ثبت 782 مورد تازه‌ی کرونا؛ وزارت صحت: روزهای عید روزهای مصیبت و غم خواهد بود

اطلاعات روز: همزمان با ثبت 782 مورد تازه‌ی ویروس کرونا در کشور، وزارت صحت عامه می‌گوید در صورتی که مردم به اصول بهداشت و قیود روزگردی توجه نکنند، روزهای عید سعید فطر، روز مصیبت و غم خواهد بود و شهروندان بیشتر به ویروس کرونا مبتلا خواهند شد.

وحید مجروح، معین عرضه خدمات صحی این وزارت که امروز (شنبه، 3 جوزا) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، همچنان گفت در صورتی که مردم در روزهای عید در خانه‌های‌شان نمانند، اکثریت اعضای خانواده‌ها به ویروس کرونا مبتلا خواهند شد.

آقای مجروح توضیح داد که بیست درصد مصاب‌شدگان مجبور می‌شوند که به شفاخانه‌ها مراجعه کنند. به گفته‌ی او، از میان این تعداد افراد، پنج درصد به اتاق‌های عاجل (آی‌سی‌یو) منتقل خواهند شد که از میان این تعداد افراد نیز سه درصدشان راهی قبرستان‌ها خواهند شد.

او از مردم خواست که با ماندن در خانه هم خود و هم اقوام و بستگان‌شان را از خطر ابتلا به کرونا نجات دهند. مجروح تأکید کرد که تحمل فشار اقتصادی برای دو الی چهار هفته بهتر از آن است که تعداد زیادی از شهروندان به کرونا مبتلا شوند.

معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه گفت: «نگرانی ما در عید از این است که حجم واقعات مثبت به حدی برسد که نه ظرفیت تست آن موجود باشد و نه ظرفیت بستر کردن آنها.»

آقای مجروح تأکید کرد که شفاخانه‌های ویژه‌ی درمان افراد مبتلا به کرونا در کابل پر شده و این وزارت در تلاش ایجاد مراکز دیگری است.

این در حالی است که در بیست‌وچهار ساعت گذشته از مجموع یک‌هزار و 528 نمونه‌ی مشکوک به ویروس کرونا، نتایج 782 مورد آن مثبت تشخیص شده است. این بیشترین آمار ثبت کرونا در بیست‌وچهار ساعت از زمان شیوع کرونا در افغانستان است.

با ثبت این موارد تازه، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به 9998 نفر رسیده است.

معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت در نشست خبری امروز خود همچنان گفت که در بیست‌وچهار ساعت گذشته 44 فرد مبتلا به کرونا بهبود یافته و شمار بهبودیافتگان به یک‌هزار و 40 نفر رسیده است.

همچنان در بیست‌وچهار ساعت گذشته یازده فرد مبتلا به کرونا فوت کرده‌اند. شمار فوتی‌های ناشی از کرونا نیز به 216 نفر رسیده است.

به گفته‌ی معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه، تا کنون 415 کارمند صحی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این میان، 12 نفرشان فوت کرده‌اند.

او تأکید کرد که تمام کارمندان صحی که در نتیجه‌ی ابتلا به کرونا فوت کنند، براساس فرمان رییس‌جمهور اشرف غنی، از امتیازات «شهدای نیروهای امنیتی» مستفید خواهند شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *