برنامه‌ی دولت افغانستان برای مبارزه با کرونا با کشورها و سازمان‌های کمک‌کننده شریک شد

اطلاعات روز: دولت افغانستان برنامه‌اش در زمینه‌ی مبارزه با ویروس کرونا «کووید19» را با نمایندگان کشورهای و سازمان‌های کمک‌کننده شرک کرده است.

ارگ ریاست‌جمهوری در اعلامیه‌ای گفته است که محمداشرف غنی، این برنامه‌ی «ملی» را روز گذشته (چهارشنبه، 3 ثور) از طریق ویدیوکنفرانس با نمایندگان بانک جهانی، بانک انکشاف آسیایی، صندوق بین‌المللی پول و دیگر سازمان‌ها شریک کرده است.

به نقل از اعلامیه، آقای غنی از تمام کشورها و سازمان‌های یادشده به‌خاطر کمک به افغانستان در زمینه‌ی مبارزه با کرونا تشکر کرده است.

او همچنان گفته است که هدف اساسی برنامه‌ی ملی دولت افغانستان مبارزه با عواقب این ویروس، مصئونیت غذایی، جلوگیری از تأثیرات منفی کرونا بالای اقتصاد و حفظ همکاری‌های منطقوی است.

اشرف غنی افزوده است که یکی از اهداف این برنامه، حفظ همکاری پاکستان، هند و کشورهای آسیای میانه از طریق بازگذاشتن مرزها به‌خاطر جریان اموال و مواد خوراکی به افغانستان است.

او در عین حال تأکید کرده است که استفاده از تمام امکانات و ظرفیت حکومت به‌خاطر رسیدگی به مردم، نیز از اهداف اساسی برنامه‌ی ملی دولت در زمینه‌ی مبارزه با کرونا است.

غنی توضیح داده است که «سرمایه‌گذاری بالای یک سیستم صحی کارا»، «امنیت بشری و کار در مقابل پول و یا غذا برای مردم»، «محافظت اجتماعی افرادی در معرض خطر شیوع کرونا»، «برنامه‌های کاری و بلندبردن سرمایه‌ی طبقه‌ی فقیر جامعه»، و «دسترسی برای زیربنای خوب‌تر، ارزان‌تر و موثرتر» پنج توقع عمده‌ی مردم افغانستان از حکومت این کشوراند.

به گفته‌ی او، آموزش و پرورش، برق و انترنت ارزان از اولویت‌های اساسی مردم است و آنان از دولت توقع دارند که زمینه را برای مدیریت ضرورت‌های عاجل و مدیریت مرحله‌ی آرامش مساعد بسازد.

در همین حال، نمایندگان کشورها و سازمان‌های کمک‌کننده نیز ضمن حمایت از برنامه‌ی دولت افغانستان برای مبارزه با ویروس کرونا، همچنان به حمایت‌های مالی و تخنیکی از دولت افغانستان ابراز آمادگی کرده‌اند.

این در حالی است که تا کنون یک‌هزار و 226 نفر در 32 ولایت افغانستان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. از این میان، 177 نفر بهبود یافته و 40 نفر دیگر جان داده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *