طالبان 80 زندانی دولت افغانستان را در ولایت‌های بغلان و قندوز آزاد کردند

اطلاعات روز: سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر اعلام کرد که در ادامه‌ی روند رهایی زندانیان دولت افغانستان، 80 تن از نیروهای دولتی را آزاد کرده‌اند.

شاهین در تویتی نوشته است که این زندانیان امروز (پنج‌شنبه، 8 جوزا) از زندان‌‌های طالبان در ولایت‌های بغلان و قندوز آزاد شده‌اند.

این نخستین دور از رهایی زندانیان دولت افغانستان توسط گروه طالبان پس از توقف این روند توسط حکومت افغانستان می‌باشد.

حکومت افغانستان دلیل توقف این روند را عدم پابندی گروه طالبان به توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و این گروه و کاهش خشونت خوانده بود. اما حکومت به‌دنبال اعلام آتش‌بس سه روزه توسط گروه طالبان در روزهای عید سعید فطر، این روند را از سر گرفت.

ارگ ریاست‌جمهوری کشور روز یک‌شنبه (4 جوزا) اعلام کرد که رییس‌جمهور اشرف غنی روند رهایی تا دوهزار زندانی گروه طالبان را به‌عنوان نشان‌دادن حسن نیت در برابر اعلام آتش‌بس در روزهای عید توسط این گروه، آغاز کرده است.

دولت یک روز پس از آن (دوشنبه، 5 جوزا) 100 زندانی طالب را در ولایت پروان و روز بعد از آن نیز به تعداد۹۰۰ زندانی گروه طالبان را از زندان‌های مختلف کشور آزاد کرد.

جاوید فیصل، سخن‌گوی دفتر شورای امنیت ملی گفته بود که این زندانیان براساس فرمان رییس‌جمهوری و به هدف تداوم آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آزاد شده‌اند.

با آزاد شدن این گروه ۹۰۰ نفری زندانیان طالبان از زندان‌های حکومت، شمار کلی زندانیان آزادشده‌ی این گروه به دوهزار تن می‌رسد.

گروه طالبان نیز از این اقدام دولت افغانستان استقبال کرده و گفته که این گروه نیز به روند رهایی زندانیان نیروهای دولتی متعهد می‌باشد.

طالبان نیز پیش از این در دوازده مرحله 276 زندانی دولت افغانستان را آزاد کرده بودند، اما دفتر شورای امنیت ملی گفته است که از میان افراد رهاشده تنها 105 نفرشان نیروهای امنیتی و دفاعی بوده و باقی آنها غیرنظامیان هستند.

از سویی هم، گروه طالبان در حالی این 80 زندانی دولت افغانستان را رها کرده‌اند که امروز این گروه اعلام کرد که یک هیأت پنج نفری طالبان به کابل آمده است.

سهیل شاهین در تویتی گفته است که این هیأت برای تصدیق و تثبیت زندانیان این گروه به کابل اعزام شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *