«کرونا آسان» معلومات صحی و آمار کرونا در افغانستان را ارایه می‌کند

اطلاعات روز: وزارت صحت عامه در همکاری با اداره‌ی آسان خدمت وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی کشور نرم‌افزار و سایتی را زیر نام «کرونا آسان» برای جمع‌آوری آمارهای مبتلایان به ویروس کرونا و معلومات صحی برای مردم ایجاد کرده است.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه و محمدفهیم هاشمی، سرپرست وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی امروز (پنج‌شنبه، 21 حمل) در نشستی در مقر وزارت صحت، این نرم‌افزار را رونمایی کردند.

آقای فیروز گفت که این نرم‌افزار وزارت صحت را در راستای جمع‌آوری و ارایه‌ی ارقام رویدادهای ویروس کرونا، ارایه‌ی رهنمودهای صحی و وقایوی، آزمایش خودی در پیوند به این ویروس و شناسایی ساحاتی که گردش ویروس کرونا در آن بیشتر است، کمک می‌کند.

محمدفهیم هاشمی، سرپرست وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی نیز گفت که معلومات افراد مبتلا به ویروس کرونا در کشور در این نرم‌افزار و سایت براساس مناطق درج می‌شود تا مردم محل دقیق گردش این ویروس را تشخیص دهند.

آقای هاشمی همچنان گفت که شهروندان می‌توانند احتمال مصاب شدن‌شان به این ویروس را نیز از طریق پرسش‌وپاسخ آن‌لاین در این نرم‌افزار بررسی کنند.

او در عین حال افزود که معلومات مورد نیاز برای پی‌گیری از ویروس کرونا نیز در این نرم‌افزار درج شده و قرار است موراد دیگری نیز در آینده به آن افزوده شود.

آدرس نرم‌افزار و سایت «کرونا آسان» در این جا قابل دسترس است: www.corona.asan.gov.af 

کمبود کیت محافظتی و مایع ضدعفونی

از سویی هم، وزیر صحت عامه در این نشست گفت که این وزارت در حال حاضر برای مبارزه با ویروس کرونا با کمبود بیش از یک‌میلیون کیت محافظتی و بیش از 54 میلیون لیتر ایتانول «مایع ضدعفونی» مواجه است.

آقای فیروز گفت که به همین منظور یک فابریکه تولید کیت‌های محافظتی، ماسک N95 و مایع ضدعفونی ایجاد شده است. او گفت که این کیت‌ها و ماسک‌ها برای کارمندان صحی که با مریضان کرونا در تماس باشند، توزیع می‌شود.

وزیر صحت عامه در ادامه افزود که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و شناسایی افراد مبتلا به ویروس کرونا در کابل 22 مرکز نمونه‌گیری ایجاد شده است.

آقای فیروز گفت که برای تجرید مریضان مبتلا به ویروس کرونا نیز قصر دارالامان به ظرفیت 300 بستر، خواب‌گاه‌های دانشگاه کابل و دانشگاه پل‌تخنیک آماده شده است. به گفته‌ی او، این مکان‌ها برای مریضانی درنظر گرفته شده است که وضعیت صحی‌شان وخیم نباشند.

او از افزایش رویدادهای مثبت ویروس کرونا در کشور ابراز نگرانی کرد و هشدار داد در صورتی که مردم این ویروس را جدی نگیرند، یک فاجعه‌ی انسانی در کشور رخ خواهد داد.

این در حالی است که تا کنون 484 نفر در 26 ولایت کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. از این میان، 32 نفر بهبود یافته و 15 نفر دیگر جان داده‌اند.