دولت برنامه‌ی توزیع نان خشک به نیازمندان را امروز در کابل آغاز می‌کند

اطلاعات روز: با ادامه‌ی وضعیت قرنطین و بیکاری شماری زیادی از شهروندان کشور، محمداشرف غنی می‌گوید که توزیع نان خشک از طریق نانوایی‌ها به افراد نیازمند از امروز (چهارشنبه، 10 ثور) از کابل آغاز می‌شود.

آقای غنی در پیامی به همین مناسبت گفته است که با درنظرداشت وضعیت بد اقتصادی که ویروس کرونا مردم را با آن مواجه کرده است، «به تمام ادارات حکومتی هدایت دادم که برنامه‌ی توزیع نان خشک از طریق نانوایی‌ها را آغاز کند».

در این پیام اشرف غنی که بامداد امروز از سوی ارگ ریاست‌جمهوری به نشر رسیده، آمده است که این برنامه نخست در شهر کابل آغاز و تا پایان هفته‌ی جاری در شهرهای مزارشریف، قندهار، قندوز و جلال‌آباد و به دنبال آن به‌زودی در تمام ولایات آغاز می‌شود.

اشرف غنی از عالمان دین، شهرداران، وکیلان گذر، بزرگان قومی، نهادهای مدنی و شخصیت‌های بانفوذ خواسته است که در زمینه‌ی تهیه‌ی لیست افراد نیازمند و توزیع نان خشک به مستحقین با دولت همکاری کنند.

آقای غنی در این پیام تأکید کرده است که مشکلات اقتصادی کشور و به گونه‌ی خاص وضعیت سختی را که کرونا به‌میان آورده است، با توزیع نان خشک حل نمی‌شود.

از سویی هم، آقای غنی گفته است که دولت ده‌ها برنامه‌ی اساسی از جمله ساختن بندهای آب‌گردان، پروژه‌های زودثمر زراعتی و احداث جاده‌های روستای را روی دست دارد و با تمام مشکلاتی که آفت کرونا ایجاد کرده است، باز هم این برنامه‌ها طوری تدوین شده است که کسر بودجه را به حداقل برساند.

او گفته است که این برنامه‌ها در محور ظرفیت‌های داخلی ومنابع جهانی ایجاد شده است. غنی تأکید کرده است: «من از حال تهی‌دستان وطن خبردارم. تازمانی‌که این پروژه‌ها را طرح و راه‌اندازی نکرده بودیم. هرلحظه خودم را در جایگاه بی‌بضاعت‌ترین‌های وطن فکرمی‌کردم  و قرار می‌دادم.»

غنی در ادامه افزوده است که با آغاز این طرح‌ها، دولت در پرکردن دسترخوان مردم، تا اندازه‌ی توان گام‌های عملی برخواهد داشت.

دیدگاه‌های شما
  1. طرح توزیع نان خشک مشکل مردم را حل نخواهم کرد و در صورت که این طرح درست مدیریت نشود به آمار مبتلایان کرونا افزوده خواهند شد. در افغانستان تازمانی که برنامه های در راستایی فقر زذایی طرح نشود و رشد اقتصادی صورت نگیرد، زنجیره فقر همچنان ادامه خواهد داشت. با رشد اقتصادی برای مردم منافع تعریف میشود. تازمانی که برای مردم زمینه منافع خلق نشود زنجیره فقر همچنان ادامه می داشته باشد و این زنجیره هیچ وقت از هم نخواهد گسست.
    باری، برای مردم ما آنچه مهم است مبارزه با فقر است و فقر بدترین نوع از امراض است که در کشور ما حاکم است، مرض فقر صد برابر کشنده تر از کرونا می باشد. بنابراین مبارزه بافقر از اولویت های اولی و اساسی می باشد ولی متاسفانه در ادوار مختلف با این پدیده نامیمون همیشه بر خورد سطحی صورت گرفته است. باری، اگر در یک جامعه اقتصاد رشد نماید و پدیده شوم فقر بر طرف شود برای افراد آن جامعه منافع تعریف می شود وقتی افراد یک جامعه دارای منافع باشد امنیت در آن جامعه تامین میشود زیرا تمام افراد جامعه برای حفظ منافع شان با تمام قدرت از جامعه و کشور شان دفاع می نمایند. پس در مییابیم که اکثر مشکلات حاکم در کشور ریشه در فقر دارد، از نا امنی گرفته تا فساد گسترده در سطوح مختلف.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *