صدیق صدیقی، سخن‌گوی ارگ ریاست‌جمهوری،

صدیقی: ملت و دولت افغانستان طالبان را مانع اصلی صلح و عامل تداوم خشونت می‌دانند

اطلاعات روز: صدیق صدیقی، سخن‌گوی ارگ ریاست‌جمهوری می‌گوید که ملت و دولت جمهوری اسلامی افغانستان طالبان را مانع اصلی روند صلح و ادامه‌ی خشونت‌های موجود در کشور می‌دانند.

آقای صدیقی امروز (جمعه، ۲۶ ثور) در رشته تویتی نوشته است که طالبان بارها خواست مردم و جامعه جهانی را برای تأمین آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوهای صلح با دولت افغانستان رد کرده است.

او نوشته است: «طالبان با فراهم‌سازی بستر مطمیین برای انجام فعالیت‌های دهشت‌افگنانه به ساير گروهاي تروريستي‌ نمی‌توانند ازجنایت‌های اخیر در کابل و ساير ولايات كشور شانه خالی کنند. این گروه، به گونه‌هاي مختلف در عقب اکثریت حمله‌ها و خشونت‌ها در کشور قرار داشته و به آسانی نمی‌شود این گروه را تبرئه کرد.»

صدیقی همچنان گفته است که دولت افغانستان هیچ وقت از روند صلح عقب‌نشینی نکرده، بلکه برای برقراری یک صلح پایدار و باعزت در کشور متعهد بوده و گام‌های اساسی را نیز برداشته است.

به گفته‌ی او، نیت حکومت صلح است، اما جنگ را گروه طالبان انتخاب کرده است. او تأکید کرده است که نیروهای امنیتی کشور نیز برای حفاظت از جان و مال مردم از هیچ گونه تلاش دریغ نخواهند کرد.

او یک‌بار دیگر علاوه کرده است که انکار طالبان از دست‌داشتن در حملات تروریستی اخیر در کابل و ننگرهار برای مردم افغانستان قابل قبول نیست.

صدیقی نوشته است: «به اين زودي و عجله نمي‌توان گروه طالبان را از دست‌داشتن درحمله‌های خونین برائت داد. حمله بر شفاخانه ١٠٠بستر در کابل نیاز به تحقیقات بیشتردارد و نهاد‌های امنیتی روی آن کار می‌کنند.»

صدیقی این اظهارات را در واکنش به اعلامیه‌ی امروز گروه طالبان و موقف‌گیری امریکا در قبال حملات کابل و ننگرهار مطرح کرده است. در اعلامیه‌ی طالبان که در پیوند به رد ادعاهای مطرح‌شده مبنی بر دست داشتن این گروه در حملات روز سه‌شنبه در کابل و ننگرهار منتشر شده، آمده است که حلقاتی در درون حکومت در این حملات دست دارند.

این گروه همچنان ادعا کرده است که این حلقات با انجام چنین حملاتی، می‌خواهند برای موقف ضدصلح خود، از آن به‌حیث بهانه استفاده کنند. طالبان همچنان در این اعلامیه خواهان بررسی جدی و بی‌طرفانه حملات روز سه‌شنبه بر شفاخانه صدبستر دشت برچی و مراسم تشییع جنازه در ننگرهار شده‌اند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان نیز اخیرا گفته است که براساس ارزیابی‌های حکومت ایالات متحده، شاخه‌ی خراسان گروه داعش مسئول حملات روزهای اخیر در کابل و ننگرهار بوده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *