به ویروس کرونا غربال و از آن جمله تنها چهار نفر مشکوک به ابتلا به این ویروس قرنطینه شده‌اند. متباقی افراد برگشته از پاکستان به خانه‌های‌شان می‌روند.

در همین حال، عطاالله خوگیانی، سخن‌گوی والی ننگرهار نیز در صحبتی با روزنامه اطلاعات روز گفت که در سه روز گذشته، حدود 30 هزار نفر از پاکستان به افغانستان آمده‌اند.

او گفت که تمامی این افراد هم‌اکنون در ولایت ننگرهار در قرنطینه به‌سر می‌برند. او گفت که تعدادی از این افراد مشکوک به کرونا اند و در بخش تجرید نگهداری می‌شوند.

آقای خوگیانی دیروز به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که از مجموع برگشت‌کنندگان، تعداد اندک آنان به‌خاطر تشخیص ویروس کرونا، معاینه صحی شده‌اند.

او دلیل این اقدام را هجوم بی‌رویه‌ی برگشت‌کنندگان خوانده، گفته بود: «تعداد برگشت‌کنندگان در آن طرف مرز فرضی، به‌گونه‌ی آنی افزایش یافت. فهرست نام برگشت‌کنندگان توسط سفارت و قنسولگری تهیه نشده بود. به همین خاطر افراد هجوم آوردند.»

با این حال، سخن‌گویان والی قندهار و ننگرهار می‌گویند که احتمالا گذرگاه‌های اسپین‌بولدک و تورخم برای فردا نیز باز می‌باشد. اما آنان تأکید کردند که تاکنون این مورد به‌صورت رسمی از سوی دولت‌های پاکستان و افغانستان مطرح نشده است.

این گذرگاه‌ها در تاریخ 18 حمل به‌گونه‌ی موقت و یک طرفه به‌روی افغان‌های گیرمانده در خاک پاکستان باز شد.

وزارت خارجه‌ی پاکستان چهار روز پیش اعلام کرده بود که گذرگاه‌های تورخم و سپین‌بولدک را به درخواست حکومت افغانستان و به دلایل بشردوستانه برای سه روز باز می‌کند تا شماری از افغان‌هایی که در پاکستان حضور دارند، بتوانند به کشورشان برگردند.

عاطف مشعل، سفیر افغانستان در پاکستان نیز در تویتی گفته بود که این دو گذرگاه از ششم تا نهم ماه جاری میلادی به‌گونه‌ی یک‌طرفه باز خواهد بود. آقای مشعل همچنان نوشته بود که در جریان این سه روز، همه روزه حدود یک‌هزار نفر از پاکستان به افغانستان خواهند آمد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *