35 استاد دانشگاه از سوی گروه طالبان ربوده شدند

اطلاعات روز: جنگ‌جویان گروه طالبان 35 استاد دانشگاه را به روز سه‌شبنه، 20 جوزا از مربوطات ولایت غزنی در جنوب کشور ربودند. برخی رسانه‌های داخلی گزارش داده‌اند که این گروه به‌شمول 35 استاد، شماری از دانشجویان دانشگاه را نیز ربوده‌اند.

این رویداد در یکی از ولسوالی‌های غزنی اتفاق افتاد. گروه طالبان در جریان سال‌های گذشته شمار‌ زیادی از مقام‌های دولتی، امنیتی و مسئولان شرکت‌های خصوصی را از نقاط مختلف کشور اختطاف کرده‌، اما ربودن 35 استاد دانشگاه و شماری از دانشجویان، بی‌پشینه است.

در همین حال، محمد علی احمدی، معاون والی غزنی می‌گوید که اعضای گروه طالبان ۳۵ استاد و دانشجوی‌ دانشگاه قندهار را در مسیر شاهراه قندهار-‌کابل از اتوبوس پیاده کرده و با خود برده‌اند. اما مقام‌های قندهار گفته‌اند که گروه طالبان 35 استاد دانشگاه این ولایت را از ولسوالی قره‌باغ غزنی ربوده‌اند.

این افراد با استفاده از تعطیلاتی که دولت به مناسبت برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری داده، قصد داشتند به خانه‌های‌شان بروند. معاون والی غزنی گفته‌ است که به احتمال زیاد، «دست‌های بیرونی» در ربودن این افراد دخیل اند. احمدی می‌گوید، طالبان اتوبوس حامل استادان را در روستای نور‌ بابا در ولسوالی اندر غزنی توقف داده و سپس آنان را به محل نامعلومی انتقال داده‌اند.

گفته می‌شود که هنگام اختطاف این افراد، بین نیروی پولیس و گروه طالبان درگیری رخ داده و در حین زمان، یک استاد دیگر دانشگاه قندهار که در اتوبوس دیگر بوده، زخمی شده است. معاون والی غزنی می‌گوید که تلاش‌ها برای ردیابی و رهایی استادان دانشگاه قندهار از طریق میانجی‌گری بزرگان قومی آغاز شده است.

او افزود که نظر به گزارش‌های رسیده، طالبان ادعا دارند که به دو یا سه نفر افراد ربوده شده‌ مشکوک اند. معاون والی غزنی تأکید کرد که در آستانه‌ی برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، فعالیت شورشیان در راه‌ها افزایش یافته و تعداد زیادی از آنان اتباع خارجی اند و به زبانی‌های فارسی و پشتو آشنایی ندارند.

به گفته‌ی او، آنان در برخی از راه‌ها بمب‌گذاری کرده‌اند و در بیش‌تر محلاتی که حضور دارند، وسایط نقلیه‌ی مسافران را بازرسی و از آن‌ها می‌پرسند که اگر کارمندان دولت در میان آنان اند، معرفی کنند. غزنی در جنوب کشور از ولایت‌های ناامن است که براساس برخی گزارش‌های ارائه شده، شورشیان خارجی و داخلی در نقاط مختلف این ولایت فعالیت دارند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *