جهش تازه در کمپین همدلی؛ والی کابل از مستأجران خواست که کرایه خانه و کرایه دکان ندهند

اطلاعات روز: همزمان با افزایش تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در کابل، محمدیعقوب حیدری، والی این ولایت از مالکان دکان‌ها و خانه‌ها می‌خواهد که از کرایه‌نشین‌های‌شان کرایه نگیرند.

آقای حیدری که امروز (پنج‌شنبه، 4 ثور) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، از کرایه‌نشین‌هایی که در روزهای قرنطین ناشی از کرونا متضرر شده‌اند، نیز خواست که به مالکان دکان‌ها و خانه‌ها کرایه نپردازند.

والی کابل در این نشست خبری گزارش یک‌ماهه‌ی کمیته اضطراری کابل برای مبارزه با ویروس کرونا را ارایه می‌کرد. او گفت افرادی که دکان‌ها و جایداد‌های دولتی نزدشان کرایه است، کرایه نخواهند پرداخت.

حیدری تأکید کرد در صورتی که مالکان دکان‌ها و خانه‌ها خواست او را جدی نگیرند، براساس قانون با آنان برخورد خواهد شد. او از کرایه‌نشین‌ها همچنان خواست تا در صورتی که در این زمینه با مشکل مواجه شدند، به اداره‌ی ولایت کابل شکایت کنند.

این در حالی است که شیوع ویروس کرونا در 32 ولایت کشور از جمله کابل سبب شده است که اکثریت شهرها قرنطین و شهروندان کارهای‌شان را از دست بدهند. این امر همچنان شهروندان را با مشکلات مالی مواجه کرده است.

پیشتر روزنامه اطلاعات روز در دادخواستی از دولت افغانستان به‌ویژه ادارات مربوطه خواسته بود که در مدت قرنطین کرایه خانه‌ها را دست‌کم نصف کنند تا افراد بی‌بضاعت با مشکلات مالی مواجه نشوند.

به دنبال این خواست اطلاعات روز، شماری در شهرهای کابل، هرات، بلخ، بامیان و… کرایه خانه‌های‌شان را برای مستأجران در مدت زمان قرنطینه بخشیده و یا دست‌کم کرایه را نصف کرده‌اند.

تا کنون یک‌هزار و 226 نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. از این میان، 177 نفر بهبود یافته و 40 نفر دیگر فوت کرده‌اند. تنها در کابل 419 نفر به کرونا مبتلا شده‌اند که 45 نفرشان بهبود یافته و 14 نفر دیگرشان جان داده‌اند.